Ta strona wykorzystuje informacje zapisane za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych, w celu dostosowania strony do potrzeb użytkowników. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Studia II stopnia
Dowiesz się, na czym polega praca z klientem prowadzona metodą coachingu, która istotnie różni się od metod klasycznej pedagogiki oraz od metod terapii. Obecnie jest to najpopularniejsza metoda pracy indywidualnej z klientem.
Edukacja na specjalności coaching polega na samodzielnej pracy studenta z wybranym przez siebie klientem. Od pierwszych zajęć studenci dyskutują, jak pozyskać dla siebie klienta, jak prowadzić z nim rozmowę i jak pomóc mu w formułowaniu problemu. W dalszej części zajęć omawiamy uzyskane przez studentów efekty w pracy ze swoimi klientami. Przygotowujemy także plan i sposób pracy w kolejnych sesjach. Pracę z klientem kończy się, gdy klient osiągnie oczekiwany przez siebie efekt. W czasie zajęć specjalizacyjnych studenci pracują z kilkoma różnymi klientami.
Finalnym etapem zajęć jest ewaluacja, która polega na przeprowadzeniu refleksji nad:
Studenci w trakcie pracy z klientami uzyskują znaczące efekty. Radzą sobie z trudnymi osobami i złożonymi problemami. Wszyscy studenci kończą swoje prace z sukcesem i są zadowoleni z własnego rozwoju, który uzyskali w trakcie pisania pracy.
Opiekunowie specjalności:
Prezydent AHE prof. AHE dr Makary Stasiak, dr Kamila Lasocińska
Absolwent tej specjalności przygotowany jest do prowadzenia zajęć specjalistycznych w:
Ponadto tak student, jak i absolwent może uczestniczyć w dodatkowym kursie, na którym uzyska tytuł Młodszego Trenera Kreatywności, co oznacza, że będzie posiadał kompetencje niezbędne do nauczania w modelu Europejskich i Polskich Ram Kwalifikacji.
Niespotykana w innych uczelniach specjalność, która łączy wiedzę pedagogiczną z poznawaniem nowoczesnych metod szkolenia pracownika, jego wsparcia doradczego. Te studia są podstawą do uzyskania profesjonalnego przygotowania do pracy w charakterze doradcy zawodowego i personalnego.
Student zdobywa umiejętności pozwalające mu na udzielanie pomocy uczniom w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz wspieranie osób dorosłych w podnoszeniu lub zmianie kwalifikacji zawodowych zgodnie z oczekiwaniami rynku pracy.
Nowoczesnym wyróżnikiem kształcenia w ramach specjalności jest zdobywanie kompetencji w zakresie mentoringu biznesowego – rozumianego jako metoda szkolenia i adaptacji pracownika do firmy, oparta na relacji partnerskiej między pracownikiem a przydzielonym mu mentorem. Specjalność przygotowuje studentów do pełnienia roli eksperta, który tworzy i monitoruje programy mentoringowe w organizacji oraz zna metodykę pracy mentora.
W trakcie studiów będziesz generować własne pomysły na praktyczne zastosowania wiedzy z zakresu doradztwa i mentoringu biznesowego, zaproponujesz autorskie sposoby wspierania rozwoju zawodowego młodzieży szkolnej i osób dorosłych, poznasz techniki pracy doradczej i mentoringowej oraz obmyślisz sposoby ich twórczego wykorzystania w efektywnej pracy z klientami. Własne pomysły będziesz opracowywać w formie autorskich projektów, które będziesz sprawdzać w praktyce, np. w szkołach, firmach szkoleniowo-doradczych, urzędach pracy, fundacjach czy stowarzyszeniach. Doświadczenie zdobyte poprzez realizację projektów, wsparte fachową wiedzą specjalistyczną, umożliwi Ci samodzielne kreowanie własnego warsztatu pracy doradczej i mentoringowej. Będziesz przygotowany zarówno do samodzielnego odczytywania, jak i kreowania potrzeb rynku na usługi w zakresie doradztwa i mentoringu, a Twoja oferta usług będzie stanowić odpowiedź na te potrzeby. Zdobytą wiedzę i umiejętności będziesz zatem mógł wykorzystać do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie doradztwa, mentoringu i szkoleń, a na rynku konkurować będziesz własną ofertą opartą na autorskich, oryginalnych pomysłach.
W programie specjalności m.in.:
Student uzyskuje przygotowanie do działań w zakresie indywidualnej i grupowej pracy z klientem, prowadzenia szkoleń podnoszących kwalifikacje i umiejętności osób poszukujących pracy oraz wspierania pracodawców w doborze pracowników.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze samodzielnego doradcy zawodowego lub personalnego oraz specjalisty ds. mentoringu w:
W ramach tej specjalności współpracujemy z: Narodowym Forum Doradztwa Kariery, Ochotniczym Hufcem Pracy, Urzędem Pracy Powiat Wschód.
Opiekunowie specjalności:
dr Grażyna Tadeusiewicz, dr Andrzej Zbonikowski
Najbardziej uniwersalna pedagogiczna specjalność, dająca najszerszy wachlarz zatrudnienia. Jej wyjątkowość polega na tym, że przygotujemy Cię do pracy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, ale również do podjęcia profesjonalnej pracy z podopiecznym, wykraczającej poza kanon instytucjonalnej pomocy, a więc bezpośrednio w najbliższym mu środowisku, np. w pracy pedagoga ulicy (streetworker). Rozwiniesz swoje cechy charakteru niezbędne w pracy pedagoga: komunikatywność, kreatywność, cierpliwość, odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i odnalezienia się w sytuacjach trudnych, dojrzałość emocjonalną, asertywność, jasne zrozumienie i określenie granic osobistych i zawodowych. Dzięki zdobytym na tej specjalności kompetencjom osobistym i społecznym będziesz sam w stanie stworzyć sobie miejsce pracy, np. założyć fundację, podjąć indywidualną praktykę, założyć placówkę opiekuńczo-wychowawczą.
W ramach tej specjalności współpracujemy z: Centrum Pomocy Rodzinie w Łodzi przy ul. Broniewskiego 1, Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii przy ul. Praussa 40, Fundacją Młodzi dla Młodych, Fundacją Równe Szanse.
Opiekunowie specjalności:
dr Dorota Nawra-Wyraz
Miejsca pracy to m.in.:
Na tej specjalności nabędziesz wyjątkowe umiejętności i kompetencje do pracy pedagoga resocjalizacyjnego. Jeżeli interesuje Cię praca z osobami niedostosowanymi społecznie, wykluczonymi lub na granicy wykluczenia społecznego, z problemami wychowawczymi i chcesz im pomóc – to jest specjalność dla Ciebie. Poznasz niebanalne, kreatywne sposoby pracy z trudną młodzieżą. Zdobędziesz umiejętności wykorzystania potencjału kreatywnego, osobowościowego swoich podopiecznych, by pomóc im poprawić ich sytuację życiową. Rozwiniesz swoje cechy charakteru, niezbędne w pracy pedagoga: komunikatywność, kreatywność, cierpliwość, odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i odnalezienia się w sytuacjach trudnych, dojrzałość emocjonalną, asertywność, jasne zrozumienie i określenie granic osobistych i zawodowych. W toku studiów przejdziesz przez etapy modelu kształcenia w duchu Technologii Kreatywności, tj. od generowania pomysłów resocjalizacyjnych aż po ich skuteczną realizację.
Będziesz miał możliwość sprawdzić i rozwinąć swoje kompetencje, uczestnicząc w warsztatach i projektach profilaktycznych w ramach działającej przy kierunku pedagogika Łódzkiej Akademii Profilaktyki Społecznej. Wyjątkowość tej specjalności polega również na tym, że studenci opracowują programy profilaktyczne, które mogą wykorzystać w swojej pracy zawodowej, poznają pracę streetworkera pod opieką pedagoga ulicy. Ponadto uzyskujesz praktyczne umiejętności diagnozowania problemów, a także kompetencje w zakresie wdrażania metod, technik i nowatorskich strategii oddziaływań poprzez: praktyki, wizyty studyjne, treningi, symulacje czy wizualizacje.
Dowiesz się również, jak można wykorzystać w resocjalizacji rap, hip-hop, arteterapię. Zrealizujesz ciekawe projekty w tym zakresie. Możesz połączyć swoje pasje, talenty z pedagogiką resocjalizacyjną. Przejdziesz trening socjoterapeutyczny z wybitnym łódzkim socjoterapeutą Krzysztofem Wilskim.
W ramach tej specjalności współpracujemy z: Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii w Łodzi przy ul. Praussa 40, Aresztem Śledczym, Pracownią Alternatywnego Wychowania, Fundacją Rappedagogia, Fundacją Równe Szanse.
Opiekun specjalności:
dr Daria Modrzejewska
Miejsca pracy w charakterze pedagoga i wychowawcy resocjalizującego:
Jest to unikatowa specjalność na kierunku pedagogika, łączy pasję tańca i przygotowanie pedagogiczne, które możesz uzyskać, chcąc pracować z dziećmi, młodzieżą czy dorosłymi jako instruktor, nauczyciel tańca.
Zdobyta wiedza teoretyczna oraz umiejętności praktyczne, a także osiągnięcia w dziedzinie tańca pozwolą na podjęcie pracy zawodowej w różnego rodzaju placówkach oświatowych i wychowawczych oraz kulturalnych, jak: teatry muzyczne, szkoły i przedszkola, świetlice, domy kultury, ośrodki sportu i rekreacji, ośrodki animacji, różnego rodzaju ośrodki edukacyjne i opiekuńcze. Na tej specjalności rozwiniesz swoje kompetencje niezbędne w pracy pedagoga: umiejętność współpracy, współdziałania, tworzenia kreatywnych projektów tanecznych i edukacyjnych, inicjowania działań edukacyjnych, artystycznych, odkrywania i rozwijania talentu swoich podopiecznych.
Student uzyska przygotowanie pedagogiczne (zgodnie z Rozporządzeniem MEN).
Zajęcia odbywają się w specjalnie przygotowanych salach do nauki tańca.
Opiekunowie specjalności:
dr Alexandr Azarkevitch
Studia skierowane są do absolwentów I stopnia kierunku taniec AHE w Łodzi oraz do absolwentów Ogólnokształcących Szkół Baletowych, tanecznych kursów instruktorskich (np. instruktor tańca nowoczesnego, współczesnego, ludowego i towarzyskiego), miłośników tańca oraz zawodowych tancerzy, posiadających wyższe wykształcenie I stopnia na kierunku taniec lub na innych kierunkach oraz dla osób prowadzących wieloletnią działalność taneczno-pedagogiczną nieposiadających wykształcenia pedagogicznego.
Specjalność pedagogika tańca na kierunku pedagogika powstała przy współpracy z kierunkiem taniec (I stopień) na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Studia na specjalności terapia pedagogiczna dają możliwość prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz z dziećmi w klasach IV–VI szkoły podstawowej.
Obecnie występuje bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu.
Studia na tej specjalności są doskonałym uzupełnieniem kompetencji nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, ale także nauczycieli prowadzących inne przedmioty w szkole podstawowej.
Studia opierają się na ciekawym, zróżnicowanym i praktycznym programie nauczania obejmującym takie przedmioty, jak:
W trakcie studiów rozwiniesz swoje predyspozycje do pracy pedagoga terapeuty, będziesz przygotowany do samodzielnego inicjowania, planowania i prowadzenia działań o charakterze terapeutycznym.
Studiowanie na specjalności terapia pedagogiczna w modelu kreatywnym to:
1. Generowanie pomysłów – trening twórczości, otwartość, kompetencje społeczne i interpersonalne, poznanie podstawowych problemów z zakresu terapii pedagogicznej, inspirowanie i twórcze dyskusje na temat poznanych teorii.
2. Formułowanie projektów – praca metodą projektów, formułowanie projektów z zakresu terapii pedagogicznej w oparciu o własne pomysły.
3. Wdrażanie autorskich projektów w szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
4. Organizowanie własnej firmy w obszarze terapii pedagogicznej i sprzedaż produktów.
Po ukończeniu tej specjalności będziesz przygotowany do samodzielnego prowadzenia:
Po ukończeniu specjalności możesz podjąć pracę w takich instytucjach, jak:
Mamy szkoły ćwiczeń, w których zdobędziesz praktyczne umiejętności, m.in. Szkoła Podstawowa nr 54 im. Kornela Makuszyńskiego przy ul. Wróbla 5, Międzynarodowa Szkoła Innowacji Edukacyjnej przy ul. Pomorskiej 83/85. Współpracujemy z Ośrodkiem dla Dzieci Niesłyszących SOSW nr 4 w Łodzi przy ul. Krzywickiego 20, ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym „Jordanówka” przy ul. Tkackiej 36.
Opiekunowie specjalności:
dr Anna Grygoruk, dr Agnieszka Leszcz-Krysiak
System świadomości ludzkiej umożliwia człowiekowi utrzymanie się przy życiu. Życie rozumiemy jako całość złożoności otoczenia i zdolności jego przetwarzania. Aby zrozumieć tą złożoność potrzebne są człowiekowi umiejętności konstruktywnego myślenia i transformacji świadomości. Człowiek w ciągu całego swego życia poznaje podstawy budowania rzeczywistości oraz jej ulepszania, zmieniania na własne potrzeby. Wszystko, czego się uczymy, możemy wykorzystać na swój sposób. Kształt myślenia uwidacznia się w naszej sferze działaniowej i może się okazać, że osiągnęliśmy rewolucję w działaniu w zakresie swoich spraw osobistych czy zawodowych. W każdej sferze życia bardzo pożądana jest kreatywność, pomysłowość, dzielność i sprawne komunikowanie się z otoczeniem. W związku z tym dogodniejszą pozycję zajmują te osoby, które lepiej sobie radzą z zaadaptowaniem się do nowego miejsca pracy, z jego przetwarzaniem, czy ulepszaniem.
Dzisiaj wiedza zdobyta w szkolnej ławce jest już niewystarczająca. Szkoły masowo „produkują" uczniów, którzy zachowują się schematycznie. Uczniowie, którzy myślą szablonowo, nie są przygotowani na wyzwania współczesności. Zatem przyjęcie takiej idei ma istotne następstwa dla pracy wychowawczej i dydaktycznej, ponieważ okazuje się, iż przekonanie, że można nauczać wszystkich taką samą metodą jest po prostu nieporozumieniem.
Odpowiadając na potrzeby otoczenia specjalność prowadzona jest w dwóch nurtach myślenia:
1. Kształcenie w modelu tradycyjnym – zdobywanie wiedzy
2. Kształcenie w modelu twórczym – rozwijanie umiejętności rozwiązywania i wdrażania rozwiązań problemów, zarówno pojedynczo, jak i w zespole.
Umiejętności te wykorzystujemy nie tylko do pracy zawodowej, ale i dla satysfakcjonującego życia.
Specjalność Trener jest szczególna, ponieważ student rozwija umiejętności personalne, czyli kontakt z własnymi emocjami, zdolność do efektywnej komunikacji, zdolność do dialogicznego rozwiązywania problemów i przekształcania konfliktu w sukces i zdobywa umiejętności społeczne. Ma świadomość jaką pełni rolę w zespole, jak budować zespół, realizować projekty, przewodzić grupą, formułować rozwiązania dla zespołu.
Oprócz tego zdobywa umiejętności jak rozwijać postawę kreatywną u „Drugiego”.
Praca trenera jest stosunkowo młodym zawodem. Wraz ze wzrostem potrzeb szkoleniowych pojawiło się i ciągle wzrasta zapotrzebowanie na pracę trenera zarówno w branży edukacyjnej, jak również w biznesie, przemyśle, medycynie czy administracji publicznej. Prężnie rozwijający się sektor usług szkoleniowych, w tym realizacja projektów PO KL, jest szansą dla osób chcących realizować się w pracy trenera. Zawód ten został oficjalnie sklasyfikowany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w ustawie z dnia 27 kwietnia 2010 roku (Dz. U. Nr 82, poz.537), zmienionego rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. (Dz. U. poz. 1268).
Jak wygląda praca Trenera?
Jakie kompetencje powinien posiadać Trener?
Gdzie trener może pracować?
Co otrzymasz po ukończeniu studiów?
Przedmioty w ramach specjalności:
Semestr II
1. Emocje w relacjach
2. Trening kreatywności – wykład i ćwiczenia
Semestr III
3. Obserwacja warsztatu
4. Projektowanie szkoleń I
struktura ćw. treningowe
projektowanie i przeprowadzanie autorskich ćwiczeń
5. Komunikacja w procesie szkoleniowym
kontraktowanie, praca pytaniami, reagowanie na pytania, przekazywanie poleceń, informacja zwrotna, praca w parze trenerskiej
rozpoczęcie i zakończenie szkolenia - rytuały, nawiązywanie kontaktu z grupą, podsumowanie, energizery
6. Trening budowania relacji w grupie
7. Autoprezentacja – mowa niewerbalna, nagrywanie wystąpień i omówienie
8. Trudne sytuacje w pracy trenera – grupa milcząca, negatywny lider, prowokacja
Semestr IV
9. Projektowanie szkoleń II
struktura warsztatu
przeprowadzenie i ewaluacja szkoleń
metody i narzędzia pracy
10. Joga – praca z ciałem - do wyboru drama lub storytelling
11. Równowaga w pracy trenera – praca z energią grupy
12. Etiudy trenerskie – pokaż się jako trener
13. Seminarium magisterskie
Specjalność: Trener, szkoleniowiec
Kinga Kwiatkowska-Kuc
Anna Breś
Studia przez internet
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi wraz z Polskim Uniwersytetem Wirtualnym zaprasza na studia na kierunku pedagogika realizowane za pośrednictwem Platformy Zdalnego Nauczania.
Dowiedz się więcej na stronie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego przejdź na stronę www.puw.pl
infolinia: 800 080 888 | e-mail: rekrutacja@ahe.lodz.pl |