Grupa wiekowa: 10-13 (1 grupa)
Ilość godzin na grupę: 9 spotkań (18h)
Adresatami modułu są dzieci w wieku szkolnym (klasy IV-VI). Celem modułu jest rozwinięcie wyobraźni, wizualizacji myśli, umiejętności kodowania i prezentacji. Moduły adresowane są do dzieci chcących rozwijać kreatywne myślenie, umiejętności łatwiejszej prezentacji własnych myśli oraz wizualnego zapisu treści, których się właśnie uczą.
W ramach modułu II zostaną zrealizowane 2 warsztaty:
Warsztaty kreatywnego uczenia się (16h - 8 spotkań x 2h)
Prowadzący – mgr Agnieszka Halama
Rysowanie, kodowanie i wprowadzenie dzieci do zasad myślenia wizualnego jest optymalnym sposobem wzmacniania wyobraźni. Gdy wyobraźnia jest wzmocniona, to w naturalny sposób poprawia zdolność dziecka do myślenia twórczego. W rezultacie dzieci będą potrafiły rozwiązywać problemy, osiągać sukcesy w szkole i radzić sobie w codziennym życiu.
Cele ogólne:
- Kształcenie twórczej postawy dziecka.
- Rozwijanie umiejętności zastosowania myślenia wizualnego w uczeniu się i życiu codziennym.
- Wspieranie procesów pamięciowych.
- Nabycie umiejętności graficznego notowania informacji.
Cele szczegółowe:
- Stymulowanie i rozwijanie wyobraźni twórczej.
- Rozwijanie umiejętności spostrzegawczości, pamięci i koncentracji uwagi.
- Stymulowanie umiejętności odkrywania, formułowania i nazywania problemów z wykorzystaniem myślenia wizualnego.
- Kształtowanie operacji umysłowych - analizy, syntezy, uogólniania, abstrahowania, kojarzenia i przewidywania.
- Kształtowanie umiejętności odkrywania, rozpoznawania oraz wyrażania uczuć i emocji.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
- Kształtowanie umiejętności konstruktywnego komunikowania się i uważnego słuchania innych.
- Poznanie podstawowych zasad myślenia wizualnego.
- Poznanie zasad tworzenia map myśli i notatek graficznych oraz wykorzystania ich w procesie uczenia się.
- Kształcenie stosowania mnemotechnik z wykorzystaniem myślenia wizualnego.
- Wykorzystanie myślenia wizualnego w tworzeniu wizualnego portfolio - lapbook.
Warsztat kompetencyjny – Podstawy kreatywności (2h – 1 spotk x 2h )
Prowadzący – dr Ewa Janicka-Olejnik
Treść zajęć:
- Wprowadzenie: co to jest kreatywność i do czego jest nam potrzebna?
- Ćwiczenia rozwijające kreatywne myślenie i działanie w zespole
Cel zajęć/efekt uczenia się
Po zakończeniu kursu uczestnik:
- potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
- potrafi pracować indywidualnie rozwijając swoje możliwości oraz w zespole dostrzegając potencjał i synergię pracy zespołowej
- zna metody pracy twórczej i kreatywnego myślenia t.j: burzę mózgów, mapy myśli, gry i zabawy logiczne, pogadanki