Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska - śr., 01/31/2024 - 13:33

Dziekan ds. sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki Wydziału Artystycznego Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi zaprasza 6 lutego 2024 o godz. 14:00 na wernisaż wystawy Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE (2010–2023).

Wystawa Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE (2010–2023) stanowi jedno z ostatnich wydarzeń towarzyszących obchodom 30-lecia Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Nasze wydawnictwo funkcjonuje od 1997 r.
Przez te lata wydało ponad 700 tytułów, których autorami są przede wszystkim pracownicy uczelni, ale również osoby z innych ośrodków naukowych. Tematyka publikacji związana jest z prowadzonymi przez nas kierunkami studiów. Obejmuje monografie, czasopisma, poradniki dla nauczycieli i terapeutów, a także tomiki poezji czy bajki napisane przez studentów i dydaktyków.
Publikacje Wydawnictwa AHE wyróżniają się wysokim poziomem edytorskim.

Bohaterką najnowszej wystawy w Galerii Patio2 jest okładka. A dokładniej ponad 20 okładek publikacji, które ukazały się drukiem w latach 2010–2023. Autorką wszystkich projektów jest Joanna Niekraszewicz. Ideą, która przyświecała przygotowaniu wystawy, było wyeksponowanie części dorobku Autorki, a jednocześnie – poprzez jej prace – pokazanie części zasobu publikacji Wydawnictwa AHE, a tym samym i historii naszej Uczelni.

Dlaczego zdecydowaliśmy się na wystawę okładek? Ponieważ pełnią one niezwykle ważną funkcję, są swego rodzaju paratekstem towarzyszącym tekstowi, poprzedzają jego percepcję. Są zaproszeniem do świata, który kryje się pomiędzy stronami i pierwszym dialogiem z czytelnikiem. Dobra okładka to znakomita wizytówka treści. To także od niej zależy, czy publikacja zaistnieje w obiegu publicznym i dotrze do szerokiego grona odbiorców. W przypadku publikacji naukowych, będących zasadniczą częścią działalności wydawnictwa AHE, najistotniejsze są oczywiście tytuł i autor, jednakże forma graficzna oprawy powinna również wzbudzać zainteresowanie i przykuwać uwagę. Celem każdej okładki jest pokazanie zawartości książki w atrakcyjny bądź intrygujący sposób.
Dodatkowe dane, np. opis wydawniczy, nota o autorze, fragmenty recenzji, mają oprócz uzupełnienia informacji stanowić rekomendację zwiększającą zainteresowanie publikacją. Wszystkie te elementy powinny tworzyć spójną, czytelną całość. Projektowanie (nie tylko okładek) to efekt predyspozycji popartych wiedzą, umiejętność, którą doskonali się przez całe życie.
Projektant powinien nieustannie pamiętać o tym, w jaki sposób rezultat jego pracy zostanie odebrany. Wszystkie rodzaje projektowania to skomplikowane dziedziny obarczone odpowiedzialnością. Efekty pracy projektantów organizują otoczenie człowieka i wpływają na postrzeganie rzeczywistości, tworząc kulturę wizualną. Nie trzeba być artystą, by tworzyć dobre projekty, lecz niesprawiedliwe byłoby określenie, że projektantom do pracy talent nie jest potrzebny.

Joanna Niekraszewicz, absolwentka kierunku sztuka i projektowanie szkła ASP we Wrocławiu. Grafik w Polskim Uniwersytecie Wirtualnym, dla którego zaprojektowała logotyp. Od 2010 roku projektuje okładki oraz wykonuje elementy graficzne publikacji Wydawnictwa AHE. Autorka prac graficznych z obszaru marketingu i komunikacji wizualnej dla działów, wydziałów i Filii AHE.

 

Galeria Patio2, Wydział Artystyczny
AHE w Łodzi, ul. Sterlinga 26

Wystawa otwarta do 15 marca 2024
Kurator wystawy: Anna Fadecka
Kierownik galerii: Karolina Peek

Obrazy galerii
Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE
Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE
Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE
Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE
Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE
Projekty graficzne okładek wybranych publikacji Wydawnictwa AHE

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj