Wybierz miasto:
Dodane przez Anonim (niezweryfikowany) -

W dniach 20-21 marca w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi odbyła się konferencja pt. Edukacja niesłyszących wczoraj, dziś i jutro. W stulecie kształcenia głuchych w Łodzi. Organizatorami konferencji była Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi wraz z Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Łodzi i Polskim Związkiem Głuchych Oddział w Łodzi. Konferencja odbyła się w siedzibie Uczelni. Wzięło w niej udział ok.130 osób. Byli to zarówno naukowcy m.in. prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak (Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II), prof. dr hab.  Bogdan Szczepankowski (przewodniczący Polskiej Rady Języka Migowego), dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w  Bydgoszczy), wykładowcy uczelni wyższych z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie, Instytutu Głuchoniemych w Warszawie, Pracowni Lingwistyki Migowej, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Uniwersytetu Wrocławskiego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Uczestniczyła bardzo duża grupa nauczycieli z ośrodków dla dzieci niesłyszących z całej Polski, poza tym uczestniczyli nauczyciele szkół integracyjnych, logopedzi, pedagodzy szkolni, rodzice dzieci niesłyszących oraz studenci.
Konferencję otworzył Rektor Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi prof. dr hab. Andrzej Koszmider, następnie głos zabrał dyrektor ośrodka Tomasz Tomaszewski, gości powitał również wiceprezes PZG Bronisław Stasiak.

W I części zatytułowanej Tradycje kształcenia głuchych profesor Bogdan Szczepankowski przedstawił historię edukacji niesłyszących z uwzględnieniem etapów rozwoju języka migowego. Odwołał się do tradycji kształcenia głuchych w Europie i w Polsce. W tej części znalazła się również historia kształcenia głuchych w Łodzi i powstania pierwszej szkoły dla dzieci niesłyszących, którą przedstawiła doktor Elżbieta Woźnicka. Nawiązała do tradycji organizowania się w przedwojennej Łodzi głuchych w stwarzania, podejmowaną na ich rzecz działalność charytatywną.

II część obrad  zatytułowana była Sytuacja dziecka głuchego  w szkole dla głuchych. Rozpoczęła ja doktor Joanna Kobosko, która podzieliła się swoimi badaniami wśród słyszących rodziców dzieci niesłyszących, ukazując ich obawy, lęki a także wyzwania wobec wychowania swoich niesłyszących dzieci. Szczególnie interesujące były wypowiedzi badanych matek, ukazujące ich trudności na co dzień wynikajcie z wychowania dziecka głuchego. W tej części wystąpili naukowcy z Pracowni Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego i nauczyciele z Instytutu Głuchoniemych w Warszawie (dr Paweł Rutkowski, dr Małgorzata Czajkowska-Kisil, mgr Joanna Łacheta, mgr Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, mgr Małgorzata Skuza), którzy przedstawili proces adaptacji podręcznika dla kasy I „Nasz Elementarz”. Dowiedzieliśmy się jak wyglądał proces dostosowania podręcznika dla dzieci niesłyszących, jakie zmiany wprowadzono, jak wyglądają przygotowane w języku migowym pomoce dla ucznia oraz jak mogą nauczyciele wykorzystywać przygotowany dla nich poradnik. Było to bardzo ciekawe  i pouczające wystąpienie. Z danych statystycznych zebranych przez badaczy, wynikało również że wielu nauczycieli szkół integracyjnych korzysta z tego podręcznika, zaadoptowanego na potrzeby kształcenia dzieci głuchych.

Uczestnikami konferencji byli również głusi nauczyciele ze szkoły dla dzieci niesłyszących w Hradec Kralove w Czechach. Przedstawili w jaki sposób wygląda opieka, wychowanie i kształcenie dwujęzyczne w ich szkole (Peter Vysoucĕk). Posłużyli się licznymi przykładami  komunikacji dwujęzycznej  funkcjonującej w ich szkole. Przedstawili proces innowacyjnego kształcenia dwujęzycznego i jego efekty, nad którym w Polsce dopiero trwają dyskusje. Ponadto omówili proces usamodzielniania niesłyszących wychowanków ośrodka. Występowali posługując się  międzynarodowym językiem migowym, który następnie tłumaczony był na język angielski a z angielskiego na język polski i polski język migowy. Na konferencje została zaproszona również Kristina Ericsson, nauczycielka dzieci niesłyszących w Szwecji, niestety z powodów osobistych nie mogła przyjechać.  Swoje wystąpienie przekazała nam w wersji elektronicznej, w postaci nagrania na YouTube, które zostało odtworzone i przetłumaczone gościom na język polski, polski język migowy i międzynarodowy język migowy.  Przedstawiła doświadczenia szwedzkie w zakresie wykorzystania języka migowego w nauczaniu szwedzkiego języka pisanego. Podzieliła się swoimi doświadczeniami i przedstawiła konkretne przykłady, w jaki sposób ona wprowadza język szwedzki przy pomocy naturalnego języka migowego. W tej części wystąpił również, jak zwykle bardzo interesująco i energicznie, doktor Piotr Tomaszewski, wskazując na psychologiczne aspekty rozwoju myślenia dziecka niesłyszącego, rozwoju mowy werbalnej i języka migowego. Profesor Kazimiera Krakowiak dokonała analizy popularności i korzyści z wykorzystywania i zastosowania różnych metod wychowania językowego osób z uszkodzonym słuchem. Wskazała na konieczność indywidualizowania doboru metod, tak aby każde z dzieci miało szanse na pełny rozwój.  Sytuacje głuchych studentów na uczelniach wyższych przedstawiłam niesłysząca studentka Małgorzata Talibska. Zwróciła uwagę na problem finansowania dostępności uczelni wyższych dla osób niesłyszących, problem integracji studentów niesłyszących ze słyszącymi, rolę pozytywna i negatywną tłumacza języka migowego.  Oparła się na swoich osobistych odczuciach i doświadczeniach. Z kolei swoim osobistymi doświadczeniami w kształceniu dzieci głuchych, podzieliła się niesłysząca nauczycielka Anna Michalska z Zespołu Szkół Specjalnych z Zabrza. Zwróciła uwagę na porażki edukacji integracyjnej w przypadku dzieci niesłyszących. A także zalety pracy osób niesłyszących w ośrodkach dla dzieci głuchych. Apelowała, o większa otwartość na zatrudnianie głuchych.
Cześć III zatytułowana Dziecko głuche w szkole masowej  poświęcona była sytuacji dzieci niesłyszących w szkołach ogólnodostępnych. Katarzyna Pęczek przedstawiła trudną sytuację dzieci głuchych w szkołach masowych z perspektywy edukacji włączającej. Wskazała na brak przygotowania wielu nauczycieli do pracy z dzieckiem niesłyszącym i wynikającymi z tego konsekwencjami w trudnościach w uczeniu się dziecka głuchego. O znaczeniu i rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych młodzieży z uszkodzonym słuchem  w perspektywie budowania poczucia tożsamości osoby głuchej mówiły dr Agnieszka Dłużniewska, dr Aleksandra Borowicz, dr Renata Kołodziejczyk.

Pierwszy dzień konferencji zakończył występ pantomimy z ośrodka dla dzieci niesłyszących, przygotowany przez Dorotę Combrzyńską-Nogalę oraz Małgorzatę Małolepszą. Aktorzy przedstawili pantomimę pt.: Ach Emilia oraz film przedstawiający „koszmarny sen o szkole”, w którym udział wzięli uczniowie, nauczyciele, wychowawcy oraz personel techniczny ośrodka.  Za swój występ oraz film otrzymali aktorzy i nauczycielki ogromne brawa. Wspólna kolacja była jeszcze czasem na wymianę doświadczeń, opinii na temat wygłoszonych referatów. Była to również możliwość dyskutowania z prelegentami, dzielenia się doświadczeniem w pracy z dziećmi niesłyszącymi. 

W drugim dniu od rana uczestnicy konferencji zwiedzali ośrodek ( SOSW dla Dzieci Niesłyszących współorganizatora konferencji) mieszczący się w Łodzi przy ul. Krzywickiego 20. Oprowadzili ich nauczyciele w nim pracujący, pokazując nie tylko warunki pracy, ale również pomoce dydaktyczne. Następnie  uczestnicy konferencji wzięli udział w 5  warsztatach, które odbyły się  w ośrodku: Warsztat Polskiego Języka Migowego, prowadzony przez niesłyszących lektorów z Polskiego Związku Głuchych; Czym jest AUDYZ? czyli o dyskryminacji osób niesłyszących, prowadzony przez niesłyszącą absolwentkę pedagogiki AHE; Doskonalenie pomocy dydaktycznych w pracy z niesłyszącymi, prowadzony przez niedosłyszącego specjalistę od nowych technologii w Polskim Związku Głuchych; Wykorzystanie elementów pedagogiki twórczości w pracy z dziećmi niesłyszącymi, szczególnie dramy, technik teatralnych, prowadzony przez nauczycielki pracujące w ośrodku dla dzieci niesłyszących; Warsztat poświęcony Artykułowi 24 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, prowadzony przez członków Fundacji Rozwoju Edukacji Głuchych. Po zakończonych warsztatach uczestnicy wyrażali zadowolenie z ich przebiegu i prowadzenia. Był to również czas na wymianę doświadczeń i opinii na temat obecnej sytuacji edukacji dzieci niesłyszących.

Po warsztatach wszyscy przenieśli się lub zostali przewiezieni zorganizowanym transportem do AHE, gdzie odbyła się IV część obrad zatytułowana Psychospołeczne  i komunikacyjne aspekty edukacji głuchych. Obrady rozpoczęła profesor Dorota Podgórska-Jachnik, ukazując jakie są korzyści z edukacji niesłyszących, jak zmienia się jej kierunek, co daje osobom głuchym zdobycie wykształcenia, jakie dzięki temu maja korzyści o charakterze emancypacyjnym. Zwróciła uwagę  budzenie się świadomości odmienności społeczności głuchych i dążenia do jej wyartykułowania. W czasie tej części konferencji uczestnicy zostali zapoznali z programem telewizyjnym realizowanym specjalnie dla dzieci głuchych „Supełkowe ABC” Twórczyni i pomysłodawczyni tego programu Monika Kalinowska z Telewizji Polskiej opowiedziała jak powstaje program, jakie są jego założenia. O kulisach powstawania programu oraz jego założeniach opowiedziały również Joanna Łazowska Szczecińska  i Olga Romanowska.
Pozostałe wystąpienia w tej części konferencji dotyczyły pracy z dziećmi niesłyszącymi w zakresie rozwijania ich kompetencji językowych. O technikach i metodach programowania języka w terapii dzieci niesłyszących i doświadczeniach w pracy logopedycznej mówiła dr Zdzisława Orłowska-Popek Zwróciła uwagę na pojęcie kompetencji językowej a kompetencji komunikacyjnej, czym jest programowanie języka, minimalizacja zasobu leksykalnego czy minimalizacja reguł gramatycznych i komunikacyjnych. O konieczności wprowadzania nauki języka migowego w szkołach dla dzieci słyszących jako elementu wprowadzania w kulturę osób głuchych, mówiła doktor Joanna Bałach-Frankieiwcz, Przedstawiła pozytywne aspekty tego procesu oraz propozycje rozwiązań.

Na potrzebę rozwijania kompetencji komunikacyjnych dziecka niesłyszących zwróciła uwagę Krzysztofa Ciepłuch. Omówiła warunki efektywnej komunikacji, umiejętności porozumiewania się, na czym polega świadome i aktywne słuchanie, bariery językowe. Odniosła się do konieczności  budowanie relacji interpersonalnych, rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci niesłyszących. Zwróciła uwagę na perspektywy rozwoju edukacji, przyszłość edukacji niesłyszących

O znaczeniu czasu i doświadczenia życiowego  w kontekście  zasobów osobowych osób głuchych mówiła doktor Joanna Kossewska, dzieląc się również wynikami swoich badań. O znaczeniu przestrzeni, bardzo szeroko rozumianej, w kształceniu i wychowaniu niesłyszących mówiła doktor Iwona Jagoszewska. Swoje osobiste, bardzo głębokie doświadczenie w kształtowaniu mowy werbalnej u osoby głuchej przedstawiła niesłysząca studentka Maria Olejniczak. W imieniu nieobecnej Małgorzaty Zgody referat wygłosiła doktor Joanna Kobosko prezentując wyniki badań nad osiągnieciami szkolnymi uczniów z implantem ślimakowym.
Konferencja cieszyła się dużymi zainteresowaniem, wszyscy z zainteresowaniem słuchali wystąpień, byli bardzo zadowoleni z wygłoszonych referatów, udziału w warsztatach oraz ogólnej organizacji i atmosfery na konferencji. Wszystkie wystąpienia były tłumaczone na polski język migowy, a wystąpienia osób głuchych na werbalny język polski. Konferencji towarzyszyła miła, przyjazna atmosfera. Nauczyciele, naukowcy, wykładowcy wyższych uczelni, studenci oraz rodzice znaleźli wiele wspólnych płaszczyzn  i tematów do rozmów, szczególnie na kierunkami rozwoju edukacji głuchych.

Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro. W 100-lecie kształcenia Głuchych w Łodzi”, 20–21.03.2015 r., Łódź w czasopiśmie Nowa Audiofonologia
http://www.nowaaudiofonologia.pl/download/index/idArt/894411

Obrazy galerii
AHE Konferencja Patio
AHE Konferencja Aula
AHE Konferencja Aula
AHE Konferencja Patio
AHE Konferencja rektor
AHE Konferencja Aula
AHE Konferencja Aula
AHE Konferencja Aula
AHE Konferencja Patio
AHE Konferencja Aula Rektor
AHE Konferencja Aula
AHE Konferencja Aula
Pliki do pobrania

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj