Na dziś (jesień 2025) dokładne terminy próbnych matur nie zostały jeszcze oficjalnie podane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Według zapowiedzi CKE, informacje te ujrzą światło dzienne dopiero na początku roku 2026. W mediach edukacyjnych pojawiają się sygnały, że próbne egzaminy maturalne mogą zostać zorganizowane później niż dotychczas - to oznacza, że harmonogramy, do których uczniowie przywykli w latach poprzednich, mogą ulec zmianie.
Do góryCo było wcześniej i z czego wynikają zmiany?
W poprzednich latach próbne egzaminy maturalne często odbywały się w grudniu – przykładowo, w roku szkolnym 2024/2025 próby przeprowadzono w terminie 5–17 grudnia.
W harmonogramach publikowanych przez CKE arkusze egzaminacyjne obejmowały klasyczne przedmioty: język polski, matematykę, język obcy nowożytny, a także przedmioty rozszerzone i mniej popularne, jak historia sztuki, kultura antyczna czy język łaciński.
Takie rozwiązanie miało na celu zbliżyć warunki próbne do warunków właściwego egzaminu maturalnego – zarówno w zakresie czasu, jak i w zasadach oceniania.
Zmiana planowanego terminu próbnych matur, o której wspominają edukacyjne media, wynika z decyzji CKE, by przesunąć publikację materiałów i arkuszy próbnych na rok 2026.
W jednym z komunikatów wskazuje się, że próbne egzaminy najwcześniej mogłyby odbyć się w styczniu, a nie – jak dotychczas – w grudniu.
Taka zmiana ma związek z koniecznością dostosowania procedur oraz terminów publikacji materiałów, zwłaszcza w kontekście nowej formuły egzaminu maturalnego i reorganizacji kalendarza edukacyjnego.
Warto dodać, że w mediach pojawiły się także nieoficjalne doniesienia, iż CKE w bieżącym roku szkolnym nie planuje organizować próbnych matur w dotychczasowej formule.
Na początku września Ministerstwo Edukacji Narodowej podało do wiadomości, że próbne egzaminy przygotowujące uczniów do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego w Formule 2023 odbędą się w roku szkolnym 2025/2026.
Do góryRola szkół: własne próbne matury
Nawet jeśli CKE nie udostępni szczegółowych terminów lub zrezygnuje z ogólnopolskiego modelu próbnych egzaminów, szkoły będą mogły organizować własne próbne matury niezależnie od CKE. To rozwiązanie stosowane jest od lat – dyrektorzy oraz nauczyciele planują testy wewnątrzszkolne, dostosowane do wewnętrznego rytmu nauki i specyfiki klasy.
Takie próbne egzaminy w szkołach mogą być prowadzone według wzorców udostępnionych przez wydawnictwa bądź środowiska edukacyjne albo opracowane samodzielnie, z uwzględnieniem zasad oceniania zadań analogicznych do tych z właściwego egzaminu. Dzięki temu uczniowie mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności wcześniej, nawet gdy ogólnokrajowy harmonogram próbnych matur jest formalnie nieustalony.
W praktyce wiele szkół już w pierwszym semestrze organizuje symulacje egzaminu dojrzałości z języka polskiego, matematyki czy języka obcego, często w warunkach zbliżonych do tych, które będą obowiązywać podczas właściwego egzaminu.
Skoro terminy zostaną udostępnione dopiero na początku 2026 roku, uczniowie i nauczyciele powinni być gotowi na elastyczność w planowaniu powtórek i próbnych testów. W międzyczasie warto monitorować komunikaty CKE oraz serwisy edukacyjne. Gdy tylko pojawią się szczegółowe ustalenia, my również będziemy o nich informować.
Do góry