Wybierz miasto:

Projekt Proecolt

Projekt Proecolt (Promoting Employment Competences in Language Training) jest kontynuacją projektu Promacolt (Promoting Matching Competences in Language Training). Koordynatorem projektu jest CIFESAL, instytucja doradczo-szkoleniowa z Hiszpanii z siedzibą w Madrycie.

W projekcie biorą udział partnerzy z Polski (AHE), Łotwy, Czech, Belgii i Włoch. Projekt rozpoczął się w listopadzie 2012 roku a jego realizacja zajmie 30 miesięcy.

Projekt skierowany jest do instytucji szkoleniowych, szkół językowych, firm zajmujących się organizowaniem szkoleń dla innych zleceniodawców, pracodawców bezpośrednio zainteresowanych organizacją szkoleń w miejscach pracy jak i nauczycieli języków obcych.

Podstawą do opracowania projektu Promacolt było spostrzeżenie, że kompetencje uzyskiwane przez uczestników kursu językowego pod koniec jego trwania są zbyt rozbieżne z zakładanymi na początku kursu. Celem projektu było znalezienie rozwiązań pomagających w zminimalizowaniu różnicy pomiędzy kompetencjami zakładanymi i uzyskiwanymi przez uczestników w wyniku prowadzonego szkolenia. W projekcie opracowano szereg narzędzi badawczych i przeprowadzono obserwacje we wszystkich krajach partnerskich, które pomogłyby we wskazaniu obszarów odpowiadających za te rozbieżności. W wyniku przeprowadzanych analiz stwierdzono, że głównym i niejednokrotnie jedynym punktem odniesienia w przygotowywaniu kursu są kompetencje językowe kandydatów zmierzone na początkowym etapie jego opracowania, określone w oparciu o poziomy zdefiniowane w CEFR (Common European Framework of Reference – Europejski System Opisu Kształcenia Językowego). W przypadku kursów realizowanych na zamówienie brak było współpracy pomiędzy instytucją zamawiającą, instytucją pośredniczącą a nauczycielem na etapie przygotowywania danego kursu. Oprócz kompetencji językowych, które niejednokrotnie były niewłaściwie lub nieprecyzyjnie zdefiniowane nie brano pod uwagę szeregu innych czynników decydujących o osiągnięciu sukcesu przez słuchacza na danym kursie językowym; między innymi motywacji, pochodzenia społecznego, aspektów międzykulturowych, umiejętności pozajęzykowych, osobistych predyspozycji do wykonywania określonego rodzaju zadań (np. negocjowanie). Jedynym kryterium, jakie stanowiło wyznacznik osiągniętego poziomu było kryterium językowe. Głównym celem projektu było zatem opracowanie narzędzi, które uwrażliwią interesariuszy na różne aspekty socjolingwistyczne, psycholingwistyczne, socjokulturowe decydujące o przygotowaniu dobrego i skutecznego kursu językowego.

 

Produktem projektu jest strona internetowa www.promacolt.eu, na której interesariusze znajdą odpowiednie narzędzia do określenia potrzeb słuchaczy na kursie językowym jak i kierunku jego opracowywania oraz Przewodnik, w którym przedstawione są obszary decydujące o skuteczności danego kursu. Przewodnik zawiera „case studies”, z konkretnymi problemami oraz przykładami rozwiązań.
Projekt Proecolt stanowi kontynuację projektu Promacolt, z tym, że jego głównym punktem odniesienia są językowe kompetencje zawodowe, szczególnie w sektorach biznesowych, sektorze usługowym i administracyjnym. Oprócz określenia ogólnych kompetencji językowych główny nacisk zostanie położony na sprecyzowanie językowych umiejętności zawodowych na poszczególnych poziomach dla wybranych kursów. Zostaną opracowane wzorce dla wybranych kursów językowych z uwzględnieniem szczegółowych zawodowych kompetencji językowych dla konkretnych kursów w oparciu o CEFR. Poza tym zostaną stworzone konkretne narzędzia (również internetowe) do badania pozajęzykowych obszarów kompetencji szczególnie w zakresie socjolingwistyki, psycholingwistyki, kultury i pragmatyki.

Zakończenie projektu planowane jest na kwiecień 2014 roku.

Koordynatorem merytorycznym projektu jest:
mgr Marcin Jaźwiec
mjazwiec@ahe.lodz.pl

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj