Księga Rodzaju (hebr. Bereszit, gr. Genesis) to pierwsza księga Starego Testamentu i całego Pisma Świętego. Stanowi fundament tradycji judeochrześcijańskiej i jest niezbędna do zrozumienia wielu motywów literackich, kulturowych oraz religijnych pojawiających się na maturze z języka polskiego.
Spis treści
- Stworzenie świata – od ciemności do światła
- Drugi opis stworzenia człowieka
- Pierwotny stan szczęścia i upadek pierwszych ludzi
- Historia Kaina i Abla – potomkowie Kaina
- Zepsucie moralne ludzkości i potop
- Wieża Babel – jednym językiem
- Dzieje Abrahama – ojca narodów
- Zniszczenie Sodomy i Gomory – żona Lota
- Walka Jakuba z aniołem – dwunastu synów Jakuba
- Dzieje Józefa – od niewoli do władzy
Stworzenie świata – od ciemności do światła
Na samym początku Bóg stworzył niebo i ziemię. Ziemia była bezładna i pusta, a ciemności zalegały nad powierzchnią bezmiaru wód. Wtedy Duch Boży unosił się nad wodami. Z pierwszych słów Księgi Rodzaju dowiadujemy się o akcie creatio ex nihilo – stworzeniu z niczego.
Pierwszego dnia Bóg rzekł: „Niech się stanie światłość” i oddzielił światło od ciemności. Drugiego dnia stworzył sklepienie, oddzielając wody górne od dolnych – tak powstało niebo. Trzeciego dnia zbiorowisko wód nazwał morzem, a suchą część ziemią, na której wyrosły drzewa owocowe i wszelka roślinność. Czwartego dnia Stwórca umieścił na niebie słońce, księżyc oraz gwiazdy. Piątego dnia powstały stworzenia wodne i ptaki. Szóstego dnia Bóg stworzył dzikie zwierzęta, zwierzęta domowe, a na końcu człowieka na swój obraz, a także podobieństwo. Siódmego dnia Bóg odpoczął, uświęcając tym samym szabat.
Do góryDrugi opis stworzenia człowieka
Księga Rodzaju zawiera drugi opis stworzenia człowieka, bardziej szczegółowy i o charakterze ludowym. Według tej narracji Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi, po czym tchnął w jego nozdrza pierwszy oddech życia. Tak powstał Adam. Następnie Stwórca zasadził ogród w Edenie i umieścił tam człowieka, by go uprawiał. Bóg pozwolił jeść owoce ze wszystkich drzew ogrodu z wyjątkiem drzewa poznania dobra i zła. Z żebra Adama Bóg stworzył niewiastę – Ewę.
Do góryPierwotny stan szczęścia i upadek pierwszych ludzi
Pierwotny stan szczęścia pierwszych rodziców trwał w Edenie, gdzie żyli w harmonii z Bogiem i naturą. Wąż, najbardziej przebiegły ze wszystkich stworzeń, skusił jednak Ewę do zjedzenia zakazanego owocu z drzewa poznania dobra i zła. Niewiasta dała owoc także Adamowi. Po spożyciu zakazanego drzewa owocu ludzie poznali wstyd, a następnie ukryli się przed Bogiem.
Konsekwencje grzechu pierworodnego były surowe: Bóg przeklął węża, zapowiadając nieprzyjaźń pomiędzy potomstwem węża a potomstwem niewiasty (tzw. Protoewangelia). Kobieta miała odtąd w bólach rodzić dzieci, a mężczyzna w pocie czoła zdobywać pożywienie. Pierwsi rodzice zostali wygnani z raju.
Do góryHistoria Kaina i Abla – potomkowie Kaina
Historia Kaina i Abla to pierwsza opowieść o bratobójstwie w dziejach ludzkości. Adam i Ewa mieli dwóch synów: Kain był rolnikiem, Abel pasterzem. Obaj złożyli ofiarę Bogu, ale On przyjął tylko ofiarę Abla. Zazdrosny Kain zabił swojego brata. Na pytanie Boga: „Gdzie jest twój brat Abel?”, Kain odpowiedział słynnym: „Czyż jestem stróżem brata mego?”. Bóg przeklął Kaina, skazując go na tułaczkę, ale naznaczył go znamieniem chroniącym przed zemstą. Kain osiadł w kraju Nod i założył rodzinę. Potomkowie Kaina rozwinęli cywilizację – wśród nich byli pierwsi kowale, muzycy i hodowcy.
Do góryZepsucie moralne ludzkości i potop
W miarę jak ludzie zaczęli się rozmnażać, nastąpiło zepsucie moralne ludzkości. Bóg widział, że ludzie czynili tylko zło i żałował, że ich stworzył. Boże postanowienie zagłady obejmowało całą ziemię – Bóg zdecydował zesłać na ziemię potop, który zniszczy wszelkie życie.
Jedynym sprawiedliwym człowiekiem był Noe. Bóg polecił mu zbudować arkę i zabrać do niej swoją rodzinę oraz po parze zwierząt z każdego gatunku. Potop trwał czterdzieści dni i czterdzieści nocy. Wody zalały całą ziemię, a wszyscy poza mieszkańcami arki zginęli. Po opadnięciu wód Noe wypuścił kruka, a potem gołębicę, która wróciła z gałązką oliwną – symbolem odnowy. Noe wyszedł z arki ze swoją rodziną i złożył Bogu ofiarę dziękczynną. Bóg zawarł z Noem przymierze, obiecując, że nigdy więcej nie zniszczy ziemi potopem. Znakiem tego przymierza stała się tęcza.
Po potopie Bóg pobłogosławił Noego i jego synów słowami: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię”.
Do góryWieża Babel – jednym językiem
Po potopie wszyscy ludzie mówili jednym językiem. Postanowili zbudować miasto i wieżę sięgającą nieba, by rozsławić swoje imię. Bóg jednak pomieszał ich języki i rozproszył po całej ziemi. Miasto nazwano Babel (od hebrajskiego balal – pomieszać).
Do góryDzieje Abrahama – ojca narodów
Abraham (pierwotnie Abram) jest jednym z najważniejszych bohaterów Księgi Rodzaju. Bóg powołał go w wieku stu siedemdziesięciu pięciu lat, by opuścił swoją ojczyznę i udał się do ziemi, którą mu wskaże. Obiecał mu liczne potomstwo i błogosławieństwo dla wszystkich narodów.
Abraham i jego żona Sara byli bezdzietni. Bóg zawarł z Abrahamem przymierze, obiecując mu syna i ziemię Kanaan. Znakiem przymierza miało być obrzezanie wszystkich mężczyzn. Gdy Abraham miał dziewięćdziesiąt dziewięć lat, trzej tajemniczy goście (teofania) zapowiedzieli, że Sara w przyszłym roku urodzi syna. Tak też się stało – urodził się Izaak.
Najważniejszą próbą wiary Abrahama była ofiara z Izaaka. Bóg zażądał, by Abraham złożył w ofierze swojego pierworodnego syna. Abraham był posłuszny, ale w ostatniej chwili anioł powstrzymał jego rękę. Zamiast Izaaka Abraham złożył w ofierze barana.
Do góryZniszczenie Sodomy i Gomory – żona Lota
Zniszczenie Sodomy i Gomory to kara za grzechy mieszkańców tych miast. Abraham wstawiał się za sprawiedliwymi, ale w miastach nie znaleziono nawet dziesięciu sprawiedliwych. Bóg posłał dwóch aniołów, by wyprowadzili Lota (bratanka Abrahama) wraz z rodziną. Żona Lota, mimo zakazu, obejrzała się za siebie i zamieniła się w słup soli. Bóg zniszczył miasta ogniem i siarką.
Do góryWalka Jakuba z aniołem – dwunastu synów Jakuba
Izaak miał dwóch synów: Ezawa i Jakuba. Jakub podstępem zdobył błogosławieństwo ojca, które należało się pierworodnemu. Musiał uciekać przed gniewem brata. W drodze miał sen o drabinie sięgającej nieba, po której wstępowali i zstępowali aniołowie.
Walka Jakuba z tajemniczą postacią (aniołem lub samym Bogiem) nad potokiem Jabbok jest jedną z najbardziej enigmatycznych scen Księgi Rodzaju. Jakub walczył całą noc i nie dał się pokonać. O świcie nieznajomy pobłogosławił go i nadał mu nowe imię – Izrael, co znaczy „walczący z Bogiem”.
Jakub miał dwunastu synów: Rubena, Symeona, Lewiego, Judę, Dana, Neftalego, Gada, Asera, Issachara, Zabulona, Józefa i Beniamina. Od nich wywodzą się dwanaście pokoleń Izraela.
Do góryDzieje Józefa – od niewoli do władzy
Historia Józefa to opowieść o Bożej opatrzności. Józef, ulubiony syn Jakuba, został przez zazdrosnych braci sprzedany do Egiptu. Jego bracia powiedzieli ojcu, że chłopca rozszarpały dzikie zwierzęta.
W Egipcie Józef trafił do więzienia za fałszywe oskarżenie żony Potyfara. Dzięki umiejętności tłumaczenia snów zyskał łaskę faraona i został jego najbliższym doradcą. Przepowiedział siedem lat obfitości i siedem lat głodu, co pozwoliło Egiptowi się przygotować.
Podczas głodu jego synów – braci Józefa – przybyło do Egiptu po zboże. Józef rozpoznał ich, ale oni nie poznali brata. Po dramatycznych próbach Józef ujawnił swoją tożsamość i przebaczył braciom. Cały ród Jakuba – swoich synów wraz z rodzinami – sprowadził do Egiptu, gdzie osiedlili się w ziemi Goszen (ziemi Ramses).
Jakub przed śmiercią pobłogosławił swoją rodzinę i każdego ze swoich synów proroczo, zapowiadając los ich potomków. Księga Rodzaju kończy się śmiercią Józefa, który przed zgonem prosił, by jego kości zabrano kiedyś do Ziemi Obiecanej.
Do góryPierwszy opis (Rdz 1) przedstawia stworzenie człowieka jako mężczyzny i kobiety jednocześnie, na obraz i podobieństwo Boże, szóstego dnia. Drugi opis (Rdz 2) ma charakter ludowy – Bóg lepi Adama z prochu ziemi i tchnie w niego życie, a Ewę tworzy później z jego żebra.
Symbolizuje granicę między Bogiem a człowiekiem, wolność wyboru i odpowiedzialność moralną. Zakaz spożywania owoców oznacza, że człowiek nie powinien samodzielnie decydować o tym, co dobre i złe, lecz przyjmować Boże prawo.
To pierwsza zapowiedź zbawienia (Rdz 3,15) – obietnica nieprzyjaźni między potomstwem węża a potomstwem niewiasty. W tradycji chrześcijańskiej interpretowana jako zapowiedź Maryi i Chrystusa, którzy zwyciężą szatana.
Jest to pierwsze przymierze Boga z całą ludzkością. Bóg obiecuje, że nigdy więcej nie zniszczy ziemi potopem. Znak przymierza – tęcza – symbolizuje Bożą wierność i miłosierdzie.
Ilustruje pychę ludzkości, a także pragnienie dorównania Bogu. Pomieszanie języków wyjaśnia etiologicznie różnorodność językową, a ponadto rozproszenie narodów. Jest przestrogą przed hybris – przekraczaniem ludzkich granic.
Zawierzył Bogu mimo pozornie niemożliwych obietnic (potomstwo w starości), opuścił ojczyznę na Boże wezwanie i był gotów złożyć w ofierze jedynego syna. Jego wiara stała się wzorem dla trzech religii monoteistycznych.
W judaizmie to symbol absolutnego posłuszeństwa Bogu. W chrześcijaństwie prefiguracja (zapowiedź) ofiary Chrystusa – Izaak niosący drewno na ofiarę to typ Jezusa niosącego krzyż. Bóg ostatecznie nie żąda ofiar z ludzi.
Łączność między niebem a ziemią, obecność Boga w świecie, obietnicę opieki nad Jakubem i jego potomstwem. W interpretacji chrześcijańskiej zapowiada Chrystusa jako pośrednika między Bogiem a ludźmi.
Imię „Izrael” oznacza „walczący z Bogiem” lub „Bóg walczy”. Symbolizuje przemianę duchową patriarchy i staje się nazwą całego narodu wybranego.
Ilustruje działanie Bożej opatrzności – zło zostaje przekształcone w dobro. Słowa Józefa do braci: „Wy niegdyś knuliście zło przeciwko mnie, Bóg jednak zamierzył to jako dobro” (Rdz 50,20) stanowią teologiczną syntezę całej opowieści.
Motyw raju utraconego, grzechu pierworodnego, znaku Kaina, potopu i arki, wieży Babel, ofiary Abrahama, drabiny Jakubowej, snów Józefa – wszystkie te motywy stały się archetypami kultury zachodniej.
Nawiązania znajdujemy u Kochanowskiego, Mickiewicza (mesjanizm), Słowackiego (genezyjska filozofia), Norwida, a także w literaturze współczesnej (Miłosz, Herbert). Motywy biblijne są kluczem do interpretacji wielu dzieł.
Choć zawiera podobne motywy (potop, stworzenie), przedstawia jedynego Boga – Stwórcę, który jest transcendentny, moralny i osobowy. Człowiek ma godność (imago Dei), a nie jest sługą bogów.
To tekst złożony gatunkowo: zawiera mity etiologiczne, genealogie, opowieści patriarchalne, nowelę (historia Józefa). Łączy tradycję ustną z redakcją pisemną różnych źródeł (jahwistyczne, elohistyczne, kapłańskie).
Stanowi wspólne dziedzictwo judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. Abraham jest patriarchą wszystkich trzech religii. Księga Rodzaju zawiera fundamentalne prawdy o Bogu, człowieku i świecie, uznawane przez miliardy wierzących.