Ta strona wykorzystuje informacje zapisane za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych, w celu dostosowania strony do potrzeb użytkowników. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Dul-Ledwosińska
Profil na portalu "Nauka polska"
Rektor AHE w Łodzi, prowadzi przedmiot grafika warsztatowa na kierunku grafika oraz zajęcia z obszaru sztuk wizualnych dla studentów wydziału humanistycznego i programu Erasmus+. Z Polskim Uniwersytetem Wirtualnym współpracuje od 2007 r. prowadząc zajęcia na platformie e-learningowej.
Dorobek w zakresie grafiki artystycznej, udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą.
Absolwentka Wydziału Grafiki Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP), specjalność grafika warsztatowa. Doktorat w 2008 r., habilitacja w 2018 r. na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi.
W 2020 r. otrzymała Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w dziedzinie szkolnictwo artystyczne nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wystawy i konkursy:
2020 XVII Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Miejska Galeria Sztuki, Łódź
2020 XVII International Exhibition Small Graphic Forms, Municipal Art Gallery, Łódź, PL
2020 Wystawa grupowa 3 artystów „Plakat, Grafika”, Galeria Biblio-Art, Politechnika Łódzka, Łódź
2020 A group exhibition of 3 artists „Poster, Graphic Arts”, Biblio-Art Gallery, the University of Technology, Lodz, Poland 2020
2020 8 Wystawa członków Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie,
2020 Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych, Galeria Centrum, Kraków,
2020 8th Exhibition of members of the International Print Triennial Society, Cracow
2020 International Centre for Graphic Arts - Centrum Gallery, Cracow, Poland
2019 Wystawa grupowa 11 artystów „Me & Myself”, Galeria Imaginarium, Łódź
2019 A group exhibition of 11 artists „Me & Myself”, Imaginarium Gallery, Łódź, Poland
2019 6 Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej, Centrum Designu Gdynia, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny
2019 6th International Triennial of Digital Graphic Arts, Design Centre Gdynia, Poland
2018 Wystawa indywidualna QUADRATUM grafika cyfrowa, Galeria Miejska, Biuro Wystaw Artystycznych, Piotrków Tryb.
2018 Wystawa indywidualna QUADRATUM grafika cyfrowa, Galeria Look, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
2017 MATRICES 2017 show, wystawa artystów nagrodzonych w konkursie MATRICES 2012, Galeria VárMező, Budapeszt, Węgry,
2017 Wystawa wykładowców kierunku grafika, Tropami awangardy, Galeria Patio2, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi,
2017 XVI Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi,
2017 Matrices 7th International Exhibition of Small Form Electrographic Art /Budapest / Hungary
2017 Wystawa indywidualna grafiki / Dom Literatury / Łódź
2016 Wystawa indywidualna grafiki / Poleski Ośrodek Sztuki / Łódź
2015 Wystawa indywidualna grafiki / Miejska Galeria Sztuki / Galeria Bałucka / Łódź
2015 ICON DATA Wirtualne Muzeum Grafiki Współczesnej / SMTG / Kraków
2015 Wystawa indywidualna grafiki / Galeria Pod Napięciem, Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki, Politechnika Łódzka
2014 Wystawa „Grafika jest kobietą. Grafika polska XX i XXI wieku” Międzynarodowe Centrum Grafiki, Kraków
2014 ICON DATA Wirtualne Muzeum Grafiki Współczesnej / SMTG / Kraków
2013 XVI Salon Plakatu Polskiego / Warszawa
2013 ICON DATA Wirtualne Muzeum Grafiki Współczesnej / SMTG / Kraków
2013 Matrices 6th International Exhibition of Small Form Electrographic Art /Budapest / Hungary
2012 Lettra – Kraków 2012 / Znak i Litera / Międzynarodowe Triennale Grafiki /Biblioteka Jagiellońska / Kraków
2012 Wystawa indywidualna grafiki / Muzeum Kinematografii / Łódź
2012 Międzynarodowe Biennale Plakatu, Wilanów, Warszawa,
2012 Icon Data Wirtualne Muzeum Grafiki Współczesnej – Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków
2011 XIV Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi,
2010 III Ogólnopolski Konkurs grafiki im. Ludwiga Meidnera, Oleśnica
2010 czerwiec Ty+Ja Wystawa Pedagogów i studentów AHE w Łodzi
2009 listopad XIVth International Biennale of Engraving and New Images of Sarcelles, France
2009 październik 12th European Biennal Competition for Graphic Art Brugge, Belgium
2009 II Ogólnopolski Konkurs grafiki im. Ludwiga Meidnera, Oleśnica,
2008 maj – wystawa indywidualna plakatu „Galeria Patio” WSHE w Łodzi
2006 listopad – 7 Międzynarodowe Biennale Grafiki Komputerowej, Galeria Teatru im. W. Siemaszkowej, Rzeszów, Polska
prof. nadzw. dr hab. Helena Marzec
Profil na portalu "Nauka polska"
prof. nadzw., pedagog, dr hab. nauk humanistycznych w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zainteresowania naukowe mieszczą się w szeroko pojętym obszarze pedagogiki społecznej, w tym szczególnie dotyczą funkcjonowania środowiska rodzinnego w wielu jego aspektach. Ponadto płaszczyzną rozważań naukowych jest działalność opiekuńczo-wychowawcza podejmowana wobec człowieka w różnych fazach życia i w toku różnorodnych sytuacji życiowych. Wiele uwagi w swojej pracy badawczej poświęca również edukacji przedszkolnej dziecka, jej przebiegowi i efektom.
Jest także autorką wielu książek i ponad 100 artykułów opublikowanych w takich czasopismach, jak: „Życie Szkoły”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Problemy Rodziny”, „Forum Nauczycielskie”, „Pedagogika Rodziny”, „Piotrkowskie Studia Pedagogiczne”, „Zbliżenia”, „Małżeństwo i Rodzina”, „Szkice Familiologiczne” oraz 18 artykułów w czasopismach zagranicznych. Organizator 13 międzynarodowych sympozjów naukowych, których problematyka dotyczy funkcjonowania współczesnej rodziny polskiej w wielu jej obszarach.
prof. dr hab. Maciej Wojtyszko
Ukończył Państwowe Liceum Techniki Teatralnej. Studia rozpoczął na wydziale filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Po roku porzucił je na rzecz reżyserii w PWSFTiTV w Łodzi (dyplom 1973). Od 1988 uczy w Akademii Teatralnej w Warszawie (dawniej PWST). W sezonie 1990-91 był dyrektorem Teatru Powszechnego. Zadebiutował w 1969 jako satyryk w „Szpilkach”. Jest człowiekiem wielu zawodów, bardzo płodnym artystycznie. Pisze książki dla dzieci i dorosłych (często je własnoręcznie ilustrując), słuchowiska, sztuki teatralne oraz adaptacje i piosenki. Reżyseruje w bardzo wielu teatrach w całym kraju. Kręci filmy i seriale telewizyjne. Ma na koncie dziesiątki przedstawień teatralnych i telewizyjnych, koncerty, piosenki.
Oprócz własnej pracy artystycznej, której syntezę zawarł w niewielkiej, ale bogatej w tezy i wnioski książeczce „Krótki zarys męki twórczej”, od 1972 para się działalnością pedagogiczną. Od 1988 był etatowym wykładowcą na wydziale reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie trzykrotnie był dziekanem. Działa też w polskim ośrodku ASSITEJ, gdzie prowadzi warsztaty dla młodych twórców w ramach programu Interplay. Realizuje spektakle różnorodne gatunkowo, od Szekspira do sitcomów i seriali: „Miasteczko”, „Kocham Klarę”, „Miodowe lata”, „Pensjonat pod różą”, „Doręczyciel”.
Do jego najważniejszych i najbardziej pamiętanych przez widzów realizacji należą min: „Iwona księżniczkę Burgunda” Gombrowicza (wespół z W. Śmigasiewiczem), pierwsza próba prawdziwie komercyjnego teatru w Polsce, czyli „Tamara” Krizanca, „Shirley Valentine” Russella z Krystyną Jandą (przedstawienie, które przekroczyło liczbę pięciuset spektakli i wciąż jest grane), „Amadeusz” Schaffera, „Zmowa świętoszków” i „Ostatnie dni” Bułhakowa , prapremiera „Miłości na Krymie” Mrożka, „Ławeczka” Gelmana, „Komediant” Bernhardta i czteroodcinkowy film telewizyjny (w sumie ośmogodzinny) „Mistrz
i Małgorzata” wg Bułhakowa z Anną Dymną i Gustawem Holoubkiem w rolach tytułowych), „Burzliwe życie Lejzorka” wg. Erenburga. Wciąż powtarzane przedstawienia telewizyjne dla najmłodszych to „Bromba i inni”, „Brzechwa dzieciom” czy „Pierścień i róża” wg. Thackeraya. Z ważniejszych prac autorsko-reżyserskich należy wymienić „Żelazną konstrukcję” w Teatrze Powszechnym z 1998 – brawurową współczesną farsę; telewizyjne „Grzechy starości” z 2001 o Wagnerze i Rossinim, „Bułhakowa” z Teatru im. Słowackiego w Krakowie (2002), „Chryje z Polską” (2008) i „Powidoki” (2010) w Teatrze Telewizji. Na dużym ekranie zadebiutował w roku1983 filmem fabularnym dla młodzieży według własnej powieści „Synteza”. W roku 1985 zrealizował film „Ognisty anioł” według prozy Walerego Briusowa. W roku 2007 powrócił na duży ekran filmem „Ogród Luizy” nagrodzonym za reżyserię na festiwalu w Gdyni (Nagroda Publiczności w Moskwie na festiwalu „Wisła 2008).
W roku 2010 premierę miał jego kolejny film fabularny, komedia - „Święty interes”. Książki i sztuki Macieja Wojtyszki tłumaczono na kilkanaście języków. Propozycje dla dzieci to „Bromba i inni” (1975), „Antycyponek”, „13 piórko Eufemii”, Tajemnica szyfru Marabuta”, „Synteza”, „Saga rodu Klaptunów”, „Bromba i filozofia” (2004), „Bromba i psychologia” (2007), „Bromby i Fikandra wieczór autorski” (2009). W 2005 roku agencja edytorska Ezop wydała tom jego siedmiu sztuk, w którym z braku miejsca pominięte zostały takie tytuły jak „Wznowienie”, „Skarby i upiory”, „Opera granda” oraz popularne w repertuarze teatrów dziecięcych „Pożarcie królewny Bluetki” (16 wystawień), „Wakacje smoka Bonawentury”, „Faust i inni”, ,Hermes przeszedł czyli mitologia grecka”, „Poplątanie z pomieszaniem”, „Rycerz niezłomny”, „Bambuko, czyli skandal w krainie gier” oraz adaptacje własnych książek „Sekret wróżki” i „Tajemnica szyfru Marabuta”. W roku 2011 wyreżyserował „Edukację Rity” Willy Russela w teatrze 6 piętro w Warszawie.
W roku 2012 wraz z synem Adamem wyreżyserował musical Jerzego Ozgi do muzyki Krzesimira Dębskiego „Nie ma solidarności bez miłości”. W roku 2013 „Obietnicę poranka” według powieści Romain Gary z Anną Seniuk i Grzegorzem Małeckim (spektakl jubileuszowy 45-lecia Anny Seniuk), oraz „Marienbad” według Szolem Alejchema - adaptacja Henryka Królikowska piosenki Maciej Wojtyszko w Teatrze Żydowskim w Warszawie.
W roku 2014 wyreżyserował dwie własne sztuki „Bromba w sieci” w Teatrze 6 piętro i „Dowód na istnienie drugiego” w Teatrze Narodowym w Warszawie. W roku 2015 wyreżyserował wraz z synem Adamem „Rękopis znaleziony w Saragossie” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Spektakl muzyczny z muzyką Krzesimira Dębskiego i autorskim librettem. Maciej Wojtyszko otrzymał wiele nagród, min. włoską Premio Europeo, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Ekran, „Gloria Artis”, Nagrodę im. Leona Schillera i Nagrodę Miasta Wrocławia za twórczość teatralną. Kawaler Orderu Uśmiechu.
dr Anna Breś
Anna Breś, tytuł doktora Nauk Społecznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, w Katedrze Dydaktyki i Edukacji Szkolnej. Obecnie jest wykładowcą Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Była dziekanem pedagogiki w latach 2019-2021, brała udział w pracach nad utworzeniem nowego kierunku - jednolitych studiów magisterskich w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Autorka monografii i licznych artykułów naukowych. Wcześniej piastowała stanowisko dyrektora w Niepublicznym Przedszkolu Integracyjnym.
Zainteresowania zawodowe dotyczą obszaru pedagogiki ogólnej, aksjologii pedagogicznej i filozofii wychowania, pedagogiki terapeutycznej, szkolnej i przedszkolnej.
dr Dorota Eichstaedt
Profil na portalu "Nauka polska"
dr nauk humanistycznych, adiunkt AHE w Łodzi, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego (kierunek filologia polska i kulturoznawstwo); literaturoznawca, teatrolog, instruktor teatralny.
Nauka to dla mnie ważna sfera mojej pracy zawodowej. Od lat moje zainteresowania naukowe związane są z literaturą współczesną: poezją i prozą, a także dramatem i teatrem polskim i światowym.
Wyrazem moich teatrologicznych i literaturoznawczych pasji jest aktywność naukowa:
Zamknięty w kręgu własnej osobowości (Szkic o poezji Władysława Sebyły), „Rocznik Wieluński”, t. I, 2001.
W poszukiwaniu nowej formy. O próbach dramatycznych Józefa Czechowicza, , [w: ] Teatr wielki, mniejszy i codzienny. Studia pod red. P. Kowalskiego, Opole 2002, s. 149-162.
Reklama telewizyjna i jej warsztat. Scenariusz lekcji [w:] Aspekty kultury współczesnej. Analizy i interpretacje wybranych zjawisk, red. Beata Lisowska, Łódź 2011, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 81- 85.
Recenzja “Colloquia Ethnologica” T. II. Między historią a antropologią, czyli słów kilka o tomie „Atena i Arachne, która z nich piękniej tkaninę wyszywa. Historia i antropologia”, „Rocznik Wieluński”, t. 12, 2012.
Lokalnośc i peryferie w powieści Taksim Andrzeja Stasiuka, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, 2012/2(17), s. 139-145.
Regionalista – to brzmi dumnie! Uwag kilka o książce „Kim jesteś, regionalisto? Sylwetki, opinie, diagnozy”, „Rocznik Wieluński”, t. 13, 2013.
Najbardziej lubię prowadzić zajęcia z literatury i kultury współczesnej. Fascynuje mnie najnowsza proza polska i powszechna oraz jej konteksty. Swoim zamiłowaniem do literatury wszystkich epok oraz teatru i dramatu próbuję zarażać studentów podczas takich zajęć, jak Historia literatury polskiej, Polska literatura najnowsza, Europejska i pozaeuropejska literatura powszechna XX wieku, Kultura literacka i teatralna, Analiza dzieła literackiego, Wiedza o teatrze i dramacie współczesnym. Cenię sobie dyskusję ze studentami, dlatego lubię prowadzić ćwiczenia, zajęcia warsztatowe i seminaryjne.
Mam wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć ze studentami przygotowującymi swe prace dyplomowe (licencjackie i magisterskie). Od lat wykorzystuję w swej pracy metodę projektów.
Jeśli coś organizuję, najważniejsza jest rzetelność, fachowość i pasja. Chętnie angażuję się w działalność redakcyjną i organizacyjną (redakcja „Literaturoznawstwa”, praca nad redakcją „Kurtyny”, „Głosu Akademii”). Zawsze zachęcam studentów do rozwijania swych talentów twórczych, czego efektem są wydawnictwa studenckie, np. tomiki poezji.
W pracy ze studentami największą przyjemność sprawia mi kontakt z młodymi ludźmi pełnymi pasji, kreatywnymi i gotowymi do podejmowania ciekawych wyzwań.
Z życiu najważniejsze dla mnie jest, by być uczciwym człowiekiem, potrzebnym innym. Lubię swoją pracę i spędzanie czasu z rodziną. Naszą wspólną pasją jest podróżowanie. Uwielbiam dobrą literaturę najnowszą, malarstwo i kontakt z naturą.
dr Jarosław Paweł Eichstaedt
Profil na portalu "Nauka polska"
kulturoznawca, antropolog, teoretyk i socjolog kultury, adiunkt w Katedrze Literaturoznawstwa Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi; kierownik Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za rok 2015 - Dziedzictwo kulturowe - Kultura ludowa i tradycyjna, nr zadania 03310/16.
Tytuł zadania: Słowo i obrazowanie. Ludowy wizerunek Chrystusa.
Autor licznych prac naukowych, redaktor monografii i tomów zbiorowych, uczestnik i organizator ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych.
Zainteresowania naukowe:
Aktywność dydaktyczna:
Wykaz publikacji po 2011 roku
Udział w konferencjach naukowych:
Prace redakcyjne:
Atena i Arachne, która z nich piękniej tkaninę wyplata. Historia i antropologia, red. J. Eichstaedt, K. Piątkowski, Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie Oddział Muzeum Ziemi Wieluńskiej, Wieluń 2012.
Sekretarz naukowy konferencji:
dr Anna Głowacka
dr Krzysztof Jurecki
Krytyk, historyk oraz kurator sztuki, doktor nauk humanistycznych. Magisterium i doktorat na UJ w Krakowie. Członek honorowy Związku Polskich Artystów Fotografików oraz członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. W drugiej połowie lat 80. XX w. związany z „Kulturą zrzuty” – niezależnym ruchem artystycznym. Autor licznych publikacji na temat fotografii i historii sztuki. Zainteresowany jest głównie historią fotografii i filmu awangardowego, ale także historią grafiki i malarstwa polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza w jego wersji fotorealistycznej.
Prowadzi blog o fotografii i sztuce: https://jureckifoto.blogspot.com/.
Informacje o autorze:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Krzysztof_Jurecki
https://omniekrzysztofjurecki.blogspot.com/
Książki, teksty, artykuły
Autor kilku książek z zakresu historii: Fotografia polska lat 80., Łódź 1989; (wraz z K. Makowskim) Słowo o fotografii, Łódź 2003; Poszukiwanie sensu fotografii. Rozmowy o sztuce, Łódź 2008; Czas fotografii, Września 2009.
Jest autorem haseł z zakresu historii fotografii do 30. tomu Wielkiej encyklopedii PWN, wielu sylwetek artystycznych na portalu Instytutu Adama Mickiewicza Culture.pl, w tym tekstu o całej historii fotografii polskiej do 1990 r. https://culture.pl/pl/artykul/historia-fotografii-polskiej-do-roku-1990. Jest też autorem istotnego tekstu historycznego Polish Photography 1939–1969, w: European History of Photography 1969–1969, (ed. V. Macek, Central European House of Photography, Bratislava 2014).
Swoje teksty publikował od 1987 r. m.in. w takich czasopismach, jak: „Arteon”, „Art&Business”, „Format” (od 1990 r. do chwili obecnej), „Fotografia” (1987–1989), „Krytyka Literacka”, „Obieg”, „Obscura”, „Projekt”, „Student”. W latach 1990–2014 był stałym współpracownikiem czasopisma „Exit”, w latach 2000–2010 – „Kwartalnika Fotografia”. W latach 1985–2005 pracował w Muzeum Sztuki w Łodzi jako adiunkt w Dziale Grafiki (1994–1998), a od 1998 r. był kierownikiem Działu Fotografii i Technik Wizualnych. W latach 2007–2017 współpracował z Galerią Sztuki Wozownia w Toruniu, w której zrealizował kilkanaście wystaw. Od 2011 r. współpracuje z Ośrodkiem Działań Artystycznych w Piotrkowie.
Wykładowca
W latach 1992–1993 uczył filozofii sztuki oraz prowadził seminarium dyplomowe w Wyższym Studium Fotografii w Warszawie. W latach 1997–2010 był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (licencjat z zakresu fotografii) oraz ASP w Poznaniu (1994–1996) oraz ASP w Łodzi, gdzie prowadził historię grafiki i seminarium dyplomowe (1994–2005). Od 2005 do 2018 r. był wykładowcą w WSSiP w Łodzi (historia sztuki i historia fotografii). Od 2018 wykładowca w Katedrze Fotografii PWSFTviT w Łodzi.
Najważniejsze wystawy (wybór)
Członek jury
Jest przewodniczącym i członkiem jury w wielu konkursach fotograficznych, krajowych i międzynarodowych. Od 2002 r. jako przewodniczący jury ocenia prace w cyklicznym międzynarodowym konkursie Cyfrowej Fotokreacji „Cyberfoto” w Częstochowie, a także w Piotrkowskim Biennale Sztuki (od 2011).
Od 2006 r. uczestniczy jako recenzent w Portfolio Review Miesiąca Fotografii w Bratysławie.
Krytyk/promotor twórczości
Krzysztof Jurecki w dużej mierze przyczynił się do wylansowania i zwiększenia znaczenia na scenie sztuki polskiej szeregu ważnych dziś postaci, takich jak: Zbigniew Libera, grupa Łódź Kaliska, Grzegorz Przyborek, Aleksandra Mańczak, Zofia Rydet, Józef Szymańczyk, Magda Hueckel, Jerzy Lewczyński, Zdzisław Beksiński (fotografia), Edward Łazikowski, Krzysztof J. Cichosz, Marek Rogulski, Zygmunt Rytka, Jan G. Issaieff (malarstwo), Ireneusz Zjeżdżałka, Andrzej Różycki, Adam Rzepecki, Grzegorz Zygier, Andrzej J. Lech, Keymo, Tomasz Michałowski, Tomasz Sobieraj (fotografia), Magdalena Samborska, Leszek Żurek, Sylwia Kowalczyk, Piotr Kosiński, Krzysztof Ligęza. W zakresie malarstwa ceni i propaguje twórczość: Magdy Moskwy, Małgorzaty Wielek-Mandreli i Beaty Białeckiej.
Stypendia i nagrody
MKiDN
2007
2016
Nagroda artystyczna Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego im. Waldemara Kućki, 2006.
W latach 2011–2016 ekspert w dziedzinie sztuk wizualnych Wydziału Kultury UM w Łodzi.
dr Beata Muraszko
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej rytmika i taniec (specjalność: choreografia muzyki). Absolwentka Liceum Muzycznego im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu (Wydział Rytmiki) oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej). W zakresie tańca dokształcała się również w Instytucie Jaques-Dalcroze'a w Genewie i w Internationale Gesellschaft Rosalia Chladek w Strasbourgu oraz na licznych prestiżowych warsztatach i kursach w Polsce. Adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Wydział Artystyczny, kierunek taniec / prowadzone przedmioty: rytmika, multimedia w edukacji tancerza, choreoterapia i rytmikoterapia, muzykoterapia, emisja głosu w pracy pedagoga, seminarium pracy dyplomowej, projekt choreograficzny, estetyka i kreatywność ruchu, analiza utworów muzycznych na potrzeby spektakli tanecznych/. W uczelni tej prowadzi również wykłady i warsztaty na kierunkach: pedagogika, psychologia i dziennikarstwo. Jako wykładowca akademicki w latach 1992-2012 pracowała także na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji, Teorii Muzyki i Rytmiki, oraz Wydział Wokalno-Aktorski). Wykładane przedmioty: rytmika, choreografia muzyki, metodyka rytmiki, seminarium, taniec historyczny. Wykładała także w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu (kierunek taniec) i Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach (kierunek taniec).
Twórczyni ponad sześćdziesięciu choreografii muzyki prezentowanych na koncertach w Polsce, a także w Szwajcarii, Belgii, Francji, Niemczech, Łotwie, Rosji. Autorka licznych referatów wygłoszonych na międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach w dyscyplinie artystycznej rytmika i taniec z zakresu zastosowania metody Emila Jaques-Dalcroze'a w kształceniu muzyków, tancerzy, wokalistów oraz aktorów. Autorka dziewięciu publikacji oscylujących głównie wokół zagadnień dotyczących ewolucji kreatywności ruchowej z zastosowaniem najnowocześniejszych technologii komputerowych do muzyki XXI wieku. Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi wydała płytę z koncepcją wizualizacji muzyki komputerowej, która jest uwieńczeniem kilkuletnich eksperymentów ruchowych dr Beaty Muraszko przeprowadzonych ze studentami oraz alternatywną propozycją zastosowania multimediów w choreografii muzyki.
Od 1988 roku nauczycielka rytmiki i tańca w poznańskich placówkach oświatowych. Przeprowadziła szereg wykładów i warsztatów metodycznych w zakresie rytmiki i tańca. Współpracowała w charakterze eksperta z Ogólnopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli szkoląc i konsultując nauczycieli szkół i przedszkoli na terenie Polski. Wiodący profil zainteresowań i badań oraz dydaktyki oscyluje w obszarach interakcji muzyki i tańca z inteligencją i osobowością dzieci.
Wyróżnienia akademickie:
- Dyplom Rektora Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, dr hab. n. med. prof. AHE Waldemara Wierzby za podnoszenie kultury jakości kształcenia, rok 2020;
- Dyplom Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, prof. Stanisława Pokorskiego za kreatywność w realizacji choreografii muzyki, rok 2003;
- Liczne Dyplomy, Podziękowania Przewodniczącego Kolegium Rektorów Miasta Poznania, prof. dr hab. Bronisława Marciniaka za prowadzenie wykładów i warsztatów popularyzujących sztuki muzyczne: rytmikę i taniec podczas Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki w latach 2003-2012.
dr Elżbieta Pańtak
dr Grzegorz Pańtak
mgr Tobiasz Berg
Tancerz, choreograf, aktor teatru tańca. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca (specjalność aktor teatru tańca). Doktorant i badacz sztuki zaangażowanej społecznie, special teacher Peolpes Republic of China. Autor koncepcji działań warsztatowych, rozwijających społeczeństwo, eliminujących różnice społeczne, opartych o taniec i elementy psychoterapii. Autor programów tańca dla osób niepełnosprawnych i niewidomych.
Jako choreograf m.in:
Autorskie programy i projekty społeczne m.in.:
Jako tancerz m.in.:
Stypendia i nagrody:
Konferencje, sympozja, publikacje:
mgr Beata Brożek-Grabarczyk
Tancerka, pedagog baletu, korepetytor baletu. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi i Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wieloletnia solistka baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Do najważniejszych ról artystki w repertuarze Teatru Wielkiego należy m.in. partia tytułowa w balecie „Giselle” (oraz: Wiła, Przyjaciółka Giselle); tytułowa partia w autorskim spektaklu Czesława Bilskiego „Salame”. Jako solistka baletu zatańczyła w spektaklach: „Contact” (Żona); „Wolfgang Amadeus” (matka Amadeusza, Zofia Weber, Orszak Przeznaczenia); „Sen nocy letniej”(Hermia); „Ziemia obiecana”(Zosia, Mada); „Kopciuszek” (Wróżka); „Makbet” (Wiedźma, Hekate, Lady Makduf); „Coppelia” (wariacja „Zmierzchu”); „Próba” (Prześladowani, Trzy Marie); „Requiem” Verdiego (taneczny odpowiednik mezzosopranu); „Królewna Śnieżka”(Śmieszek); „Carmina Burana” (Flora, Diablica) i wielu innych. Za wybitne osiągnięcia artystyczne została wyróżniona Medalem 200-lecia Baletu Polskiego. Całe swoje życie zawodowe związała z łódzkim środowiskiem baletowym. Obecnie pracuje na stanowisku pedagoga baletu i korepetytora baletu w Teatrze Wielkim w Łodzi i Teatrze Muzycznym w Łodzi. Pracowała jako pedagog w Niepublicznej Szkole Baletowej w Łodzi. Współreżyserowała koncert inaugurujący sezon artystyczny 2020-2021 w Teatrze Wielkim w Łodzi, stworzyła choreografię do Wieczoru Sylwestrowego. Współpracowała z Teatrem im. S. Jaracza w Łodzi jako asystentka reżysera, przy tworzeniu spektaklu „Królowa Śniegu”. Od wielu lat jest związana z kierunkiem taniec na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, za którą to współpracę otrzymała Dyplom Rektora za całokształt pracy.
mgr Anna Głowacka
Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca. Absolwentka kierunku taniec (specjalność tancerz-choreograf) na Wydziale Artystycznym oraz specjalności pedagogiki tańca na Wydziale Humanistycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jako tancerka współpracowała m.in. z Trójmiejskim Teatrem Plastyki Ruchu w Gdańsku, Teatrem V6, Fundacją Canto Pro Classica, występując na scenach Rosji, Białorusi oraz Polski. Od 2012 tancerka baletu w Teatrze Muzycznym w Łodzi, w którym pełni także funkcję asystentki choreografa. Wystąpiła m.in. w przedstawieniach: Wonderful Town L. Bernsteina, Zemsta nietoperza J. Straussa, Kraina uśmiechu i Wesoła wdówka F. Lehára, Wielka Księżna Gerolstein J. Offenbacha, Człowiek z La Manchy M. Leigha, Skrzypek na dachu J. Bocka, Smurfowisko R. Poznakowskiego, W. Trzcińskiego i E. Brylla oraz Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego, widowisku Jeszcze nie pora nam spać R. Kmity i B. Rawskiego oraz spektaklach baletowych: Łajza, All That Jazz Between Us oraz Mur w choreografii A. Żymełki. Aktualnie można ją zobaczyć w rock-operze Jesus Christ Superstar A. Lloyda Webbera oraz musicalach Miss Saigon C.M Schönberga oraz Madagaskar G. Noriega, J. Someillana.
mgr Anna Hampel
Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca. Absolwentka Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku taniec (specjalność pedagogika tańca, dyplom z wyróżnieniem) oraz pedagogika o specjalności pedagogika tańca i choreografia. Dyplomowana instruktorka tańca współczesnego, ukończyła Prywatną Szkołę Baletową w Gliwicach, studiowała również teatrologię na Uniwersytecie Śląskim. Przez 15 lat prowadziła amatorski Teatr Tańca „Alacarte” w Pyskowicach, obecnie twórca i choreograf Gliwickiego Teatru Tańca. Prezes i założyciel Fundacji Rozwoju Tańca i Sztuki „ARTystyczna POZYtywka”. Wykładowca na kierunku taniec w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, nauczyciel tańca w Policealnym Studium SKiBA we Wrocławiu, pedagog podczas Contemporary Dance Summer School w Koszęcinie w 2017 roku. Na co dzień zajmuje się tańcem współczesnym, modern, kontakt improwizacją, a ulubiony styl to floorwork. Lekcje z techniki tańca współczesnego brała na regularnych zajęciach w Śląskim Teatrze Tańca m.in. u Anny Krysiak, Sylwii Hefczyńskiej – Lewandowskiej, Jacka Łumińskiego. Nie obce są jej również taniec klasyczny oraz techniki jazzowe, które zgłębiała na warsztatach m.in. u Elżbiety i Grzegorza Pańtaków, Luciano di Natale, czy Thierrego Verger’a. Ciągle doskonaląc swój warsztat taneczno-choreograficzny, brała i bierze udział w wielu warsztatach tanecznych i kompozycyjnych prowadzonych przez wykładowców z polski i zagranicy, m.in. uczestniczka Letniej Szkoły Tańca Współczesnego w Koszęcinie, Międzynarodowych Warsztatów Tańca Jazzowego w Kielcach i wielu innych. Współpracuje z wieloma instytucjami i zespołami tanecznymi prowadząc warsztaty i tworząc choreografie. Jurorka na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach tanecznych. Wielokrotnie nagradzana zarówno indywidualnie, jak i zespołowo za choreografie (m.in. nagroda dla choreografa na II Konkursie Teatrów Tańca w Kielcach). Swoje pomysły choreograficzne czerpie z natury i otaczającego świata, a w pracy stawia za cel połączenie ruchu i techniki z poszukiwaniem, emocją i tematem. Pasjonatka i miłośniczka tańca i sztuki. Szuka nowych rozwiązań ruchowych łącząc taniec z różnymi dziedzinami sztuki. Partnerka projektów „Grajfka – taniec współczesny z Górnego Śląska”, „ArtNoc – gliwicka noc otwartych galerii” oraz „Daj przykład – warsztaty”. Twórczyni i organizatorka Przeglądu Teatrów Tańca „PrzeNikanie”.
mgr Zuzanna Kasprzyk-Molenda
Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca, instruktorka Pilates. Absolwentka Prywatnej Szkoły Baletowej M.M. Szewczenko w Gliwicach oraz Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie (obecnie Akademii Sztuk Teatralnych). Pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center („B.E.D.” reż. R. X. Lee), Operze Narodowej w Warszawie („Ognisty Anioł” reż. M. Treliński, chor. T. Wygoda), Warszawskiej Operze Kameralnej („Orfeusz i Eurydyka” reż. M. Piekorz, chor. J. Lewandowski), Teatrze Nowym w Łodzi („Uciechy staroPOLSKIE” reż. D. Kopiec chor. J. Owczarek), Wrocławskim Teatrze Tańca („Klatka z Łez” chor. B. Klimczak) i Teatrze Tańca Caro w Siedlcach („Comfy Zone” chor. J. Mędrzycki). Współpracowała również z niezależnymi artystami współtworząc m. in: „Archipelag” (chor. M. Kuźmiński), „Serce Fabryki” (chor. R. Dziemidok), „Solaris: pejzaże, parafrazy” (reż. S. Bromboszcz, chor. A. Kosiorowska), „KO_n_TAKT” (chor. Michał Ratajski). Zdobywczyni pierwszej nagrody na Solo Dance Contest 2013 w Gdańsku za choreografię "We are very sorry, but there is no place for Susana", którą prezentowała również na festiwalach w Seulu, Goyang i Kuala Lumpur. W 2019 wraz z Andrzejem Molendą stworzyła spektakl „Biegnący” w ramach rezydencji Młodzi na Scenę Teatru Rozbark w Bytomiu i przy współpracy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Obecnie uczy na kierunku choreografia i techniki tańca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów oraz na kierunku taniec Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
mgr Aleksandra Kozańska-Jóźwiak
Tancerka, choreografka i nauczycielka tańca, specjalizująca się w technice tańca jazzowego. Ukończyła studia choreograficzne na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (studia II stopnia, magister sztuki), jest również magistrem filologii angielskiej, studia ukończyła na Uniwersytecie Łódzkim. Uczyła się w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Przez wiele lat tańczyła w Zespole Tańca Ludowego Harnam, a następnie w zespole tańca jazzowego Teatr Domu Tańca, gdzie zatańczyła w spektaklach „Cafe de la Danse”, „Cotton Club” czy „8 Krótkich Historii”. Technikę jazzową zgłębiała w zagranicznych szkołach: Off Jazz Center w Nicei, Harmonic Studio w Paryżu, czy Pineapple Dance Studio w Londynie. W 2010 założyła własny zespół taneczny JazzinŁódź, z którym zrealizowała dwa pełnowymiarowe spektakle taneczne oraz wiele mniejszych form, które prezentowane były podczas różnych festiwali i konkursów. Za choreografię „Corpo” została nagrodzona w 2015 na Festiwalu Teatrów Tańca w Kielcach oraz w konkursie The International Jazz Open Festiwal w Pardubicach. W 2019 uczestniczyła w projekcie artystycznym reżyserowanym przez Marjon van Grunsven, dyrektor artystyczną Cirque du Soleil, którego efektem było powstanie spektaklu „Shades” zaprezentowanego w Rybniku w przestrzeni miasta. Pracuje jako nauczycielka tańca w Niepublicznej Szkole Baletowej w Łodzi, na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi oraz na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
mgr Amelia Koziara-Wójcik
Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca jazzowego. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku pedagogika, specjalność kultura fizyczna i zdrowotna. Od 6 roku życia trenowała wyczynowo gimnastykę artystyczną w klubie RTS Widzew Łódź. Zdobywczyni m.in. Mistrzostwa Polski w klasie M w układach zbiorowych. Szkoliła się pod okiem trenerki olimpijki, mistrzyń Polski oraz zawodniczek kadry narodowej- Beaty Pisarkiewicz. Wiedzę i doświadczenie z zakresu tańca jazzowego, Contemporary Jazz, zdobywała m.in. w londyńskich szkołach Pineapple oraz Studio 68 w Wielkiej Brytanii, na Europejskich Spotkaniach Tanecznych oraz licznych warsztatach tanecznych u Julii Spiesser, Jasona Beitel’a, Thierry'ego Verger’a, Jonathana Huor’a, Lukasa McFarlane, Katarzyny Mieczkowskiej, Pawła Michno i innych. Instruktorka Contemporary Jazz oraz choreografka i tancerka grupy zawodowej Studia Tańca Lilla House w Łodzi w latach 2006-2017. Tancerka zespołu muzycznego Blue Cafe. Uczestniczyła jako choreografka i tancerka w realizacji opraw tanecznych m.in.: Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu (KFPP Opole), Złote Dzioby – Nagrody Polskiej Muzyki, „Lato Zet i Dwójka”, Eska Music Awards. Od roku 2017 instruktorka Contemporary Jazz, High Heels i trenerka juniorskiego zespołu tańca jazzowego w Egurrola Dance Studio, z którym udało się wywalczyć Mistrzostwo Polski i Mistrzostwo Świata w federacji WADF. Prowadzi warsztaty z zespołami tanecznymi na terenie całej Polski. Od 2012 roku wykłada na kierunku taniec Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi.
mgr Monika Maciejewska-Potockas
(technika tańca klasycznego)
Pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi występuje od 1998 roku. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień m.in.: Nagrody dla Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych 1998 roku przyznawanej przez Fundację Balet, Nagrody im. Leona Schillera dla młodego artysty sceny 2003 roku, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki baletowej i za partię Tytanii w „Śnie nocy letniej” oraz rolę tytułową w balecie „Giselle” (nagroda przyznawana przez ZASP), nagrody Marszałka Województwa Łódzkiego za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne, Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi i Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Tancerka, pedagog baletu. Pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi i Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi występuje od 1998 roku.
Ważniejsze partie w Teatrze Wielkim w Łodzi m.in.:
Nagrody i wyróżnienia:
mgr Maksymilian Pelczarski
akompaniator
Muzyk instrumentalista. Absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Członek Stowarzyszenia Akordeonistów Polskich, administrator czasopisma internetowego „Polski Portal Akordeonowy”. Współpracownik w ośrodkach kulturalnych: Teatr Powszechny przedstawienia „Next-Ex”, „Historia Kabaretu”, „Wytwórnia Piosenek”; Teatr Pinokio w Łodzi – „Kopciuszek”; Teatr Wielki w Łodzi – „XXI Łódzkie Spotkania Baletowe”, „Camerimage”; Teatr Muzyczny w Łodzi – Adi Jazz Festiwal 2014, muzyk wodewilu "Hotelik Démodé" w roku 2020. Występował z artystami m.in.: Bogdanem Gradem, Markiem Kubisiakiem, Elżbietą Adamiak, Piotrem Goliatem, Emilią Kudrą, Katarzyną Zając, Wojciechem Bardowskim, Magdaleną Tunkiewicz, Katarzyną Kołodziejczyk, Krzysztofem Ścierańskim, Thomasem Celiz Sanchezem. Występował w zespołach: Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi, Krzysztof Jaszczak Band, Rueda, Czardasz Trio, Chór Żydowski „CLIL”, Latinotrix, Big Dance, Grad Band, Perła i Bracia, Palazzo Orhestra, Yankel Band, Fabrica del Tango, zespół muzyczny w „Bal Spectacle De Paris” producent Fred Solar w latach 2016-2018, V Projekt Arboretum „Drewniane gody” w 2018 roku; Łódzki Teatr Piosenki przedstawienia: „Ach to boskie włoskie życie”, „Trędowata”, „Wiosna w Paryżu”, „Radość listopadowej nocy”, „Osiecka Filmowa”, "Przeminęło z Foggiem" , „Argentico Tango Psychodelico”, Imieniny Marszałka w Bibliotece im. Józefa Piłsudskiego”, „Tajemnica zimowej nocy” w latach 2018-2020.
mgr Konstantin Popov
Tancerz, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego i jazzowego. Absolwent Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki (specjalność choreografia współczesna; kwalifikacje: choreograf, nauczyciel tańca, artysta tancerz) i Uniwersytetu Pedagogicznego w Krzywym Rogu (specjalność muzyka; kwalifikacje: nauczyciel muzyki) na Ukrainie.
Od 2013 roku tancerz zespołu baletowego Teatru Muzycznego w Łodzi. Jako tancerz współpracował m.in. z Teatrem Muzycznym im Danuty Baduszkowej w Gdyni w słynnym musicalu „Notre Dame de Paris” (2016-2019), z Białym Teatrem Tańca pod kierownictwem choreografki Izadory Weiss (udział w spektaklu I. Weiss w ramach festiwalu Diaghiliev International Festival Of Arts w Saint-Petersburgu, Rosja). Jako tancerz występował w Izraelu i Francji z zespołem rosyjskiego cyrku Raduga. Współpracował z Black O!Range oraz Centrum Maluma & Takete – kijowskimi szkołami tańca. Laureat II Międzynarodowego Konkursu Tańca Współczesnego „Złota Jesień” (2010), jego choreografie zostały uhonorowane pierwszymi nagrodami na Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego „Stolica zaprasza” (2011) oraz w konkursie „Rytmy przyszłości” (2013, 2014) w Kijowie na Ukrainie.
mgr Gintautas Potockas
Tancerz, pedagog tańca, pierwszy solista baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Ukończył Wileńską Szkołę Baletową na Litwie. Absolwent Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku taniec (specjalność pedagogika tańca) oraz pedagogika o specjalności pedagogika tańca i choreografia. Zanim został zaangażowany do zespołu łódzkiego pracował w Litewskim Teatrze Narodowym Opery i Baletu i w Teatrze Roma w Warszawie. Współpracował także z Ballet Classic de Paris, Operą Bytomską i Operą Bałtycką.
Role w Teatrze Wielkim w Łodzi:
NAGRODY:
mgr Waldemar Zybała
akompaniator
Muzyk instrumentalista, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie akordeonu. Wielokrotny laureat krajowych i międzynarodowych konkursów akordeonowych. Współpracował z Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem Powszechnym w Łodzi, Łódzkim Towarzystwem Muzycznym. Wieloletni nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej im. A. Tansmana w Łodzi, Państwowej Szkole Muzycznej im. prof. T. Wrońskiego w Tomaszowie Mazowieckim i Szkole Muzycznej w Uniejowie.
infolinia: 42 631 58 00 | e-mail: rekrutacja@ahe.lodz.pl |