Celem studiów jest zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Absolwent studiów Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- Posiada specjalistyczną i rzetelną wiedzę dotyczącą specjalnych potrzeb edukacyjnych, dotyczących uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, trudnościami w uczeniu się matematyki, niedosłyszących i niesłyszących, słabowidzących i niewidomych, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją, upośledzonych w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością sprzężoną, z autyzmem, z ADHD, niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem, z chorobą przewlekłą, czy wreszcie z uczniem szczególnie uzdolnionym, w tym uczniem z syndromem SNO – nieadekwatnych osiągnięć szkolnych.
- Zna podstawy prawne pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i potrafi prowadzić dokumentację pracy z uczniem z SPE.
- Potrafi zdiagnozować specjalne potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować program odpowiednich dla niego działań.
- Potrafi wprowadzić elementy terapii integracji sensorycznej. Ma możliwość uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w specjalistycznej sali terapii integracji sensorycznej.
Studia skierowane są do nauczycieli szkół podstawowych, i ponadgimnazjalnych, przedszkoli, instruktorów zajęć pozaszkolnych, pedagogów szkolnych, arteterapeutów oraz wszystkich pragnących zwiększyć swoje kompetencje metodyczne obejmujące wiedzę i umiejętności pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W programie studiów podyplomowych Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych m.in.:
- Warsztat kompetencji osobistych nauczyciela w pracy z dzieckiem z SPE
- Formalnoprawne aspekty pracy z uczniem z SPE
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka
- Psychologiczne podstawy trudności i niepowodzeń szkolnych
- Neuropedagogiczne aspekty rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Diagnoza i terapia integracji sensorycznej
- Praca z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu
- Praca z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki
- Praca z uczniem niesłyszącym lub słabosłyszącym
- Praca z uczniem niewidomym lub słabo widzącym
- Praca z uczniem z niepełnosprawnością ruchową
- Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- Praca z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Praca z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Praca z uczniem z ADHD
- Praca z uczniem z niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem
- Praca z uczniem z szczególnie uzdolnionym
- Praca z uczniem z chorobą przewlekłą
- Seminarium dyplomowe
- Praktyki
Studia z zakresu Pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wzmacniają kompetencje metodyczne nauczyciela. Nauczyciel posiadający wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z uczniem z SPE staje się osobą najbardziej kompetentną w tym obszarze, a tym samym niezbędną w placówce oświatowej. Potrafi tworzyć indywidualne programy pracy z uczniem, a także scenariusze zajęć z zakresu terapii pedagogicznej. Ponadto wiedza i umiejętności zdobyte podczas studiów w znacznym stopniu ułatwiają nauczycielowi pracę, a prowadzone przez niego lekcje, uwzględniające potrzeby uczniów są dla nich atrakcyjniejsze. Efektem zwiększenia się kompetencji nauczyciela w zakresie pracy z uczniem z SPE jest efektywny przebieg procesu kształcenia, oznaczający satysfakcję nauczyciela i możliwość samorealizacji ucznia.