Celem studiów Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika) jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę oraz umiejętności potrzebne do pracy wychowawczo - opiekuńczej, dydaktycznej i rewalidacyjnej z dziećmi i młodzieżą niesłyszącą i słabosłyszącą.
Studia skierowane są do osób pracujących lub planujących pracę z osobami z niepełnosprawnością słuchową.
Wymagane od kandydata:
- ukończone co najmniej studia wyższe pierwszego stopnia
- przygotowanie pedagogiczne.
Absolwent studiów pierwszego stopnia nabędzie kwalifikacje do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi słuchowo w przedszkolu i szkole podstawowej (zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami przedmiotowymi zdobytymi podczas studiów I stopnia).
Absolwent studiów drugiego stopnia uzyska kwalifikacje do pracy z osobami z niepełnosprawnością słuchową we wszystkich typach szkół i placówek zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami przedmiotowymi.
W programie m.in.:
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Psychologia głuchych
- Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych
- Prawne i organizacyjne aspekty edukacji osób niepełnosprawnych
- Sytuacja rodziny dziecka niepełnosprawnego
- Wprowadzenie do surdopedagogiki
- Współczesne tendencje w edukacji głuchych
- Surdologopedia
- Elementy otolaryngologii i audiologii
- Metodyka nauczania głuchych
- Metodyka wychowania w internacie
- Rewalidacja dzieci z wadą słuchu
- Komputer w pracy z dzieckiem głuchym
- Podstawy języka migowego
- Seminarium dyplomowe
- Praktyki
Studia umożliwią nabycie umiejętności i zdobycie kwalifikacji do pracy diagnostycznej, edukacyjno – terapeutycznej z dzieckiem z wadą słuchu: nauczycielom przedszkoli, nauczycielom wszystkich przedmiotów ze wszystkich typów szkół kształcących dzieci i młodzież z uszkodzonym słuchem (specjalnych i integracyjnych, masowych), wychowawcom zatrudnionym w internatach, placówkach, logopedom, psychologom i pedagogom szkolnym oraz pedagogom w poradniach specjalistycznych, w tym poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Uczestnicy studiów poszerzą swoje kompetencje zawodowe o umiejętność dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością słuchową. Program studiów obejmuje zajęcia teoretyczne w formie wykładów oraz zajęcia praktyczne w odpowiednich placówkach oświatowych: masowych, integracyjnych i specjalnych.