Studia podyplomowe w zakresie Edukacji literackiej, kulturalnej i językowej dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym mają na celu renowację wiedzy polonistycznej nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Studia podyplomowe w zakresie Edukacji literackiej, kulturalnej i językowej dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym skierowane są do czynnych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz do absolwentów licencjackich i magisterskich studiów pedagogicznych przygotowujących do pracy w przedszkolach i w klasach I-III.
Program studiów podyplomowych w zakresie Edukacji literackiej, kulturalnej i językowej dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym obejmuje zagadnienia z zakresu:
- literatury dziecięcej oraz form i metod pracy z tekstem literackim w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym,
- wiedzy o książce i współczesnych czasopismach dziecięcych oraz sposobach ich wykorzystywania w pracy z dziećmi,
- wiedzy o przekazach kulturowych radia i telewizji,
- wiedzy o filmie dziecięcym ,
- wychowania teatralnego dzieci oraz dramowych form pracy w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- edukacji językowej,
- form pracy nad poprawnością ustnych i pisemnych wypowiedzi dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- logopedii.
Edukacja polonistyczna powinna stanowić bazę nauczania na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Niestety, najczęściej budowanie kompetencji studentów do nauczania języka polskiego, które odbywa się na studiach, z racji ograniczeń czasowych jest niepełne. Potrzebne jest poświęcenie dodatkowej, samodzielnej pracy ze strony przyszłych nauczyciela w celu zaktualizowania wiedzy polonistycznej, aby odpowiadała ona wymogom współczesnego przedszkola i szkoły.
Proponowane studia pogłębiają wiadomości nauczycieli z zakresu literatury dziecięcej, wiedzy o kulturze filmowej, teatralnej, radiowo-telewizyjnej oraz edukacji językowej. Studenci zapoznają się z technikami pracy z tekstem literackim, dramatycznym, z obrazami filmowymi oraz zaznajomią się z metodami doskonalenia kompetencji językowych przedszkolaków i uczniów klas I-III.