Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -
dr Beata Lisowska
Stopień naukowy
Imię
Beata
Nazwisko
Lisowska

Kulturoznawca, filmoznawca, antropolog kultury, koordynatorka projektów edukacyjnych dla różnych grup wiekowych, łączących pokolenia, dla młodzieży, studentów, na Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Absolwentka kulturoznawstwa i etnologii na Uniwersytecie Łódzkim. Doktorat w  Instytucie Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych (obecnie: Instytut Kultury Współczesnej) Uniwersytetu Łódzkiego. Wykładowca Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi oraz Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego.  W latach 2011 – 2018 adiunkt w Zakładzie Kultury Wizualnej Instytutu Kulturoznawstwa UMCS w Lublinie.

Zainteresowania naukowe: antropologia obrazu, antropologiczna analiza dzieł filmowych, film polski, media i kultura wizualna.

Zajęcia dydaktyczne: dotyczą kultury wizualnej, mediów, wiedzy o filmie, historii filmu, filmu polskiego, antropologii kultury, kultury popularnej, promocji kultury w Internecie. Dla studentów kierunków kulturoznawczych, filologicznych, pedagogicznych (na studiach I i II stopnia, studiach podyplomowych) oraz dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku

Książki pod redakcją

Teoria obrazu w naukach humanistycznych, red. Konrad Chmielecki, Beata Lisowska, Wydawnictwo
Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2015

Aspekty kultury współczesnej. Analizy i interpretacje wybranych zjawisk, red. Beata Lisowska, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011

Artykuły

Kultura w cyberprzestrzeni. Strategie promocji w nowych mediach, „Kultura i Historia" nr. 33/2018

Od ludowego Glaukusa do cyfrowego Boruty. Metamorfozy postaci demonicznych w popularnej kulturze wizualnej, "Kultura i Historia" nr. 32/2017

Cinema and Anthropology. Film as a Source of Knowledge [w:] Art, ethics, rovocation, eds. I. Penier, A. Suwalska-Kołecka, Peter Lang 2016

Fotografia i reklama. Treści kulturowe we współczesnej fotografii reklamowej mody [w:] Współczesne uwarunkowania promocji i reklamy, red. A. J. Kukuła, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013

Wędrować, powracać… Symbolika drogi w twórczości filmowej Andrieja Zwiagincewa [w:] Obrazy drogi w literaturze i sztuce, red. J. Adamowski, K. Smyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2012

Metamorfozy ludowego Glaukusa. Antropologiczna analiza filmu „Jańcio Wodnik” Jana Jakuba Kolskiego [w:] Aspekty kultury współczesnej. Analizy i interpretacje wybranych zjawisk, red. B. Lisowska, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011

Oczekiwanie na nieuchronne. Organizacja czasu teraźniejszego w filmie „Pętla” Wojciecha Jerzego Hasa i „Uniesie nas wiatr” Abassa Kiarostamiego [w:] Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, red. M. Jakubowska, K. Żyto, A. M. Zarychta, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej,  Łódź 2011

Czasoprzestrzeń utopii. Konstrukcje społeczne w filmie nurtu kina popularnego – „Osada” Manoja Nighta Shyamalana [w:] Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, red. Jarema Drozdowicz, Maciej Bernasiewicz, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Docenić chwilę. Idea przemiany w filmie „Uniesie nas wiatr” Abbasa Kiarostamiego [w:] Idea przemiany 2. Zagadnienia literatury, kultury, języka i edukacji, pod red. Piotra Fasta i Magdaleny Duś, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa 2008.

Tajemnica wiary i ofiary. „Powrót” Andrieja Zwiagincewa [w:] Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury?, red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasinska-Pasterczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Uczta w holenderskiej restauracji. Film „Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek” Petera Greenawaya [w:] Miejsca biesiadne. Co o nich opowiada antropolog? Łódzkie Studia Etnograficzne, tom XLVI Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Łódź 2007.

Antropologia dla filmu, film dla antropologii. Uwagi o interpretacji [w:] Między słowem a obrazem, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Kraków 2005.

„Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek” Petera Greenawaya – antropologiczna opowieść o błazeńskiej uczcie, „Kultura i społeczeństwo”, nr 4, 2005.

Urok nieaktualności. Ikonosfera malowanych reklam ściennych, „Kultura Współczesna” nr 3-4, 2002

Dehumanizacja ciała w filmach Davida Cronenberga, „Ha!art” nr 2-3, 2002.

Podróże pozorne. Jim Jarmusch wobec mitu wędrówki, [w:] Na rubieżach ponowoczesności. Szkice o filmie współczesnym, red. nauk. E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2000.

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj