Galeria Patio2 zaprasza na wernisaż Tomasza Warzyńskiego pt. Triada - między fotografią terapeutyczną a performance, który odbędzie się 11 czerwca 2025 r. o godz. 15.00.
Wystawa jest także częścią Fotofestiwalu - programu Spinoff.
Kuratorem wystawy jest dr Krzysztof Jurecki.
Wystawę można zwiedzać do 31.07.2025 r.
Triada Tomasza Warzyńskiego, czyli o fotograficznym performance
Prace Tomasza Warzyńskiego są nową jakością estetyczną i artystyczną na polu wyznaczonym dokonaniami kamery otworkowej i performance. O ich prezentacji myślałem od 2018 r., ponieważ są one obok najnowszych dokonań z zakresu fotografii otworkowej, m.in. Moniki Cichoszewskiej i Marzeny Kolarz, bardzo interesującym zagadnieniem. W przypadku Tomasza dostrzegam pozytywne uwikłanie w kulturę i przede wszystkim duchowość japońską z kręgu zen, który, co warto przy okazji zaznaczyć, nie jest typową filozofią w znaczeniu europejskim. Jest, podobnie jak sztuka Tomasza, „chmurą na niebie”, nieposiadającą stałej formy i pulsującą energią. Bardzo ważne jest też dla Tomasza działanie o charakterze arteterapeutycznym, mającym pomóc – o tyle, o ile może uczynić to sztuka – w podniesieniu dobrostanu człowieka. Obecnie wielu artystów słusznie powraca do tego odwiecznego postulatu, który znikał z firmamentu artystycznego już w XIX w. wraz z postulatami modernizmu i technicyzacji twórczości artystycznej. Rozpatruję prace Tomasza na kilku poziomach, ale najważniejszy jest dla mnie kontekst fotograficzny. Prace emanują tajemniczością, chwytaniem tego, co niematerialne i ulotne, czasami erotyką. Są wyjątkowe.
Czy można odszukać dzieło Triada w Bibliotece Pszczół – projekcie artystycznym Michała Smandka, który przybiera formę wieloelementowej instalacji przestrzennej wykonanej z tkanin pokrytych woskiem pszczelim? Tak, odpowiem twierdząco, ponieważ bardzo ważne dla Warzyńskiego są działania realizowane na zasadzie tranzytu przenoszącego doświadczenia pomiędzy dokonaniami twórczymi w przestrzeniach kolektywnych. Tu – jak z otwartej księgi zapisanej kodem wspólnotowym – zaczyna wyłaniać się kolejny, czwarty wymiar fotografii Tomasza. Fascynująca jest praktyka Muganawy – performatywnego aktu twórczego (performance), będącego osią cyklu Triada, wykorzystującego wiązanie i rozwiązywanie liną postaci, w tradycji japońskiego rytuału i w formule intermedialnego działania artystycznego.
Tomasz Warzyński – interdyscyplinarny artysta wizualny, inżynier i twórca performatywny.
Absolwent Wydziału Sztuk Mediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Politechniki Gdańskiej, specjalizujący się zarówno w badaniach kompatybilności elektromagnetycznej, jak i tworzeniu analogowej fotografii otworkowej.
W swojej praktyce łączy naukowy rygor z poetycką refleksją nad naturą światła, energii i percepcji. Jego działania oscylują między eksperymentem fizycznym a terapeutycznym wymiarem sztuki, koncentrując się na fotografii jako narzędziu transgresji – medium dialogu między ciałem, światłem a obszarem świadomości i podświadomości.
Prowadzi sesje fotografii terapeutycznej, wykorzystując hybrydyczne techniki: od fotogramów rejestrowanych w polu elektromagnetycznym po performance z udziałem publiczności, gdzie proces twórczy staje się narzędziem arteterapeutycznym.