Wybierz miasto:

Wielokulturowa komunikacja w biznesie to nowa, unikatowa specjalność przygotowująca do pracy w międzynarodowym, zróżnicowanym kulturowo środowisku biznesowym. Stanowi ona odpowiedź na coraz bardziej zglobalizowaną rzeczywistość, w której obecnie żyjemy. Swoboda komunikowania się, przemieszczania się i związany z tym dostęp do wielu rynków, zarówno europejskich, jak i azjatyckich, amerykańskich czy afrykańskich, powoduje, że możemy dzisiaj bardzo łatwo nawiązywać kontakty biznesowe nawet w najbardziej odległych miejscach. Różnice językowe, kulturowe oraz szeroko pojęta specyfika lokalna sprawiają jednak, że pomimo tych technicznych możliwości osiągnięcie rzeczywistego porozumienia między osobami wywodzącymi się z różnych krajów, tradycji i kręgów kulturowych może czasami okazać się bardzo trudne. Co więcej, nieznajomość lokalnych zwyczajów i mentalności może być przeszkodą w skutecznym porozumieniu nie tylko z przedstawicielami odległych społeczności, ale nawet w pozornie dobrze znanej i bliskiej nam kulturowo Europie. Dlatego wbrew pozorom dobra znajomość innych kultur, poza zaspokojeniem ciekawości badawczej i naukowej, ma także niedające się przecenić znaczenie praktyczne dla osób, które zamierzają w ten czy inny sposób współpracować z ich przedstawicielami, na przykład prowadzić na ich terenie działalność kulturalną lub biznesową.

Nowa specjalność łączy kompetencje typowo kulturoznawcze oraz biznesowe. Ma ona na celu dostarczenie studentom wiedzy z zakresu teorii kultury i różnorodnych praktyk/treści kulturowych z jednej strony oraz zarządzania w środowisku międzynarodowym z drugiej. Dzięki znajomości tych zagadnień oraz uświadomieniu sobie różnorodności kulturowej absolwenci będą lepiej przygotowani do pracy w zróżnicowanym kulturowo i narodowościowo środowisku. Po ukończeniu studiów i uzyskaniu tytułu licencjata absolwent może kontynuować naukę na studiach magisterskich. Zyska jednak również przygotowanie do pracy w międzynarodowym środowisku biznesowym, na przykład w firmach i korporacjach mających oddziały w krajach, w których obowiązują inne zwyczaje, normy, sposoby wartościowania, a także prowadzenia interesów.

Nasz absolwent po ukończeniu studiów będzie miał zarówno ogólną wiedzę z dziedziny kultury, sztuki i literatury, jak i specjalistyczną wiedzę z zakresu zasad prowadzenia działalności biznesowej na rynkach międzynarodowych oraz pogłębioną wiedzę na temat różnych rynków i kultur świata.

Dzięki studiom na nowej specjalności student/absolwent:

  1. zyska podstawową wiedzę z zakresu etnografii/antropologii kulturowej, teorii kultury, filozofii i religioznawstwa,
  2. pozna różne kultury, systemy wartości, światopoglądy, religie i systemy wierzeń,
  3. pozna powiązane z nimi i wywodzące się z nich normy moralne, zwyczaje, obyczaje i tradycje,
  4. zdobędzie wiedzę na temat literatury i sztuki (np. tradycyjnych form malarstwa, muzyki, teatru, tańca) danego kręgu kulturowego i ich powiązań z mitologią, systemami wierzeń i lokalnymi zwyczajami,
  5. uzyska wiedzę na temat wzajemnych powiązań między systemem kulturowym i systemem społecznym oraz zrozumie, na czym polegają kulturowe uwarunkowania sposobu, w jaki osoby wywodzące się z danego kręgu kulturowego postrzegają instytucje społeczne, pełnione przez siebie role społeczne oraz działalność zawodową,
  6. pozna tradycyjne modele ekonomiczne, zasady biznesowej etykiety w kontaktach międzynarodowych w różnych krajach świata i sposoby negocjowania z przedstawicielami różnych kultur,
  7. zdobędzie wiedzę na temat zasad zarządzania międzykulturowego,
  8. zyska większą świadomość różnorodności kulturowej, większą wrażliwość na różnice kulturowe oraz zdolność spojrzenia na rzeczywistość „z punktu widzenia tubylca”.

Wybrane zagadnienia/przedmioty specjalnościowe:

  • komunikacja międzykulturowa
  • różnice kulturowe w negocjacjach biznesowych
  • etykieta biznesu w kontaktach międzynarodowych
  • szok kulturowy i adaptacja kulturowa
  • tożsamość kulturowa
  • tożsamość społeczna i kulturowa
  • wielokulturowość, międzykulturowość, transkulturowość
  • kultury i religie świata: Daleki Wschód, Bliski Wschód i kraje afrykańskie, Europa i Ameryka Północna, Ameryka Południowa i Australia 
  • Flamenco: taniec, kultura, styl życia. 

Metody prowadzenia zajęć to między innymi:

  • wykład z prezentacją
  • warsztaty prowadzone przez specjalistów-praktyków
  • warsztaty w instytucjach i firmach (np. zajęcia realizowane w formie praktyk)
  • projekty własne (realizowane w kilkuosobowych grupach oraz indywidualnie)

Dzięki studiom na specjalności wielokulturowa komunikacja w biznesie zdobędziesz wiedzę i kompetencje niezbędne do tego, aby skutecznie komunikować się z osobami z różnych kręgów kulturowych i prowadzić działalność biznesową w międzynarodowym i wielokulturowym środowisku. Dowiesz się, w jaki sposób różne systemy kulturowe wpływają na nasze myślenie, wartościowanie i działanie oraz jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce, by lepiej porozumiewać się z przedstawicielami innych kultur. Będziesz wiedział, skąd się biorą i co znaczą różne symbole, kody i konwencje, dlaczego ich znajomość jest ważna dla kogoś, kto chce skutecznie działać na danym obszarze i jak w praktyce efektywnie negocjować z mieszkańcami różnych krajów.

Dzięki studiom na naszej specjalności będziesz wiedzieć, jak postępować, aby pomimo różnic być w dialogu z przedstawicielami innych kultur i realizować swoje cele w wielokulturowym środowisku zawodowym czy biznesowym. A jeśli jesteś po prostu ciekawy innych kultur i cywilizacji, ta specjalność także jest dla Ciebie, u nas zyskasz bowiem również specjalistyczną, przekazywaną przez ekspertów w swoich dziedzinach wiedzę o kulturze, sztuce, religiach, zwyczajach i tradycjach różnych kręgów cywilizacyjnych, którą możesz potem pogłębiać w ramach studiów II stopnia.

Po ukończeniu studiów absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie:

  • w firmach i korporacjach nastawionych na współpracę z zagranicznymi partnerami biznesowymi,
  • w zagranicznych oddziałach firm i korporacji,
  • w organizacjach i instytucjach kultury, które w swojej działalności kładą nacisk na współpracę międzynarodową,
  • w ramach własnej działalności, jeśli planujesz rozszerzyć ją o współpracę międzynarodową, 
  • jako asystent międzykulturowy w instytucjach, organizacjach i firmach działających w wielokulturowym środowisku.
Oceń kierunek
4.8
Średnia ocena: 4.8 (Liczba ocen: 9)

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj