Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -

„Journeys in Narrative” to tomik opowiadań studenckich, który powstał z inicjatywy dr Olgi Majchrzak, prowadzącej kurs pisania kreatywnego dla studentów I roku filologii angielskiej.

Studenci, pisząc opowiadania, rozwijają swoje umiejętności językowe, głównie w czytaniu i pisaniu w języku angielskim. Przy okazji zapoznają się też z ciekawymi tekstami anglojęzycznymi, dyskutują o nich, aby później samemu spróbować swoich sił w stworzeniu opowiadania w języku angielskim. Najlepsze z nich, które powstały podczas ubiegłorocznej edycji kursu, znalazły się w wydanym właśnie tomiku opowiadań.

Nowy sposób myślenia
Ponieważ „Podróże po narracjach” to zbiór opowiadań napisanych w języku angielskim, ich autorzy, oprócz posiadania bogatej wyobraźni, musieli wykazać się także odpowiednimi umiejętnościami we władaniu językiem angielskim. Niektórzy, jak Zuzanna Marciniak, nie napotkali większych trudności.
– Nie widzę większej różnicy w pisaniu w ojczystym języku a w języku obcym. Zawsze lubiłam pisać. Kiedyś próbowałam nawet swoich sił w pisaniu książek. Moja wyobraźnia działała w ten sam sposób niezależnie od języka, którego używam – wyjaśnia Zuzia.
Innego zdania jest Adrianna Krawczyk, która uważa, że pisanie w innym języku niż ojczysty wiąże się z pewnego rodzaju zmianą osobowości. – Używanie języka obcego zmienia styl autora oraz treść, ponieważ język obcy prowokuje do myślenia w inny sposób. Pisarze, szukając w swoich głowach odpowiednich słów, często tworzą zdania, które nigdy nie powstałyby w języku polskim – twierdzi Ada.

Inspiracje czerpane z rzeczywistości
Studenci pytani o to, skąd czerpali inspirację, odpowiadają, że pomysły przynosi samo życie. – Nie wybiegam daleko w poszukiwaniu tematu. Często dużo można odczytać z obserwacji otaczających nas ludzi. Niekiedy jednak wystarczy jedynie zaczekać na impuls, sygnał niewiadomego pochodzenia. Gotowy pomysł potrafi narodzić się w ułamku sekundy. Umie wejść do twojego umysłu i powiedzieć: „Już jestem.” – tłumaczy Jakub Syguła, autor opowiadania pt. „The Attempt Day”. Dodatkowym bodźcem do pisania jest po prostu sztuka. – Inspiracja rodzi się w ciekawy sposób. Oglądam jakiś film, potem „doczytuję” różne rzeczy na dany temat i sklejam to we własną opowieść – mówi Natalia Tutucka, dla której pisanie od dawna jest pasją.

Kurs ku rozwojowi
Praca nad tomikiem nie tylko pozwoliła studentom rozwinąć umiejętności językowe, zyskali także radość i odwagę w pisaniu. – Niesamowitym doświadczeniem było porównanie pierwszej wersji opowiadania z ostatnią. Dzięki temu mogłem zobaczyć postępy, które zrobiłem – mówi Jakub. Dla niektórych to początek przygody z pisaniem. Tomik ten to także możliwość pochwalenia się talentem graficznym. Autorem okładki i jednego z opowiadań jest Karol Niedźwiedź.

Podróż zakończona happy endem
Tytuł tomiku „Podróże po narracjach” nawiązuje do idei podróży i zestawia ją z procesem pisania. Już sam moment zrodzenia się pomysłu na tekst, to początek naszej podróży. Po drodze czeka nas wiele niespodzianek i wyzwań, którym trzeba stawić czoła. Bo nasza podróż nie zawsze jest łatwa i przyjemna – są momenty zwątpienia, kiedy nie wszystko idzie po naszej myśli. Czasem borykamy się z brakiem weny. Czasem nie jesteśmy w stanie dostatecznie dobrze ubrać naszych myśli w słowa. Ale w końcu przychodzi ten moment, kiedy dopisujemy ostatnie zdanie i wiemy, że nasze dzieło jest już gotowe. Wreszcie widzimy cel naszej podróży, dobijamy do portu lub odpoczywamy na szczycie i rozkoszujemy się roztaczającymi się widokami. Dla tego momentu warto jest znieść wszelkie niedogodności podróży!

Pliki do pobrania
journeys.pdf (9.29 MB)

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj