Wybierz miasto:

Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Otaczający nas świat wciąż brnie naprzód, dlatego coraz ciężej jest nam sukcesywnie zarządzać swoimi celami życiowymi oraz zawodowymi. Dlatego też coraz większą popularnością cieszy się zawód coacha, którego misją jest wparcie rozwoju innych zarówno na płaszczyźnie prywatnej, jak i na różnych etapach kariery. Choć coaching może mylić się z pojęciem mentoring, są to dwa różne podejścia do wsparcia rozwoju osobistego oraz zawodowego. W naszym artykule skupimy się na pierwszym z nich i odkryjemy znaczenie coachingu. Wyjaśnimy wam, czym zajmuje się coaching, oraz co oznacza dobry coach. Przyjrzymy się procesowi coachingu oraz podamy przydatne wskazówki dla wszystkich tych, którzy chcieliby w przyszłości zostać coachem.

Czym jest coaching biznesowy?

Definicja coachingu biznesowego opiera się na wsparciu w rozwoju osobistym oraz zawodowym osób z szeroko pojętego środowiska biznesu. Coaching tego typu prowadzony jest przez profesjonalistów, którzy pomagają swoim klientom w identyfikacji oraz osiąganiu ich celów biznesowych, rozwiązywaniu problemów, ale także pomagają rozwinąć określone umiejętności, które są niezbędne do skutecznego funkcjonowania w środowisku biznesowym.

Czym zajmuje się coach?

Rola coacha biznesowego może obejmować różne obszary w zależności od jego specjalizacji oraz potrzeb klienta. Wśród podstawowych kompetencji, jakie powinien posiadać coach, działający w biznesie możemy wymienić:

  • Rozwój przywództwa- jednym z kluczowych priorytetów, jakie powinien posiadać trener zajmujący się coachingiem, jest kwestia wspierania liderów w zespole poprzez rozwijanie ich umiejętności przywódczych, pokazując skuteczne metody na efektywne zarządzanie zespołem oraz osiąganie strategicznych celów organizacji.

  • Rozwój umiejętności komunikacyjnych- praca z coachem przynosi korzyści związane z rozwijaniem sposobów komunikacji wszystkich pracowników zarówno na płaszczyźnie wewnętrznej jak i zewnętrznej organizacji, zarządzania konfliktami oraz budowaniu pozytywnych relacji w miejscu pracy.

  • Zarządzanie stresem- coaching pozwala na znalezienie balansu w życiu osobistym oraz służbowym, tym samym radzenia sobie ze stresem oraz utrzymaniu dobrej kondycji psychicznej w organizacji, gdzie często trzeba działać pod presją czasu.

  • Planowanie kariery- zadaniem coachów jest również określanie celów zawodowych pracowników z wykorzystaniem ich kompetencji oraz opracowanie właściwej strategii, jaką jest podjęcie odpowiedniej ścieżki zawodowej.

  • Rozwój umiejętności przywódczych- coaching pomaga menadżerom doskonalić ich umiejętności z zakresu zarządzania, podejmowania decyzji, delegowania zadań, a także motywowania pracowników do osiągania wspólnych celów.

Z czego składa się proces coachingu?

Proces coachingu obejmuje kilka istotnych etapów, pozwalających klientowi osiągnąć określone zadanie lub cele przy wykorzystaniu swoich kompetencji i możliwości, nie tylko na płaszczyźnie zawodowej, ale również innych obszarach życia. Istnieje kilka kluczowych składników całego procesu, które pozwalają coachowi efektywnie pracować z klientem i rozwijać jego możliwości, przedstawiamy je poniżej.

  • Pierwszym etapem jest wspólne określenie celów, na których najbardziej zależy klientowi. Pozwoli to skupić się na najbardziej istotnych kwestiach poruszonych w procesie coachingu. Cele te powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne oraz zdefiniowane w czasie, by móc jak najbardziej precyzyjnie określić to, nad czym będziemy pracować.

  • Kolejnym krokiem jest diagnoza sytuacji, w której coach pomaga klientowi zrozumieć obecny stan rzeczy, definiuje potencjalne przeszkody, jakie może on napotkać na swej drodze, ale także analizuje mocne strony klienta, jakie mogą przydać się w biznesie.

  • Po określeniu celów oraz oszacowaniu sytuacji coach razem z klientem wspólnie opracowują plan działań, który pozwoli w osiąganiu zamierzonych czynności. W tym przypadku niezbędne jest określenie konkretnych kroków, strategii oraz terminów realizacji.

  • Następnie przychodzi czas na realizację planu działania przez klienta. Na tym etapie klient konsultuje się z coachem, a on ma za zadanie wspierać, motywować do działania oraz pomagać rozwiązywać ewentualne problemy, oraz wyzwania, jakie staną na drodze do sukcesu.

  • W trakcie realizacji coach regularnie monitoruje postęp swojego podopiecznego, dzięki czemu ma możliwość śledzenia zmian, ocenę skuteczności określonych działań, a także dopasowywanie strategii jeśli zajdzie taka potrzeba.

  • Po upłynięciu okresu współpracy lub osiągnięciu zamierzonych celów klient wspólnie z coachem dokonują oceny rezultatów i wymieniają się spostrzeżeniami odnośnie do przebiegu całego procesu tj. analiza wspólnie osiągniętych celów, proces rozwoju klienta oraz wnioski na przyszłość.

Od czego zacząć profesjonalny coaching?

Zawód coacha wymaga podjęcia określonych kroków, dzięki którym będzie można świadczyć profesjonalne usługi na najwyższym poziomie. Podstawą jest odpowiednie wykształcenie, ponieważ coaching wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Warto rozważyć licencjonowany program szkoleniowy z zakresu coachingu, który zapewni podstawy praktyczne oraz teoretyczne. Po ukończeniu kursu kandydat zdobędzie certyfikację potwierdzającą jego zdolności, która jest uznawana przez międzynarodowe organizacje coachingowe np. International Coach Federation (ICF). Aby zostać coachem nie trzeba mieć dyplomu ze studiów, choć ukończony kierunek z psychologii, pedagogiki czy zarządzania zasobami ludzkimi może być pomocny.

Zanim coach rozpocznie pracę z klientami, musi zastanowić się nad swoją specjalizacją, którą chce rozwijać. Może wybierać spośród coachingu biznesowego, rozwoju osobistego, kariery, przywództwa, zdrowia, wellness itp. Właściwy wybór odpowiedniej specjalizacji pomoże bardziej precyzyjnie określić swoją ofertę i trafić do klienta, który potrzebuje pomocy w danym obszarze.

Kolejną kwestią jest zdobycie doświadczenia praktycznego w pracy z klientami. W tym celu warto brać udział w programach praktyk związanych z coachingiem, wolontariatu w organizacjach non-profit lub samodzielne rozpoczęcie prowadzenia sesji coachingowych na własną rękę w celu rozwijania swoich umiejętności i budowania portfolio.

Ważne, by coach zaczął budować swoją markę osobistą poprzez stworzenie profesjonalnej strony internetowej, profilu na LinkedIn oraz w mediach społecznościowych, prowadzenie bloga, oraz branie udziału w konferencjach branżowych. Marka osobista pomoże zwiększyć widoczność wśród potencjalnych klientów oraz zbudować zaufanie. Na tym etapie warto również zacząć nawiązywać kontakty z innymi profesjonalistami z dziedziny coachingu oraz biznesu. Pomogą oni w zdobywaniu cennych wskazówek, poszerzą możliwości biznesowe oraz zapewnią wsparcie.

Po odpowiednim przygotowaniu oraz zbudowaniu powyższych podstaw można rozpocząć pracę ze swoimi pierwszymi klientami. Pamiętaj, że podstawą coachingu jest zachowanie profesjonalizmu oraz etyki zawodowej podczas praktykowania. Nie zapominaj, że kluczem w pracy coacha jest ciągłe doskonalenie swoich umiejętności, nie tylko poprzez praktykę, ale także dodatkowe kursy i szkolenia.

Coaching biznesowy to fascynująca dziedzina łącząca w sobie kreatywność i chęć pomocy w samodoskonaleniu na tle zawodowym. Kluczem do osiągnięcia sukcesu w tej dziedzinie jest zdobycie odpowiedniej wiedzy, i umiejętności, które umożliwią nie tylko efektywną pracę z klientami, ale również budowanie sieci kontaktów oraz marki osobistej. Choć droga do zostania coachem może wydawać się trudna i stanowić wyzwanie, z pewnością każdy, kto bliżej zgłębi temat, będzie w stanie to osiągnąć.

 

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj