
Dr hab. Joanna Satoła-Staśkowiak, prof. AHE, językoznawczyni oraz wykładowczyni Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, udzieliła wywiadu dla Radia Zet na temat wykorzystania sztucznej inteligencji przy pisaniu prac licencjackich i magisterskich.
Nawet jeśli studenci samodzielnie napiszą pracę, a następnie użyją czatu do poprawienia stylu i eliminacji błędów, sztuczna inteligencja potrafi stworzyć zupełnie nowy tekst. Uzupełnia go o przykłady i zmienia konstrukcję zdań. W efekcie, jak mówi prof. Satoła-Staśkowiak, można odczuć, że za tą wersją stoi nie autor, lecz inne, pomocne narzędzie.
Czy to koniec prac magisterskich i licencjackich w ich obecnej formie?
Trwają intensywne dyskusje na temat potencjalnego zakończenia tradycyjnej formy prac magisterskich i licencjackich na uczelniach. Prof. Joanna Satoła-Staśkowiak podkreśla, że zmiany te mogą przynieść wiele korzyści zarówno studentom, jak i całemu systemowi edukacyjnemu. Wprowadzenie alternatywnych form zaliczeń, takich jak projekty praktyczne czy prace zespołowe, może lepiej przygotować studentów do realiów rynku pracy.
Ekspertka zwraca również uwagę na fakt, że tradycyjne prace dyplomowe często stają się jedynie formalnością, a ich wartość merytoryczna bywa kwestionowana. Czasem prace te są pisane tylko po to, aby spełnić wymogi formalne, a niekoniecznie rozwijają kreatywność czy innowacyjność studentów.
Profesor zaznacza jednak, że ewentualne zmiany powinny być wprowadzane stopniowo i z uwzględnieniem opinii zarówno studentów, jak i kadry akademickiej. Kluczowe jest, aby nowe formy zaliczeń były dobrze przemyślane i dostosowane do specyfiki poszczególnych kierunków studiów – podkreśla.
Dyskusje na temat przyszłości prac dyplomowych w Polsce trwają, a wypowiedź Joanny Satoły-Staśkowiak z pewnością wnosi cenny wkład do tej debaty. Czy uczelnie zdecydują się na rewolucyjne zmiany? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – edukacja wyższa stoi przed ważnym wyzwaniem, które może zdefiniować jej przyszłość na kolejne lata.
Cały artykuł dostępny na stronie Radia Zet.