Wybierz miasto:


mgr Monika Kamieńska
Dyrektor Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych,
Prodziekan ds. studenckich kierunku kulturoznawstwo

 

 

TELEGRAM Z BALI

 

Hej…Pozdrawiam Was z pięknej i egzotycznej wyspy Bali. Co tu robię?

Daję odpocząć wiecznie zajętej głowie, szukam inspiracji na kolejnych parę miesięcy (takiej oczyszczonej głowie łatwiej zobaczyć i wykorzystać to czego na co dzień nie widać...;)

Jak tu przyjeżdżam to wiem, że jestem wystarczająco daleko od Polskiej siebie i mogę zaprogramować się tak żeby  intensywnie działać a równocześnie wiedzieć jak baaaardzo ważne jest cieszenie się nic nie robieniem ;) 

Balijczycy to eksperci od nic nie robienie - spędzają całe dnie na bambusowych wiatach wpatrując się w fale oceanu. Trochę dlatego, że nie maja nic innego do roboty, ale tez dlatego, że ich spokojna zrelaksowana natura im na to pozwala !   W zeszłym roku, jak byłam tu pierwszy raz, miałam straszne wyrzuty sumienia, że nic nie robię, że dni lecą itd. ....  A po paru miesiącach  po powrocie do domu, okazało się, że namalowałam 15 obrazów po latach zastoju, że zorganizowałam moją pracę tak żeby móc też studiować, mogłabym wyliczać dalej ...;) 

Teraz jestem praktykującym obserwatorem fal morskich -  dziś na przykład jest
Nyepi - balijski Nowy Rok (według balijskiego kalendarza właśnie zaczął się rok 1939....;)  W absolutnym przeciwieństwie do reszty świata - tutaj świętowany po cichu
i zwany Dniem Ciszy - wszystko zamiera na 24 godziny, nie wolno rozmawiać, jeździć, pracować, nawet tutejsze lotnisko, jako jedyne na świecie jest zamknięte na ten jeden dzień, właściwie to trzeba siedzieć grzecznie i gapić się w morze.... :)  
Ci ,którzy złamią zasadę płacą kary pieniężne !!! 
W wolnych chwilach…od nicnierobienia – oczywiście studiuję na PUW

                                Do zobaczenia na majowym zjeździe.

                               Aleksandra Lewicka – PUW Kulturoznawstwo I rok

 

 

 

------------

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE DLA WSZYSTKICH NA 2017 ROK

1. Cokolwiek nowego robisz - ma prawo Ci nie wychodzić, zatem - nie stresuj się, że nie umiesz, nie wiesz, że nie jesteś dobra/y - to normalny proces uczenia się!!! Aby Ci wychodziło, aby stać się dobrą/ym w tym, co robisz - potrzebujesz praktyki i czasu!

2. Wykonane: "tak jak umiesz najlepiej w danym momencie" jest dużo lepsze od tego, co super zaplanowane ale nigdy nie zaczęte! Super plany i ludzie, którzy na poziomie planów utknęli... znam takich wielu ( „gawędziarze teoretycy”) Odrzuć perfekcję - wybierz konkretny postęp, nawet niewielki już jest sukcesem!

3. Bądź selektywna/y w tym czym się zajmujesz, określ swoje priorytety, tak aby uniknąć sytuacji gdy rzeczy mało ważne – zabierają bezpowrotnie Twój czas na to, na czym naprawdę Ci zależy.

4. Planuj, ale daj sobie margines na ewentualne zmiany i korekty.

5. Nie bój się porażki. Nie bój się wyzwań. Nie bój się wyrażania swoich opinii.

6. Bądź dobra/y dla siebie i innych , nawet jeśli to nie jest łatwe.

7. Miej czas na marzenia i na ich realizację.

8. Uśmiechaj się częściej – to pomaga Tobie i innym , buduje dobre relacje.

9. Bądź szczęśliwa/y w Nowym 2017 Roku!!!

 

Kolędowanie z Fundacją Krwinka  w szpitalu im. M. Konopnickiej w Łodzi

====================================================================

 

 

UWOLNIJ UMYSŁ... POZNAJ SWÓJ POTENCJAŁ

„Im mniej dana osoba żyje z sobą w zgodzie, tym bardziej będzie się starać przed sobą uciec. Z tego powodu wszędzie widać, że to właśnie ludzie bardziej rozdarci i niezadowoleni z siebie zobowiązują się wykazać, że sytuacje, w których żyją muszą zostać przekształcone, i że ludzie, których mają wokół siebie muszą się zmienić; i w międzyczasie opracowują programy zmiany istniejącego systemu, który w ich oczach jest nie do zniesienia.”

Eugen Drewerman

Poznaj swoje potrzeby, poznaj swoje możliwości, sprawdź się w działaniu, uwolnij umysł i potencjał, bądź wolny, unikaj schematów i stereotypów – przyłącz się do nas. Kreatywny menedżer i producent kultury to kierunek dla Ciebie – AHE to Twoja uczelnia – sprawdź siebie i nas!

 

 ===================================================================================

 

PO CO NAM RESPONSYWNOŚĆ? CZYLI NOWE SPOSOBY NA POZYCJONOWANIE EVENTU, INSTYTUCJI, ORGANIZACJI...


Obecnie już bez żadnych domysłów wiadomo, że responsywne strony www wyświetlają się na wyższych pozycjach wyszukiwarki Google niż te niedostosowane do urządzeń mobilnych. Jeżeli ktokolwiek był do tej pory sceptyczny, traktując responsywność jako przemijający trend, teraz nie ma już żadnych podstaw do posiadania takiej opinii.

Jakie są najważniejsze korzyści płynące z responsywności?
Po pierwsze, wizerunek. Dzięki responsywności sprawisz, że uczestnicy będą postrzegali Twoje wydarzenie jako profesjonalne przedsięwzięcie nie tylko pod względem merytorycznym, ale także wizerunkowym.
Po drugie – wygoda. Nie chcesz przecież, by uczestnicy wychodzili ze strony Twojego wydarzenia znużeni wpatrywaniem się w maleńkie, nieczytelne literki czy koniecznością nieustannego przesuwania treści wyświetlanych na ekranie.
Po trzecie – większy ruch. Jeśli Twoja strona jest responsywna, „klient” może na nią zajrzeć
w każdej chwili, gdy akurat ma na to czas, na przykład stojąc w korku, siedząc w poczekalni u lekarza lub podczas podróży pociągiem.
Po czwarte – oszczędności. Jeśli posiadasz responsywną stronę, nie musisz inwestować
w kosztowne aplikacje mobilne dla co najmniej dwóch systemów operacyjnych (Android i iOS).


Czy zatem można stwierdzić, że  responsywność, to już dzisiaj obowiązek?
Z pewnością tak jest. Nie powinieneś zatem zastanawiać się nad tym, czy strona internetowa promująca Twoje wydarzenie powinna być responsywna. Wyzwaniem jest dotarcie do odpowiedniej, zdiagnozowanej grupy odbiorów projektów, które tworzysz.
Nowoczesny, kreatywny menedżer kultury powinien podążać także za szybkimi zmianami w zakresie docierania do odbiorców – klientów kultury. Skuteczność zdecydowanie poprawi dostosowanie stron www do nowych trendów i możliwości.
 

==========================================================================

 

SLOT ART. FESTIWAL  I NIEKONGRES KULTURY - REFLEKSJE NIEOBIEKTYWNE

 

Kiedy otrzymałam zaproszenie na NieKongres kultury w Lubiążu i zapoznałam się z jego programem
i regulaminem byłam mocno zaciekawiona. Formuła odbiegała bowiem od standardowych spotkań kongresowych i nie przypominała niczego, w czym wcześniej miałam okazję uczestniczyć. Bardzo różnorodna tematyka, szeroki wybór metod i form pracy od debaty po warsztaty i happeningi.

Zarejestrowałam się z nadzieją, że odświeżę swoje spojrzenie na animację kultury, poznam nowe trendyi tendencje. I nie rozczarowałam się, powiem więcej jestem oczarowana „odświeżona”i „odmłodzona”. Cudowni ludzie, kreatywna, przyjazna atmosfera, wszechogarniająca radość i pozytywna energia – tego potrzebowałam i na to czekałam. U stóp klasztoru cystersów, na pięknej łące nastąpiło swoiste katharsis. Na tej jednej wypełnionej namiotami, „boksami” i  pozytywnie zakręconymi animatorami kultury ludźmi łące nastąpiła cudowna  wymiana kreatywnych pomysłów i idei.
Nie zabrakło refleksji na temat stanu kultury w Polsce, pochyliliśmy się także nad współczesnymi wyzwaniami stojącymi przed animatorami, kreatorami i instytucjami oraz organizacjami działającymi w sferze kultury.

Doskonała organizacja i wymarzona pogoda sprawiły, że 3 dni NieKongresu należą do jednych z bardziej cennych w moim życiu. Organizatorzy udowodnili, że nie trzeba wspaniałych sal, wygodnych foteli czy „wypasionego” cateringu, by zorganizować doskonałe i cenne pod wieloma względami  spotkanie ludzi skupionych wokół tych samych wartości.
Spotkałam wielu wspaniałych młodych wiekiem i sercem ludzi, zapaleńców o różowych i zielonych włosach, w czapkach truskawkowych i kolorowych spodniach i tych tzw. „normalnych”. Wszyscy uśmiechnięci, pozytywni, zadowoleni i zaangażowani. Serce rośnie i dusza się raduje, że jednak można – trzeba tylko chcieć.
 

Po drugiej stronie łąki odbywał się festiwal SLOT ART – niezwykłe spotkanie wokół kultury. Scena całymi dniami rozbrzmiewała różnorodną muzyką, pole namiotowe wypełnione było po brzegi fantastycznymi ludźmi w różnym wieku. Moc różnorodnych warsztatów i propozycji rozwoju wszelkiego. Doznałam cudnego uczucia koegzystencji i współtworzenia czegoś wyjątkowego, dobrego i radosnego.
Marzeniem moim jest zabrać na kolejny NieKongres lub Festiwal SLOT ART naszych studentów i sprawić, żeby tak jak ja, przeżyli wspaniałe spotkanie z kreatywnością wyniesioną do najwyższego poziomu.

 

 

=========================================================================

 WIEDZA AKADEMICKA .....TO ZA MAŁO



W ostatnich latach wyraźnie zaznacza się ewolucja działań i trendów w obrębie bardzo pojemnej kultury. Zmieniają się realia, możliwości, potrzeby odbiorców. Zmienia się rola i funkcja ośrodków kultury, które przestają już być li tylko miejscem spotkań tematycznych, kół zainteresowań czy koncertów, spektakli etc. Dzisiaj widz chce być także aktywnym uczestnikiem wydarzeń, inspiratorem, moderatorem. Tak często słyszymy o zjawisku partycypacji , o inicjatywach oddolnych,  o pozyskiwaniu środków pozabudżetowych, o działaniu projektowym itp. Zmieniają się zatem potrzeby w zakresie kształcenia nowych kadr kultury w nowych, niełatwych czasach.

Uczelnie państwowe niestety nie przygotowują, między innymi, menedżerów kultury do roli mediatorów – pomiędzy artystą a „resztą świata”. Artystą, czyli osobą wrażliwą, delikatną, artystą wizjonerem, artystą często odrealnionym, często artystą z ambicjami kuratora, człowiekiem z wyobraźnią nieznającym ograniczeń technicznych, urzędowych i finansowych. Innymi ważnymi osobami „dramatu”  czyli ekipą techniczną, grafikami zajmującymi się promocją, urzędnikami, sponsorami i publicznością.
Menedżer kultury powinien być przygotowany do nienormowanego czasu pracy i niemilknącego telefonu. Do własnej aktywności nie tylko intelektualnej ale i fizycznej, bo często jest za mało rąk do pracy, a czasem po prostu za mało czasu, więc trzeba oprawić, powiesić prace, doświetlić, położyć lub umyć podłogę do tańca czy posprzątać przed wernisażem a czasem i po. Trzeba doglądać wszystkiego i dopilnować wszystkich.

Kreatywny manager musi być także producentem, człowiekiem mającym kompetencje do pozyskiwania sponsorów, środków pozabudżetowych, kierownikiem projektu, inspiratorem budowania koalicji i partnerstw, specjalistą budowania marki wydarzenia lub instytucji czy organizacji.

Nowa specjalność: Kreatywny manager i producent kultury to propozycja AHE „uszyta na miarę” potrzeb i wyzwań sfery kultury w nowej odsłonie.
 

M.K.
 

Wywiad z Moniką Kamieńską menedżerem specjalności kreatywny producent i menedżer kultury
na kierunku kulturoznawstwo.

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj