Wybierz miasto:
Dodane przez Anonim (niezweryfikowany) -

WZ AHE Jasło                                                     Katolicki Uniewrsytet Lubelski

 

UCZEŃ ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W SZKOLE

4 lutego 2017 roku w siedzibie Wydziału Zamiejscowego w Jaśle, Akademii Humanistyczno–Ekonomicznej w Łodzi, odbyła się
II Ogólnopolska Konferencja poświęcona pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Konferencję zorganizowały dwa ośrodki akademickie – Wydział Zamiejscowy AHE w Jaśle oraz Wydział Zamiejscowy Prawa i Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli.

Wspólna inicjatywa dotyczyła niezwykle ważnego obszaru teorii i praktyki edukacyjnej, stąd Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem zarówno badaczy, jak i nauczycieli i wychowawców. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli między innymi: Burmistrz Miasta Jasła, pan Ryszard Pabian, Podkarpacki Kurator Oświaty, pani Małgorzata Rauch, Starosta Powiatu Tarnowskiego, pan Roman Łucarz a także Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli, Samorządowe Centrum Edukacji w Tarnowie oraz Stowarzyszenie Kulturalno – Sportowe SURDOSTAL w Stalowej Woli.

Obrady podzielono na dwie części – plenarną oraz tematyczną. W części plenarnej zaplanowano pięć wystąpień, w części tematycznej zaś dziesięć.

Po oficjalnym rozpoczęciu Konferencji przez Dziekana Wydziału Zamiejscowego AHE w Jaśle, dr Przemysława Baciaka, uczestnicy mieli okazję wysłuchać niezwykle ciekawego wystąpienia Zastępcy Burmistrza Miasta Jasła, pani Elwiry Musiałowicz - Czech. Prelegentka zaprezentowała dokonania Jasielskiej Ligi Naukowej z LOTOSEM jako projektu samorządowego systemu wspierania uzdolnień uczniów. Czwarta edycja projektu, który zaangażował już ponad 1000 osób, to najlepszy dowód na to, że sprawdza się on w praktyce życia szkolnego i może być inspiracją dla innych samorządów. Wystąpieniu towarzyszył akcent artystyczny, dzieci reprezentujące jeden z zespołów roboczych Ligi przedstawiły efekty swojej pracy. Ich pasja, zaangażowanie oraz dokładność w realizacji własnych celów i założeń zaimponowały wszystkim i wzbudziły niemałe zainteresowanie inicjatywą.

Wykład inaugurujący Konferencję - Jak odnaleźć się w chaosie wartości? - wygłosił ks. Prof. Roman Sieroń, Dyrektor Instytutu Pedagogiki WZPiNoS KUL w Stalowej Woli. Wykład z pogranicza antropologii i aksjologii przybliżył uczestnikom znaczenie wartości w ponownoczesnej, określanej mianem płynnej, cywilizacji. Ksiądz profesor podkreślił cenne dla edukacji inkluzyjnej słowa, że zmienny jest człowiek, zaś wartości pozostają te same, niezmienne i uniwersalne.

Do aksjologii nawiązał również w swoim wystąpieniu poświęconym Etycznym aspektom pracy nauczyciela dr hab Andrzej Niedojadło. Tezy stawiane prze prelegenta pokazały, że etyka jest żywa, dotyczy każdego nauczyciela, nie tylko sfery jego powinności i norm postępowania, ale również osobowości.

Dużym zainteresowaniem cieszył się również wykład pani Katarzyny Stępniak, Kierownika Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Wyczerpująco omówiła kwestię Organizacji kształcenia specjalnego w Polsce, zwracając szczególną uwagę na fakt, że dzieci z SPE to nie tylko dzieci z różną niepełnosprawnością czy zaburzeniami rozwoju, ale również uczniowie wybitni, uzdolnieni oraz ci, którzy pochodzą z rodzin wielokulturowych, uczniowie cudzoziemscy. Specjalistka omówiła nie tylko wybrane akty prawne dotyczące ucznia z SPE, ale również modele diagnozy i wsparcia procesu kształcenia ucznia w podejściu włączającym. Ośrodek Rozwoju Edukacji każdemu uczestnikowi Konferencji podarował również zestaw publikacji dotyczących pracy z uczniem zdolnym na różnych etapach edukacyjnych.

Nie mniejszym zainteresowaniem uczestników cieszyły się obrady w panelu tematycznym.

O potrzebach i metodach pracy z uczniem zdolnym mówiły między innymi pani mgr Volha Malinouskaya, doktorantka na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie oraz pani mgr Joanna Jędrycha, doktorantka na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

W wystąpieniu Strategie nauczania dzieci uzdolnionych oparte na podstawie zmian ilościowych i jakościowych pani mgr Volha Malinouskaya poruszyła temat nie tylko z obszaru dydaktyki i pracy z uczniem uzdolnionym, ale również z obszaru pedagogiki porównawczej, prezentując uczestnikom elementy systemu edukacyjnego na Białorusi.

Pani mgr Joanna Jedrycha podzieliła się z kolei z uczestnikami Konferencji nie tylko wynikami prowadzonych przez siebie badań, ale również doświadczeniami z pracy z uczniem wybitnym, należącym do pokolenia digtal natives (internetowych tubylców, pokolenia Z). Tytuł wystąpienia prelegentki brzmiał: Spona Z, czyli sposób na Alcybiadesa. O metodach pracy z uczniem zdolnym.

Odrębną część panelu tematycznego stanowiły wystąpienia poświęcone różnym obliczom niepełnosprawności. I tak, jako pierwsza głos zabrała pani mgr Karolina Kwiatkowska z Oddziału Neurochirurgii Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie mówiąc o Potrzebach edukacyjnych dzieci po zabiegach neurochirurgicznych. W wystąpieniu nie tylko zwróciła uwagę na metodę i wyniki badań neuropsychologicznych, ale również – prezentując studium przypadku - na konieczną współpracę specjalistów na rzecz powrotu dziecka do szkoły.

Reprezentująca Uniwersytet Technologiczno – Humanistyczny im. Kazimierza Puławskiego w Radomiu pani dr Iwona Gryz mówiła z kolei o Pracy z uczniem dyslektycznym na zajęciach języka angielskiego w szkole podstawowej. Prezentowane przez panią doktor konkretne rozwiązania metodyczne cieszyły się dużym zainteresowaniem słuchaczy. Niemałe zainteresowanie wzbudziła również Lena – lalka typu Muppet, przedstawiona przez dr Katarzynę Król z PWSTE w Jarosławiu. Uczestnicy dzięki prezentacji poznali możliwości wykorzystania Lalki typu "Muppet" w procesie dydaktycznym ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Obrady tematyczne zakończyło wystąpienie pani mgr Marty Koplejewskiej z Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczo – Rewalidacyjnych w Cieszynie, która podzieliła się z uczestnikami Konferencji założeniami prowadzonych przez siebie badań w obszarze: Skuteczności i uwarunkowań wykorzystania gier komputerowych w rozwijaniu wybranych zdolności poznawczych dzieci z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną w młodszym wieku szkolnym.

Po krótkim sprawozdaniu z obrad, podsumowaniu i zakończeniu Konferencji uczestnicy udali się na obiad, rozważając kolejne kwestie związane z pracą z uczniem z SPE< tym razem już w kuluarach…

Partnerzy konferencji WZ AHE Jasło
 

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj