Ukończenie studiów na tej specjalności przygotuje absolwentów do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym, a także w klasach IV–VIII szkoły podstawowej. Obecnie istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu. W trakcie studiów studenci rozwiną swoje predyspozycje do pracy pedagoga terapeuty, zdobędą umiejętności samodzielnego inicjowania, planowania i prowadzenia działań o charakterze terapeutycznym. Absolwenci tej specjalności będą przygotowani do: samodzielnego prowadzenia zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, do prowadzenia terapii indywidualnej i grupowej oraz warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli, inicjowania i prowadzenia działań wspierających rozwój ucznia, rozwijających jego uzdolnienia, potencjały i kreatywność. W ramach zajęć z arteterapii dowiedzą się, jak wspierać proces uczenia się, jak pobudzać swoich uczniów do myślenia i jak opracowywać innowacyjne materiały edukacyjne dla uczniów. Studenci zyskają wiedzę o twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania w toku działań dydaktyczno-wychowawczych i animacyjnych. Zdobędą umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami współczesnej arteterapii oraz kompetencje w zakresie wyboru określonych metod i technik arteterapeutycznych.
Absolwenci uzyskają kwalifikacje i kompetencje w zakresie terapii pedagogicznej z arteterapią. Studia te nie przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela – nie dają uprawnień do pracy w placówkach oświatowych. Kandydaci, którzy takich uprawnień nie mają, muszą je uzupełnić.
W trakcie studiów studenci rozwiną cechy charakteru niezbędne w pracy terapeuty: komunikatywność, kreatywność, twórczość, cierpliwość, odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i odnalezienia się w sytuacjach trudnych, dojrzałość emocjonalną, asertywność, jasne zrozumienie i określenie granic osobistych i zawodowych. Ciekawe przedmioty to m.in.:
- Arteterapia w edukacji dziecka,
- Biblioterapia w edukacji dziecka,
- Teoretyczne podstawy oddziaływań arteterapeutycznych,
- Podstawy terapii zajęciowej,
- Muzykoterapia,
- Twórczość i zabawa w terapii.
Innowacyjne metody nauczania:
- generowanie pomysłów – trening twórczości, otwartości, zyskanie kompetencji społecznych i interpersonalnych, poznanie podstawowych problemów z zakresu terapii pedagogicznej, inspirowanie i twórcze dyskusje na temat poznanych teorii;
- formułowanie projektów – praca metodą projektów, formułowanie projektów z zakresu terapii pedagogicznej na podstawie własnych pomysłów;
- wdrażanie autorskich projektów w szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Perspektywy zatrudnienia
- w przedszkolach,
- w szkołach podstawowych, publicznych i niepublicznych (klasy I–III, klasy integracyjne, nauczanie indywidualne),
- w szkołach podstawowych (klasy VI–VIII) jako nauczyciel wspierający,
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- w domach małego dziecka,
- alternatywne formy edukacji przedszkolnej,
- w placówkach świadczących usługi wspomagania rozwoju dziecka,
- szkolne oddziały przyszpitalne,
- w szkołach sanatoryjnych,
- w organizacjach pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem, terapią, opieką i wsparciem.