Literaturoznawca – historyk i krytyk literacki, redaktor, edytor, regionalista, znawca i popularyzator e-learningu; zajmuje się badaniem metod informatycznych w edukacji, kulturą nowych technologii w kształceniu, efektywnością nauczania języka polskiego on-line, komunikacją językową w Internecie oraz najnowszymi narzędziami e-marketingu i języka reklamy interaktywnej.
Opublikował kilkadziesiąt artykułów z zakresu literaturoznawstwa XIX i XX wieku, metodyki nauczania języka polskiego, metod informatycznych w edukacji. Jest autorem cenionych publikacji dotyczących bibliologii cyfrowej i informatologii oraz metody projektowej w kształceniu e-learningowym.
Nauka to dla mnie wędrówka po nowych krainach człowieczej mądrości i piękna. Zajmuję się takimi obszarami badawczymi, jak:
- literatura XIX i XX w.,
- e-learning,
- regionalizm w literaturze i kulturze,
- metodyka nauczania języka polskiego,
- kultura żywego słowa i stylistyka,
- komunikacja językowa w Internecie,
- e-marketing.
Oto wybór moich publikacji:
- Antygona w nowej szkole, „Język Polski w Gimnazjum” 2007/2008, nr 2, s. 7–19.
- Arkadyjska Litwa w dziełach Miłosza. Wokół „Doliny Issy”, „Język Polski w Liceum” 2011/2012, nr 1, s. 7–31.
- Czytanie bogów, „Język Polski w Gimnazjum” 2007/2008, nr 1, s. 67–77.
- Dowcipny Bobkowski, „Arterie” 2016, nr 22, s. 66–70.
- „Dziady” w służbie zagłaskanej historii, „Język Polski w Liceum” 2008/2009, nr 2, s. 19–28.
- E-learning w kształceniu studentów zarządzania (na przykładzie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego), „Rola Informatyki w Naukach Ekonomicznych i Społecznych” 2009, z. 2, s. 185–200.
- Gołąb w twórczości Adama Mickiewicza, „Litteraria” 2004, s. 17–28.
- Historyja doruchowskich czarownic, Ostrzeszów 2008, ss. 56.
- Kochanowski jako twórca i mistrz polszczyzny, „Język Polski w Gimnazjum” 2007/2008, nr 4, s. 17–25.
- Kulturowa semantyka motywu zwierząt, „Teksty Drugie” 2011, nr 3, s. 238–252.
- Legendy i podania regionalne w szkole podstawowej, „Język Polski w Szkole Podstawowej” 2007/2008, nr 2, s. 7–14.
- Lekcje w służbie wartości, „Język Polski w Gimnazjum” 2008/2009, nr 3, s. 7–16.
- „Makbet” dla humanistów, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 2, s. 37–46.
- Media też są szkołą, „Język Polski w Liceum” 2008/2009, nr 4, s. 9–16.
- Metoda projektowa w kształceniu e-learningowym — pożytki i zagrożenia, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, red. J. Migdałek, W. Folta, Kraków 2010, s. 159–168.
- Metoda projektowa w kształceniu e-learningowym, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2009, nr 1, s. 59–69.
- Oświeceniowy patriotyzm i „Hymn” Krasickiego w szkolnym otoczeniu, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 4, s. 16–26.
- Polemika wokół kruka i orła w „Dziadach” Adama Mickiewicza, „Język Polski w Liceum” 2009/2010, nr 1, s. 44–53.
- Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe, KOWEZiU, Warszawa 2012, ss. 98.
- Romantyczne i nieromantyczne słowiki w twórczości Adama Mickiewicza, „Litteraria” 2001, t. 32, s. 27–38.
- Rozumienie tekstu czytanego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, [w:] W poszukiwaniu metodologicznych fundamentów współczesnej pedagogiki, red. B. J. Grzyb, A. Łacina-Łanowski, M. Wasilewski, Łódź 2013, s. 141–150.
- Stanisław Czernik. Człowiek i pisarz, Ostrzeszów 2009, ss. 208.
- Symbolika orła w twórczości Mickiewicza, „Litteraria” 2002, t. 33, s. 15–43.
- „Śmierć urzędnika” Czechowa – realizm komunikacji, „Język Polski w Gimnazjum”, 2008/2009, nr 2, s. 7–14.
- Świadomość przyrodnicza Adama Mickiewicza, „Literaturoznawstwo” 2010, nr 1, s. 5–16.
- „Świętoszek” – postacie i teatr, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 3, s. 7–16.
- Traktat o wypaczonej władzy. „Jądro ciemności” Józefa Conrada, „Język Polski w Liceum” 2008/2009, nr 3, s. 61–69.
- Werter zabił za jeden punkt, maturzysta potrzebuje ich znacznie więcej, „Język Polski w Liceum” 2006/2007, nr 4, s. 89–100.
- Wizerunek uczelni zdalnej, [w:] Współczesne koncepcje zarządzania, red. J. Gonicka, Łódź 2008.
- Zaproszenie do biblioteki cyfrowej, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 1, s. 89–95.
Najbardziej lubię prowadzić zajęcia z literatury najnowszej, bo jej czytanie wraz ze studentami daje zupełnie nowe światło!
Jeśli coś organizuję, najważniejsza jest zwyczajna skuteczność. Postanowiłem sobie, że filologia polska może zawędrować na platformę zdalnego nauczania. I jest tam – wraz z najlepszymi studentami świata!
W pracy ze studentami największą przyjemność sprawia mi chwila, kiedy przynoszą mi dzieła, nazwiska, idee, o których nie miałem wcześniej pojęcia…
W środowisku i pracy akademickiej najmniej lubię zbyteczną koturnowość.
Gdybym nie był nauczycielem, najpewniej zostałbym tym, kim i tak jestem: redaktorem, korektorem, fertycznym tygrysem w klatce, kucharzem, kolejarzem i ogrodnikiem.
W życiu najważniejsze jest nie zestarzeć się nigdy!