Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -
Wiesław Przybyła
Stopień naukowy
Imię
Wiesław
Nazwisko
Przybyła

Literaturoznawca – historyk i krytyk literacki, redaktor, edytor, regionalista, znawca i popularyzator e-learningu; zajmuje się badaniem metod informatycznych w edukacji, kulturą nowych technologii w kształceniu, efektywnością nauczania języka polskiego on-line,  komunikacją językową w Internecie oraz najnowszymi narzędziami e-marketingu i języka reklamy interaktywnej.

Opublikował kilkadziesiąt artykułów z zakresu literaturoznawstwa XIX i XX wieku, metodyki nauczania języka polskiego, metod informatycznych w edukacji. Jest autorem  cenionych publikacji dotyczących bibliologii cyfrowej i informatologii oraz metody projektowej w kształceniu e-learningowym.

Nauka to dla mnie wędrówka po nowych krainach człowieczej mądrości i piękna. Zajmuję się takimi obszarami badawczymi, jak:

  • literatura XIX i XX w.,
  • e-learning,
  • regionalizm w literaturze i kulturze,
  • metodyka nauczania języka polskiego,
  • kultura żywego słowa i stylistyka,
  • komunikacja językowa w Internecie,
  • e-marketing.

Oto wybór moich publikacji:

  1. Antygona w nowej szkole, „Język Polski w Gimnazjum” 2007/2008, nr 2, s. 7–19.
  2. Arkadyjska Litwa w dziełach Miłosza. Wokół „Doliny Issy”, „Język Polski w Liceum” 2011/2012, nr 1, s. 7–31.
  3. Czytanie bogów, „Język Polski w Gimnazjum” 2007/2008, nr 1, s. 67–77.
  4. Dowcipny Bobkowski, „Arterie” 2016, nr 22, s. 66–70.
  5. „Dziady” w służbie zagłaskanej historii, „Język Polski w Liceum” 2008/2009, nr 2, s. 19–28.
  6. E-learning w kształceniu studentów zarządzania (na przykładzie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego), „Rola Informatyki w Naukach Ekonomicznych i Społecznych” 2009, z. 2, s. 185–200.
  7. Gołąb w twórczości Adama Mickiewicza, „Litteraria” 2004, s. 17–28.
  8. Historyja doruchowskich czarownic, Ostrzeszów 2008, ss. 56.
  9. Kochanowski jako twórca i mistrz polszczyzny, „Język Polski w Gimnazjum” 2007/2008, nr 4, s. 17–25.
  10. Kulturowa semantyka motywu zwierząt, „Teksty Drugie” 2011, nr 3, s. 238–252.
  11. Legendy i podania regionalne w szkole podstawowej, „Język Polski w Szkole Podstawowej” 2007/2008, nr 2, s. 7–14.
  12. Lekcje w służbie wartości, „Język Polski w Gimnazjum” 2008/2009, nr 3, s. 7–16.
  13. „Makbet” dla humanistów, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 2, s. 37–46.
  14. Media też są szkołą, „Język Polski w Liceum” 2008/2009, nr 4, s. 9–16.
  15. Metoda projektowa w kształceniu e-learningowym — pożytki i zagrożenia, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, red. J. Migdałek, W. Folta, Kraków 2010, s. 159–168.
  16. Metoda projektowa w kształceniu e-learningowym, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2009, nr 1, s. 59–69.
  17. Oświeceniowy patriotyzm i „Hymn” Krasickiego w szkolnym otoczeniu, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 4, s. 16–26.
  18. Polemika wokół kruka i orła w „Dziadach” Adama Mickiewicza, „Język Polski w Liceum” 2009/2010, nr 1, s. 44–53.
  19. Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe, KOWEZiU, Warszawa 2012, ss. 98.
  20. Romantyczne i nieromantyczne słowiki w twórczości Adama Mickiewicza, „Litteraria” 2001, t. 32, s. 27–38.
  21. Rozumienie tekstu czytanego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, [w:] W poszukiwaniu metodologicznych fundamentów współczesnej pedagogiki, red. B. J. Grzyb, A. Łacina-Łanowski, M. Wasilewski, Łódź 2013, s. 141–150.
  22. Stanisław Czernik. Człowiek i pisarz, Ostrzeszów 2009, ss. 208.
  23. Symbolika orła w twórczości Mickiewicza, „Litteraria” 2002, t. 33, s. 15–43.
  24. „Śmierć urzędnika” Czechowa – realizm komunikacji, „Język Polski w Gimnazjum”, 2008/2009, nr 2, s. 7–14.
  25. Świadomość przyrodnicza Adama Mickiewicza, „Literaturoznawstwo” 2010, nr 1, s. 5–16.
  26. „Świętoszek” – postacie i teatr, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 3, s. 7–16.
  27. Traktat o wypaczonej władzy. „Jądro ciemności” Józefa Conrada, „Język Polski w Liceum” 2008/2009, nr 3, s. 61–69.
  28. Werter zabił za jeden punkt, maturzysta potrzebuje ich znacznie więcej, „Język Polski w Liceum” 2006/2007, nr 4, s. 89–100.
  29. Wizerunek uczelni zdalnej, [w:] Współczesne koncepcje zarządzania, red. J. Gonicka, Łódź 2008.
  30. Zaproszenie do biblioteki cyfrowej, „Język Polski w Liceum” 2007/2008, nr 1, s. 89–95.

Najbardziej lubię prowadzić zajęcia z literatury najnowszej, bo jej czytanie wraz ze studentami daje zupełnie nowe światło!

Jeśli coś organizuję, najważniejsza jest zwyczajna skuteczność. Postanowiłem sobie, że filologia polska może zawędrować na platformę zdalnego nauczania. I jest tam – wraz z najlepszymi studentami świata!

W pracy ze studentami największą przyjemność sprawia mi chwila, kiedy przynoszą mi dzieła, nazwiska, idee, o których nie miałem wcześniej pojęcia…

W środowisku i pracy akademickiej najmniej lubię zbyteczną koturnowość.

Gdybym nie był nauczycielem, najpewniej zostałbym tym, kim i tak jestem: redaktorem, korektorem, fertycznym tygrysem w klatce, kucharzem, kolejarzem i ogrodnikiem.

W życiu najważniejsze jest nie zestarzeć się nigdy!

 

 

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj