Wybierz miasto:

We współczesnym świecie obserwujemy wzrost znaczenia informacji.  Przepływają one w każdym kierunku i mają wpływ na każdy aspekt naszego życia- społeczny jak i zawodowy. Informacja jest również kluczowym elementem w edukacji na wszystkich poziomach. Dla tego też istotnym jest abyśmy mogli podejmować decyzje, formułować opinie, argumentować oraz debatować bazując na dokładnych i rzetelnych informacjach.

Są jednak tacy, którzy tworzą dezinformację. Powodów jest kilka, głównie chodzi o chęć oszukania, zdezorientowanie, szerzenie strachu lub wzbudzanie niepewności wśród społeczeństwa. Są też osoby, które nieumyślnie pomagają tym pierwszym, głównie poprzez powtarzanie zasłyszanej informacji uważając, że jest ona prawdziwa. Następnie na podstawie zasłyszanej informacji formułują swoje opinie.

To jest oczywiście duże uproszczenie bardzo złożonych procesów, które dzięki kongwinistyce jesteśmy w stanie zrozumieć, jednakże nadal jest to wiedza niedostępna dla szerszej publiczności. Kognitywistyka tłumaczy nam w jaki sposób nasz mózg odbiera oraz przetwarza informacje. Odpowiada również na pytanie w jaki sposób nasz mózg decyduje, którą informację należy zachować, a którą odrzucić. Jakie czynniki wpływają na to, że jedne informacje uważamy za prawdziwe, a inne nie. W jaki sposób nasz mózg podejmuje decyzje poza naszą świadomością.

Naszym zdaniem proces edukacji powinien być wolny od dezinformacji, dla tego też w ramach projektu Defacto postawiliśmy sobie jeden cel – nauczyć jak odróżniać prawdziwe informacje od nieprawdziwych, jak ustrzec się przed manipulacją. W trakcie trwania projektu będziemy edukować nauczycieli i trenerów w celu podniesienia jakości nauczania i uczenia się.

Na poziomie przygotowywań projektu zostały zdefiniowane cztery filary, wokół których zbudowaliśmy nasz projekt. Są to: Ramy (Batheson, Lakoff), Przyczynowość systemowa (Lakoff), motywacja poznawcza (Hughes, Zaki), Ramy a stereotypy  (Chong, Druckman).

Bazując na powyższych czterech filarach w trakcie trwania projektu zostanie stworzony podręcznik dla edukatorów, który będzie zawierał następujące elementy:

  • klasyfikacje typów dezinformacji
  • przykład algorytmu wykrywającego dezinformację
  • przykłady dezinformacji
  • zestaw narzędzi do stworzenia własnej nieprawdziwej informacji
  • przewodnik po metodach manipulacji
  • schemat tworzenia dezinformacji – analiza przypadku

W ramach projektu odbędą się cztery szkolenia dla edukatorów, gdzie zostaną zaprezentowane cztery filary oraz ich zastosowanie. Omówione zostaną również narzędzia wypracowane w trakcie trwania projektu, dzięki czemu uczestnicy będą w stanie odróżnić prawdziwą informację od dezinformacji. Dowiedzą się również dla czego tworzona jest dezinformacja i w jaki sposób ona oddziaływane na odbiorcę. W trakcie trwania projektu łącznie zostanie przeszkolonych 70 edukatorów z krajów partnerskich.

Po zakończeniu projektu, wszystkie wypracowane narzędzia zostaną udostępnione organizacjom zajmującym się edukacją dorosłych oraz szkoleniami zawodowymi.

Partnerzy:

  1. Belgia, Artevelde University College, www.arteveldeuniversitycollege.be
  2. Czechy, Euroface Consulting s.r.o., www.euro-face.cz
  3. Słowenia, Andragoški zavod, Ljudska univerza Velenje, www.lu-velenje.si
  4. Bułgaria, NTCenter, www.ntcenter.bg
  5. Włochy, Newservice, www.newserviceteam.com
  6. Wielka Brytania, The Learning Machine Ltd (TLM), thelearningmachine.co.uk
  7. Polska, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, www.ahe.lodz.pl

Tytuł projektu:
DE FACTO - Providing educators with a science-based toolbox to understand and counter misinformation and disinformation

Program oraz numer projektu:
Program: Erasmus+
Nr projektu: 2018-1-BG01-KA202-048002

Czas trwania: 01.09.2018- 31.08.2020

Link:
defacto.space

erasmus

Publikacja sfinansowana z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+

Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj