Wybierz miasto:
Cel studiów

Celem studiów jest zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Absolwent studiów Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych:

  • Posiada specjalistyczną i rzetelną wiedzę dotyczącą specjalnych potrzeb edukacyjnych, dotyczących uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, trudnościami w uczeniu się matematyki, niedosłyszących i niesłyszących, słabowidzących i niewidomych, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją, upośledzonych w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością sprzężoną, z autyzmem, z ADHD, niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem, z chorobą przewlekłą, czy wreszcie z uczniem szczególnie uzdolnionym,  w tym uczniem z syndromem SNO – nieadekwatnych osiągnięć szkolnych.
  • Zna podstawy prawne pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i potrafi prowadzić dokumentację pracy z uczniem z SPE.
  • Potrafi zdiagnozować specjalne potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować program odpowiednich dla niego działań.
  • Potrafi wprowadzić elementy terapii integracji sensorycznej. Ma możliwość uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w specjalistycznej sali terapii integracji sensorycznej.

 

Adresaci

Studia skierowane są do nauczycieli szkół podstawowych, i ponadgimnazjalnych, przedszkoli, instruktorów zajęć pozaszkolnych, pedagogów szkolnych, arteterapeutów oraz wszystkich  pragnących zwiększyć swoje kompetencje metodyczne obejmujące wiedzę i umiejętności pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

W programie

W programie studiów podyplomowych Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych m.in.:

  • Warsztat kompetencji osobistych nauczyciela w pracy z dzieckiem z SPE
  • Formalnoprawne aspekty pracy z uczniem z SPE
  • Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka
  • Psychologiczne podstawy trudności i niepowodzeń szkolnych
  • Neuropedagogiczne aspekty rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • Diagnoza i terapia integracji sensorycznej
  • Praca z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu
  • Praca z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki
  • Praca z uczniem niesłyszącym lub słabosłyszącym
  • Praca z uczniem niewidomym lub słabo widzącym
  • Praca z uczniem z niepełnosprawnością ruchową
  • Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną  w stopniu lekkim
  • Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną  w stopniu  umiarkowanym lub znacznym
  • Praca z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • Praca z uczniem z  zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Praca z uczniem z ADHD
  • Praca z uczniem z niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem
  • Praca z uczniem z szczególnie uzdolnionym
  • Praca z uczniem z  chorobą przewlekłą
  • Seminarium dyplomowe
  • Praktyki
Korzyści

Studia z zakresu Pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wzmacniają kompetencje metodyczne nauczyciela. Nauczyciel posiadający wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z uczniem z SPE staje się osobą najbardziej kompetentną w tym obszarze, a tym samym niezbędną w placówce oświatowej. Potrafi tworzyć indywidualne programy pracy z uczniem, a także scenariusze zajęć z zakresu terapii pedagogicznej. Ponadto wiedza i umiejętności zdobyte podczas studiów w znacznym stopniu ułatwiają nauczycielowi pracę, a prowadzone przez niego lekcje, uwzględniające potrzeby uczniów są dla nich atrakcyjniejsze. Efektem zwiększenia się kompetencji nauczyciela w zakresie pracy z uczniem z SPE jest efektywny przebieg procesu kształcenia, oznaczający satysfakcję nauczyciela i możliwość samorealizacji ucznia.

Czas trwania
2 semestry – 295 godzin
Wymagane dokumenty

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj