Ta strona wykorzystuje informacje zapisane za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych, w celu dostosowania strony do potrzeb użytkowników. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Dowiesz się, na czym polega praca z klientem prowadzona metodą coachingu, która istotnie różni się od metod klasycznej pedagogiki oraz od metod terapii. Obecnie jest to najpopularniejsza metoda pracy indywidualnej z klientem.
Edukacja na specjalności coaching polega na samodzielnej pracy studenta z wybranym przez siebie klientem. Od pierwszych zajęć studenci dyskutują, jak pozyskać dla siebie klienta, jak prowadzić z nim rozmowę i jak pomóc mu w formułowaniu problemu. W dalszej części zajęć omawiamy uzyskane przez studentów efekty w pracy ze swoimi klientami. Przygotowujemy także plan i sposób pracy w kolejnych sesjach. Pracę z klientem kończy się, gdy klient osiągnie oczekiwany przez siebie efekt. W czasie zajęć specjalizacyjnych studenci pracują z kilkoma różnymi klientami.
Finalnym etapem zajęć jest ewaluacja, która polega na przeprowadzeniu refleksji nad:
Studenci w trakcie pracy z klientami uzyskują znaczące efekty. Radzą sobie z trudnymi osobami i złożonymi problemami. Wszyscy studenci kończą swoje prace z sukcesem i są zadowoleni z własnego rozwoju, który uzyskali w trakcie pisania pracy.
Opiekunowie specjalności:
Prezydent AHE prof. AHE dr Makary Stasiak, dr Kamila Lasocińska
Absolwent tej specjalności przygotowany jest do prowadzenia zajęć specjalistycznych w:
Ponadto tak student, jak i absolwent może uczestniczyć w dodatkowym kursie, na którym uzyska tytuł Młodszego Trenera Kreatywności, co oznacza, że będzie posiadał kompetencje niezbędne do nauczania w modelu Europejskich i Polskich Ram Kwalifikacji.
Jest to bardzo ciekawa specjalność, dająca ważne obecnie w planowaniu kariery kwalifikacje do pracy zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i dorosłymi. Przy pomocy tej specjalności rozwiniesz swoje kompetencje w zakresie pomocy uczniom w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej i pracy z dorosłymi w charakterze doradcy edukacyjnego czy życiowego. Będziesz wiedział, jak pracować z drugim człowiekiem, aby pobudzić jego potencjał i rozwinąć jego kreatywność. Dzięki temu sam także rozwiniesz swoje zdolności i predyspozycje do pracy w charakterze doradcy zawodowego i personalnego.
W trakcie studiów będziesz generować własne pomysły na praktyczne zastosowania wiedzy zawodoznawczej, zaproponujesz autorskie sposoby wspierania rozwoju zawodowego młodzieży szkolnej i osób dorosłych, poznasz techniki diagnostyczne wykorzystywane przez doradców i obmyślisz sposoby ich twórczego zastosowania w efektywnej pracy z klientem. Własne pomysły będziesz opracowywać w formie autorskich projektów, które będziesz sprawdzać w praktyce, np. w szkołach, firmach szkoleniowo-doradczych, urzędach pracy, fundacjach czy stowarzyszeniach. Doświadczenie zdobyte poprzez realizację projektów, wsparte fachową wiedzą specjalistyczną, umożliwi Ci samodzielne kreowanie własnego warsztatu pracy doradczej. Będziesz przygotowany zarówno do samodzielnego odczytywania, jak i kreowania potrzeb rynku na usługi doradcze, a Twoja oferta usług będzie stanowić odpowiedź na te potrzeby. Zdobytą wiedzę i umiejętności będziesz zatem mógł wykorzystać do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie doradztwa i szkoleń, a na rynku konkurować będziesz własną ofertą opartą na autorskich, oryginalnych pomysłach.
W ramach tej specjalności współpracujemy z: Narodowym Forum Doradztwa Kariery, Ochotniczym Hufcem Pracy, Urzędem Pracy Powiat Wschód, firmami doradztwa personalnego, szkołami.
Opiekunowie specjalności:
dr Grażyna Tadeusiewicz, dr Andrzej Zbonikowski
Uzyskane kwalifikacje zawodowe upoważniają absolwenta do podjęcia pracy w charakterze:
• doradcy zawodowego w urzędach pracy,
• doradcy zawodowego i personalnego w agencjach doradztwa personalnego i pośrednictwa pracy,
• szkolnego doradcy zawodowego,
• konsultanta i doradcy w firmach konsultingowych,
• pracownika administracyjno-kadrowego w urzędach pracy i innych instytucjach rynku pracy, zajmujących się doradztwem zawodowym,
• doradcy zawodowego w studenckich biurach karier,
• pedagoga lub doradcy zawodowego w Ochotniczych Hufcach Pracy.
Najbardziej uniwersalna pedagogiczna specjalność, dająca najszerszy wachlarz zatrudnienia. Jej wyjątkowość polega na tym, że przygotujemy Cię do pracy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, ale również do podjęcia profesjonalnej pracy z podopiecznym, wykraczającej poza kanon instytucjonalnej pomocy, a więc bezpośrednio w najbliższym mu środowisku, np. w pracy pedagoga ulicy (streetworker). Rozwiniesz swoje cechy charakteru, niezbędne w pracy pedagoga: komunikatywność, kreatywność, cierpliwość, odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i odnalezienia się w sytuacjach trudnych, dojrzałość emocjonalną, asertywność, jasne zrozumienie i określenie granic osobistych i zawodowych. Dzięki zdobytym na tej specjalności kompetencjom osobistym i społecznym będziesz sam w stanie stworzyć sobie miejsce pracy, np. założyć fundację, podjąć indywidualną praktykę, założyć placówkę opiekuńczo-wychowawczą.
W ramach tej specjalności współpracujemy z: Centrum Pomocy Rodzinie w Łodzi przy ul. Broniewskiego 1, Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii przy ul. Praussa 40, Fundacją Młodzi dla Młodych, Fundacją Równe Szanse
Opiekunowie specjalności:
dr Dorota Nawrat-Wyraz
Miejsca pracy to. m.in.:
Na tej specjalności nabędziesz wyjątkowe umiejętności i kompetencje do pracy pedagoga resocjalizacyjnego. Jeżeli interesuje Cię praca z osobami niedostosowanymi społecznie, wykluczonymi lub na granicy wykluczenia społecznego, z problemami wychowawczymi i chcesz im pomóc – to jest specjalność dla Ciebie. Poznasz niebanalne, kreatywne sposoby pracy z trudną młodzieżą. Nabędziesz umiejętności wykorzystania potencjału kreatywnego, osobowościowego swoich podopiecznych, aby pomóc im poprawić ich sytuację życiową. Rozwiniesz swoje cechy charakteru niezbędne w pracy pedagoga: komunikatywność, kreatywność, cierpliwość, odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i odnalezienia się w sytuacjach trudnych, dojrzałość emocjonalną, asertywność, jasne zrozumienie i określenie granic osobistych i zawodowych. W toku studiów przejdziesz przez etapy modelu kształcenia w duchu Technologii Kreatywności, więc od generowania pomysłów resocjalizacyjnych aż po ich skuteczną realizację. Będziesz miał możliwość sprawdzić i rozwinąć swoje kompetencje, uczestnicząc w warsztatach i projektach profilaktycznych w ramach działającej przy kierunku pedagogika Łódzkiej Akademii Profilaktyki Społecznej. Wyjątkowość tej specjalności polega również na tym, że studenci opracowują programy profilaktyczne, które mogą wykorzystać w swojej pracy zawodowej, poznają pracę streetworkera pod opieką pedagoga ulicy. Ponadto uzyskujesz praktyczne umiejętności diagnozowania problemów, a także kompetencje w zakresie wdrażania metod, technik i nowatorskich strategii oddziaływań poprzez: praktyki, wizyty studyjne, treningi, symulacje czy wizualizacje.
Dowiesz się również, jak w resocjalizacji można wykorzystać rap, hip-hop, arteterapię. Zrealizujesz ciekawe projekty w tym zakresie. Możesz połączyć swoje pasje, talenty z pedagogiką resocjalizacyjną. Przejdziesz trening socjoterapeutyczny z wybitnym łódzkim socjoterapeutą Krzysztofem Wilskim.
W ramach tej specjalności współpracujemy z: Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii w Łodzi przy ul. Praussa 40, Aresztem Śledczym, Pracownią Alternatywnego Wychowania, Fundacją Rappedagogia, Fundacją Równe Szanse.
Opiekun specjalności:
dr Daria Modrzejewska
Miejsca pracy w charakterze pedagoga i wychowawcy resocjalizującego:
Uzyskaliśmy od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zgodę na:
Resocjalizacja z prewencją zagrożeń społecznych jest nową, praktyczną specjalnością na studiach licencjackich (trzyletnich), której zasadność utworzenia potwierdza zapotrzebowanie na rynku pracy regionu łódzkiego i ogólnopolskiego. Poczucie bezpieczeństwa Polaków jest przede wszystkim stymulowane redukcją wszelkich zachowań ryzykownych, stanowiących zagrożenie funkcjonalne i emocjonalne (m.in. wielopłaszczyznowa minimalizacja czynników uzależnień, zróżnicowanej przestępczości oraz patologii i dysfunkcji psychospołecznych). Ograniczenia wynikające z funkcjonowania w środowisku osób wykluczonych i zmarginalizowanych, odbijają się na poziomie samooceny czy poczuciu sprawstwa, czego konsekwencją jest poczucie niskiej wartości i jakości życia. O potrzebie działalności edukacyjno- praktycznej oraz konieczności kształcenia specjalistów w tak palącym obszarze, świadczą wskaźniki Raportów MSWiA o stanie bezpieczeństwa w Polsce, sytuacja penitencjarna i postpenitencjarna w obszarze Więziennictwa (szczególnie odsetek recydywy), oraz wsparcie obszaru edukacyjno- socjalnego w pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej. Reintegracja społeczna wymaga budowania przede wszystkim koalicji środowiskowych oraz łączenia działań instytucji i organizacji zajmujących włączaniem osób zmarginalizowanych i zagrożonych dysfunkcją (skazanych, rodzin, osób doświadczających przemocy, uzależnień, czy zachowań agresywnych w różnych instytucjach, itp.) w nurt życia społecznego. Warto dodać, że szeroki zakres pracy resocjalizacyjnej przynosi ogromne korzyści w funkcjonowaniu różnych placówek ( szkół podstawowych, średnich, zawodowych, ośrodków interwencji kryzysowej, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, socjoterapeutycznych, zakładów poprawczych, zakładów karnych, aresztów śledczych itp. placówek działających pod opieką państwa oraz niepublicznych instytucji). Przyczynia się również do zmiany rzeczywistości w warunkach resocjalizacji i prewencji otwartej. Biorąc pod uwagę czynniki społeczne istnieje zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie Resocjalizacji z prewencją zagrożeń społecznych w tak ważnym obszarze życia społecznego, czyli: pedagogów, nauczycieli, opiekunów, policjantów, funkcjonariuszy służb więziennych, strażników miejskich, profesjonalnych wychowawców, kuratorów sądowych i społecznych, edukatorów, pracowników świetlic środowiskowych i organizacji pozarządowych, terapeutów, doradców, koordynatorów działań profilaktycznych i innych osób pracujących w obszarze środowisk dysfunkcyjnych oraz zagrożonych wykluczeniem i marginalizacją.
Specjalność - Resocjalizacja z prewencją zagrożeń społecznych wychodzi naprzeciw ogromnym oczekiwaniom społecznym w zakresie specjalistycznego wspierania osób zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, jak również w zakresie wsparcia wychowawczego oraz w szeroko rozumianym rozwoju osobistym. Ważne są również założone działania profilaktyczne i przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym co w efekcie sprzyja skutecznej integracji społecznej w środowisku.
1. Założenia ogólne specjalności
Program kształcenia oparty jest o wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. Wybór przedmiotów i specyfika powiązane są z uzyskaniem odpowiednich umiejętności, wiedzy i kompetencji w zakresie szeroko rozumianej resocjalizacji i prewencji. Koncepcja kształcenia na kierunku powstała w odpowiedzi na obniżające się poczucie jakości życia mieszkańców województwa łódzkiego i regionu, a także na zapotrzebowanie współczesnego rynku pracy, związanego z poszukiwaniem interdyscyplinarnych specjalistów potrafiących w sposób efektywny reagować na zmieniające się potrzeby jednostek i grup społecznych. Absolwent kierunku przygotowany zostanie do realizacji zadań z zakresu resocjalizacji i prewencji zagrożeń społecznych oraz planowania własnej drogi rozwoju w oparciu o wiedzę na temat mechanizmów psychologicznych funkcjonowania człowieka. Studia wyposażą słuchaczy w szeroko rozumiane kompetencje społeczne w tym: komunikacyjne, diagnostyczne, metodyczne, organizacyjne i autokreacyjne, które umożliwią realizację celów związanych z:
2. Grupa docelowa: ile osób łącznie zostanie objętych wsparciem, ile semestrów
Czas trwania - 6 semestrów na studiach I stopnia / niestacjonarnie- zaocznie/
Warunkiem niezbędnym przyjęcia na studia 1 stopnia jest ukończenie szkoły średniej wraz ze zdaniem egzaminu maturalnego. W związku z powyższym brani są pod uwagę absolwenci szkół średnich oraz osoby zainteresowane i planujące karierę zawodową w profesjonalnym obszarze resocjalizacji z prewencją zagrożeń społecznych. Osoby działające na rzecz jednostek, grup i środowisk niedostosowanych społecznie oraz ich rodzin, zgodnie z tezą wyrównywania szans i koncepcją życia integracyjnego w edukacji, pracy i życiu codziennym.
Absolwent studiów będzie wyposażony w kompetencje zawodowe, aktualną wiedzę i umiejętności praktyczne organizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, terapeutycznej, opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej, aktywizowania środowiska rodzinnego i dalszego otoczenia, które są konieczne do podejmowania czynności zawodowych w zakresie edukacji i resocjalizacji społecznie niedostosowanych. Zawód swój będzie wykonywał samodzielnie z należytą starannością, zgodnie z zasadami etyki i aksjologii zawodowej.
3. Formy i metody pracy.
Wykłady interaktywne, ćwiczenia, warsztaty, projekty, instruktarze, hospitacje placówek, praktyki, wizyty studyjne.
Pedagogika resocjalizacyjna z prewencją zagrożeń społecznych jest praktyczną specjalnością potrzebną na rynku pracy regionu łódzkiego i ogólnopolskiego. Zawiera wiedzę z zakresu działań instytucji i organizacji zajmujących włączaniem osób zmarginalizowanych i zagrożonych dysfunkcją (skazanych, rodzin, osób doświadczających przemocy, uzależnień, czy zachowań agresywnych w różnych instytucjach, itp.) w nurt życia społecznego. Biorąc pod uwagę czynniki społeczne istnieje zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie Resocjalizacji z prewencją zagrożeń społecznych w tak ważnym obszarze życia społecznego, czyli: pedagogów, nauczycieli, opiekunów, policjantów, funkcjonariuszy służb więziennych, strażników miejskich, profesjonalnych wychowawców, kuratorów sądowych i społecznych, edukatorów, pracowników świetlic środowiskowych i organizacji pozarządowych, terapeutów, doradców, koordynatorów działań profilaktycznych i innych osób pracujących w obszarze środowisk dysfunkcyjnych oraz zagrożonych wykluczeniem i marginalizacją.
Studia przez internet
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi wraz z Polskim Uniwersytetem Wirtualnym zaprasza na studia na kierunku pedagogika realizowane za pośrednictwem Platformy Zdalnego Nauczania.
Dowiedz się więcej na stronie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego przejdź na stronę www.puw.pl
infolinia: 42 631 58 00 | e-mail: rekrutacja@ahe.lodz.pl |