Wybierz miasto:

Ukończenie studiów na tej specjalności przygotuje absolwentów do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym, a także w klasach IV–VIII szkoły podstawowej. Obecnie istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu. W trakcie studiów studenci rozwiną swoje predyspozycje do pracy pedagoga terapeuty, zdobędą umiejętności samodzielnego inicjowania, planowania i prowadzenia działań o charakterze terapeutycznym. Absolwenci tej specjalności będą przygotowani do: samodzielnego prowadzenia zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, do prowadzenia terapii indywidualnej i grupowej oraz warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli, inicjowania i prowadzenia działań wspierających rozwój ucznia, rozwijających jego uzdolnienia, potencjały i kreatywność. W ramach zajęć z arteterapii dowiedzą się, jak wspierać proces uczenia się, jak pobudzać swoich uczniów do myślenia i jak opracowywać innowacyjne materiały edukacyjne dla uczniów. Studenci zyskają wiedzę o twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania w toku działań dydaktyczno-wychowawczych i animacyjnych. Zdobędą umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami współczesnej arteterapii oraz kompetencje w zakresie wyboru określonych metod i technik arteterapeutycznych.

Absolwenci uzyskają kwalifikacje i kompetencje w zakresie terapii pedagogicznej z arteterapią. Studia te nie przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela – nie dają uprawnień do pracy w placówkach oświatowych. Kandydaci, którzy takich uprawnień nie mają, muszą je uzupełnić.

W trakcie studiów studenci rozwiną cechy charakteru niezbędne w pracy terapeuty: komunikatywność, kreatywność, twórczość, cierpliwość, odpowiedzialność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i odnalezienia się w sytuacjach trudnych, dojrzałość emocjonalną, asertywność, jasne zrozumienie i określenie granic osobistych i zawodowych. Ciekawe przedmioty to m.in.:

  • Arteterapia w edukacji dziecka,
  • Biblioterapia w edukacji dziecka,
  • Teoretyczne podstawy oddziaływań arteterapeutycznych,
  • Podstawy terapii zajęciowej,
  • Muzykoterapia,
  • Twórczość i zabawa w terapii.

Innowacyjne metody nauczania:

  • generowanie pomysłów – trening twórczości, otwartości, zyskanie kompetencji społecznych i interpersonalnych, poznanie podstawowych problemów z zakresu terapii pedagogicznej, inspirowanie i twórcze dyskusje na temat poznanych teorii;
  • formułowanie projektów – praca metodą projektów, formułowanie projektów z zakresu terapii pedagogicznej na podstawie własnych pomysłów;
  • wdrażanie autorskich projektów w szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Perspektywy zatrudnienia

  • w przedszkolach,
  • w szkołach podstawowych, publicznych i niepublicznych (klasy I–III, klasy integracyjne, nauczanie indywidualne),
  • w szkołach podstawowych (klasy VI–VIII) jako nauczyciel wspierający,
  • w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
  • w domach małego dziecka,
  • alternatywne formy edukacji przedszkolnej,
  • w placówkach świadczących usługi wspomagania rozwoju dziecka,
  • szkolne oddziały przyszpitalne,
  • w szkołach sanatoryjnych,
  • w organizacjach pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem, terapią, opieką i wsparciem.

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj