Celem studiów podyplomowych „Szkolne doradztwo zawodowe z elementami coachingu, jest zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy, która będzie podstawą do bezpośredniej pracy z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi wspierającej w podejmowaniu świadomych decyzji edukacyjno-zawodowych.
Słuchacze studiów poznają współczesnych metod pracy indywidualnej i grupowej, dowiedzą się o aktualnych tendencjach na rynku pracy, zapoznają się z podstawami prawa pracy i zawodoznawstwem. Absolwent studiów podyplomowych będzie potrafił stosować metodę i narzędzia coachingowe w pracy szkolnego doradcy zawodowego oraz inspirować uczniów do samodzielnego projektowania swojej kariery zawodowej.
Studia skierowane są do pedagogów i psychologów szkolnych, nauczycieli przedmiotowych, pracowników pomocy społecznej, osób zaangażowanych w działalność organizacji pozarządowych pragnących pogłębić i poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu poradnictwa zawodowego, zawodoznawstwa, coachingu, wymagań rynku pracy, bezpośredniej pracy z klientem.
• Podstawowe zagadnienia z zakresu rynku edukacyjnego i rynku pracy.
• Merytoryczne podstawy doradztwa zawodowego.
• Psychologiczne podstawy wyboru zawodu.
• Metodyka pracy doradcy zawodowego
• Metody diagnostyczne w doradztwie zawodowym.
• Aktywizacja zawodowa
• Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
• Umiejętności doradcze wykorzystywane w pracy indywidualnej i w pracy z grupą.
• Doradztwo zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów z orzeczoną niepełnosprawnością.
• Praca doradcy z wykorzystaniem metody coachingu
• Kreatywność i myślenie twórcze
• Budowanie relacji z klientem w procesie coachingu
• Narzędzia coachingowe w pracy doradcy zawodowego
• Aktywne słuchanie i zadawanie pytań
• Inspirowanie do zmiany i rozwoju
• Elementy prawa pracy.
• Praktyki zawodowe
• Seminarium dyplomowe
Studia przygotowują do pracy w charakterze szkolnego doradcy kariery oraz pozwolą na:
- poznanie źródeł aktualnej wiedzy o typach szkół, zawodach, wymaganiach rynku pracy
- zapoznanie z metodami i formami pracy szkolnego doradcy zawodowego
- zdobycie umiejętności pracy metodą coachingu
- zdobycie umiejętności pracy narzędziami stosowanymi w coachingu
- poznanie i przećwiczenie zasad prowadzenia indywidualnej rozmowy doradczej i coachingowej
- zdobycie umiejętności prowadzenia zajęć z grupą
- rozwijanie własnych umiejętności komunikacji interpersonalnej
- zdobycie wiedzy o grupach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- poznanie metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (z podziałem na rodzaje potrzeb)
- poznanie zasad budowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego