Wybierz miasto:

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza to najbardziej popularna i uniwersalna specjalność na pedagogice. Student nabywa wiedzę stanowiącą podstawę rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej, niezbędną do podjęcia działań opiekuńczo-wychowawczych zarówno w pracy z dziećmi, młodzieżą, jak i ludźmi starszymi, a także podstawowych działań z zakresu pomocy społecznej. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej, popartą aktywnością praktyczną zdobytą w toku praktyk, zna podstawowe metody i techniki pracy opiekuńczo-wychowawczej, zasady prowadzenia diagnozy pedagogicznej. Ponadto zdobywa specjalistyczną wiedzę z zakresu kierunków pracy socjalnej i organizacji pomocy społecznej.


Po zakończeniu toku kształcenia Student wyposażony jest w wiedzę psychologiczną niezbędną w pracy pedagoga opiekuńczego, nabywa kompetencje i umiejętności pozwalające mu na planowanie pracy z dzieckiem i rodziną, planowania oddziaływań wychowawczo-opiekuńczych wobec dziecka i rodziny, budowania programów terapeutycznych, pomocowych. Potrafi dokonywać analizy i oceny sytuacji i zjawisk stanowiących przyczynę trudności w zakresie funkcjonowania społecznego jednostki, posiada wiedzę niezbędną do planowania i realizowania form wsparcia wobec jednostek, grup (w tym grup ryzyka).

Studia przygotowują do podjęcia profesjonalnej pracy z podopiecznym wykraczającej poza kanon instytucjonalnej pomocy, a więc bezpośrednio w najbliższym mu środowisku, przybliżając tym samym zawód pedagoga ulicy (streetworking).

Student nabywa umiejętność sporządzania diagnozy pedagogicznej, planowania oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i korekcyjnych, które upoważniają go do podjęcia pracy w charakterze pedagoga-wychowawcy.

Ciekawe przedmioty to m.in:

  • Elementy socjoterapii
  • Diagnostyka pedagogiczna
  • Narzędzia diagnostyczne w pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • Edukacja przez dramę
  • Arteterapia
  • Praca z dzieckiem w rodzinnie problemowej
  • Psychologia kliniczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • Pedagogika ulicy z elementami streetworkingu
  • Podstawy pracy pedagoga szkolnego
  • Teorie i metody pracy socjalnej
  • Warsztat pracy kuratora

Ciekawe metody nauczania:

Metoda projektu podmiotowego - stawianie pytań i poszukiwanie ich rozwiązań

Case stady - analiza indywidualnego przypadku, próba diagnozy i zaplanowanie projektu terapeutycznego, konstruowanie narzędzi diagnostycznych.

Praca w środowisku - w ramach pedagogik ulicy praca z grupą.

 

Miejsce praktyk:

Placówki oświatowe w całej Polsce.

Perspektywy zatrudnienia

  • w szkole w charakterze pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolnej
  • w domach i ośrodkach pomocy społecznej,
  • w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
  • w domach dziecka,
  • w pogotowiu opiekuńczym,
  • w świetlicach środowiskowych i terapeutycznych,
  • w ośrodkach szkolno-wychowawczych,
  • w hospicjach,
  • w fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz pomocy potrzebującym,
  • w schroniskach, domach opieki i hostelach,
  • w organizacjach pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem, terapią, opieką i wsparciem,
  • jako kurator sądowy (zawodowy, społeczny)
  • w powiatowych centrach pomocy rodzinie,
  • w domach pomocy społecznej,
  • w domach dziennego pobytu,
  • w ośrodkach interwencji kryzysowej,
  • w domach samopomocy,
  • w ośrodkach adopcyjnych,
  • w regionalnych ośrodkach polityki społecznej,
  • w noclegowniach,
  • i wszędzie tam, gdzie może wykazać się swoimi kompetencjami jako pedagog opiekuńczo-wychowawczy.

Absolwenci są przygotowani do stawiania diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych, prowadzenia działań terapeutycznych (kompensacyjnych) oraz działań profilaktycznych w zakresie opieki i wychowania. &Absolwenci zdobędą kwalifikacje do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców, poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj