Cel studiów
Wykształcenie specjalisty i eksperta, który będzie potrafił przygotować kadrę szkoły oraz firm/organizacji non-profit prowadzących pozaszkolne formy edukacji do realizacji edukacji przyszłości związanej z nauczaniem w modelu hybrydowym i zdalnym.
Adresaci
- nauczyciel, wychowawca, psycholog, pedagog
- trener, korepetytor prowadzący pozaszkolne formy edukacji
- pracownik, współpracownik firm i organizacji realizujących wszelkie formy edukacyjne/ projekty edukacyjne formalne i pozaformalne
- konsultant, doradca z ośrodków doskonalenia nauczycieli
- pracownik domu kultury, animator kultury
- dyrektor/ka, wicedyrektor/ka szkoły
- szkolny lider transformacji cyfrowej
- wychowawca świetlicy
- wszystkie osoby zainteresowana wykorzystaniem potencjału nowoczesnych technologii i narzędzi do pracy zdalnej w edukacj
W programie
- Elementy pedagogiki i neurodydaktyki (jak uczy się mózg, metody zapamiętywania informacji, pokolenie XYZ). Cyfrowy dobrostan.
- Metodyka pracy hybrydowej i zdalnej (definiowanie celów, planowanie i projektowanie procesów uczenia się, kursów online, edukacja zdalna i hybrydowa, homeschooling, ocenianie, ewaluacja)
- Metody pracy (metody dostosowane do pracy hybrydowej i zdalnej, m.in. Project Based Learning, STEM, drama online, webquest, lekcja odwrócona)
- Zarządzanie zasobami ludzkimi (przywództwo, identyfikacja luk kompetencyjnych, potrzeb szkoleniowych kadry szkoły, uczniów, planowanie indywidualnego rozwoju, tworzenie sieci współpracy, motywowanie i wspieranie nauczycieli w podnoszeniu kompetencji cyfrowych, sztuka prezentacji, zarządzanie i organizacja pracy szkoły w systemie online i hybrydowym)
- Zarządzanie wiedzą (tworzenie cyfrowych notesów lekcji, nagrywanie, montaż i publikowanie wideo, tworzenie treści multimedialnych z wykorzystaniem smartphona, tworzenie screencastów, realizacja podcastów edukacyjnych, modelowanie i druk 3D, tworzenie innych interaktywnych materiałów dydaktycznych, praca z dźwiękiem, światłem i obrazem, AR, VR, wyszukiwanie i korzystanie z Otwartych Zasobów Edukacyjnych, prawo autorskie, licencje, tworzenie dostępnych materiałów edukacyjnych)
- Zarządzanie technologią i infrastrukturą (fizyczne i wirtualne środowiska uczenia się, aplikacje TIK wspierające pracę dydaktyczną, audyt sprzętowy i programowy, badanie potrzeb w zakresie doboru urządzeń; przegląd bezpłatnych i płatnych programów wspierających realizację edukacji hybrydowej i zdalnej, badanie potrzeb w zakresie doboru urządzeń i oprogramowania
- Praca z grupą (proces grupowy, komunikacja, indywidualizacja, współpraca, motywacja)
- Bezpieczeństwo w sieci (identyfikacja zagrożeń, monitoring, procedury reagowania)
- Szkoła innowacyjna (budowanie wizerunku szkoły, promocja szkoły, marketing w sieci, organizacja wydarzeń online)
- Studium przypadków
Studia kończą się projektem.
Korzyści
Uczestnik będzie świadomy:
- konieczności wdrażania edukacji, która odpowiada na wyzwania Edukacji 4.0 i 5.0,
- szans i zagrożeń edukacji hybrydowej i zdalnej,
- znaczenia budowania dobrostanu ucznia i nauczyciela podczas edukacji hybrydowej i zdalnej,
- konieczności działań projektowych w planowaniu edukacji hybrydowej i zdalnej w szkole.
Uczestnik będzie znał:
- zasady profesjonalnego planowania oraz realizacji zmian w szkole i firmie,
- mechanizmy uczenia się w różnych formach,
- różne środowiska uczenia się i dostosowane do nich narzędzia.
Uczestnik będzie potrafił:
- zorganizować system pracy zdalnej i hybrydowej w swojej szkole, firmie,
- rozwijać kompetencje cyfrowe kadry,
- zorganizować wydarzenia online: konferencję, wymianę doświadczeń między nauczycielami innych szkół,
- budować wizerunek szkoły/firmy w sieci,
- rozpoznać zagrożenia w sieci i właściwie na nie reagować,
- dostosować sprzęt i narzędzia do potrzeb szkoły/firmy,
- występować przed kamerą,
- projektować i realizować proces uczenia się,
- zarządzać własną wiedzą i wspierać uczniów/uczestników zajęć oraz innych nauczycieli/pracowników w takich działaniach,
- zarządzać własnym dobrostanem.
Czas trwania
2 semestry, 180 godzin