Kognitywistyczno-Eksperymentalne Koło Naukowe powstało przy kierunku kognitywistyka.
Regulamin Koła został zatwierdzony przez rektor dr hab. Elżbietę Dul-Ledwosińską, prof. AHE, co umożliwiło oficjalne rozpoczęcie działalności.
W trakcie inauguracyjnego spotkania, które odbyło się 12 kwietnia 2025 r. uczestnicy zapoznali się z misją i celami Koła, które obejmują:
- Rozwijanie zainteresowań studentów w zakresie kognitywistyki, ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych nad umysłem, poznaniem i sztuczną inteligencją.
- Popularyzowanie wiedzy z zakresu kognitywistyki, neurokognitywistyki oraz filozofii umysłu.
- Wspieranie inicjatyw badawczych członków Koła, organizowanie warsztatów, konferencji oraz spotkań naukowych.
- Promowanie interdyscyplinarnej współpracy między studentami, pracownikami naukowymi oraz przedstawicielami innych dziedzin nauki.
Podczas inauguracyjnego spotkania studentka Akademii Zuzanna Stępka wygłosiła referat Efektywność edukacji w świecie technologii. Czym jest ‘brainrot’?”
W erze gwałtownych zmian technologicznych edukacja staje się coraz większym wyzwaniem. Dzieci i młodzież dorastają w otoczeniu intensywnych bodźców cyfrowych, co ma istotny wpływ na ich rozwój poznawczy i emocjonalny.
W swoim referacie Pani Zuzanna Stępka przedstawiła neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się – m.in. rolę synaps, mechanizmy konsolidacji pamięci oraz znaczenie snu – a także zaprezentowała wyniki badań wskazujących na zmiany w funkcjonowaniu mózgu u osób wcześnie wystawionych na działanie mediów cyfrowych. Zmiany te dotyczą m.in. pamięci, języka, motoryki oraz sfery emocjonalnej.
Neurodydaktyka, jako dziedzina łącząca wiedzę o mózgu z praktyką edukacyjną, musi dziś odpowiadać na wyzwania, jakie stawia cyfrowe środowisko życia uczniów.
Wnioski i kierunki dalszych badań:
1. Nowoczesna technologia może wspierać edukację, ale jej użycie musi być świadome i przemyślane. Konieczne jest badanie, czy technologia może kompensować deficyty poznawcze, które sama wywołuje.
2. Tradycyjne metody nauczania wymagają dostosowania do nowych potrzeb poznawczych dzieci i młodzieży.
3. Niezbędne są badania nad długofalowymi skutkami ekspozycji na media cyfrowe dla mózgu ucznia.
4. W obliczu tych zmian konieczne jest efektywne wdrażanie elementów neurodydaktyki do codziennej praktyki nauczycielskiej.
Referat został bardzo dobrze przyjęty przez uczestników spotkania, a sam temat – jak podkreśliła prelegentka – wymaga dalszej, pogłębionej eksploracji naukowej.
Eksperymentalno-Kognitywistyczne Koło Naukowe już planuje kolejne wydarzenia i inicjatywy, które będą sprzyjały rozwojowi naukowemu studentów oraz integracji środowiska akademickiego wokół interdyscyplinarnych zagadnień poznania i umysłu.
Opiekę naukową nad Kołem Naukowym objął dr Rafał Tryścień, dziekan kierunku.