Wybierz miasto:
Dodane przez Anonim (niezweryfikowany) -

Przedstawiamy Państwu relację z VI Regionalnego Forum Edukacyjnego, organizowanego przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim.

W poniedziałek, 24 listopada odbyło się zorganizowane przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim VI Regionalne Forum Edukacyjne. Punktem wyjścia dla rozważań stała się myśl Immanuela Kanta: „Tyle jest w każdym poznaniu nauki, ile jest w nim matematyki”.

Wprawdzie myśliciel ten rzadko bywa kojarzony z naukami ścisłymi, jednak jego wkład w rozwój logiki usprawiedliwia posłużenie się nawiązującym do jego prac cytatem, jako kanwą debaty nad kondycją przedmiotów ścisłych w rzeczywistości szkolnej.

Zebrani goście reprezentowali wszystkie szczeble oświatowe i bardzo zróżnicowane specjalności, choć większość stanowili nauczyciele przedmiotów ścisłych. Spotkanie uświetnili swoją obecnością przedstawiciele organów prowadzących szkoły i placówki z terenu powiatu wodzisławskiego: Pani Edyta Glenc, Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim, Pani Halina Mizia, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Radlina, Pani Halina Balicka, Dyrektor Zespół Obsługi Placówek Oświaty Urzędu Miasta Pszowa, Pani Helena Łyp, Dyrektor Gminnego Zespołu Obsługi Finansowej Urzędu Gminy w Gorzycach i Damian Moric, Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia, Urzędu Miasta w Rydułtowach.

W przyjaznych murach Wydziału Zamiejscowego Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, (vis-à-vis PODN), nauczyciele wszystkich typów szkół powiatu wodzisławskiego i miejscowości ościennych, wysłuchali wystąpień zaproszonych gości, reprezentujących różne dyscypliny naukowe i etapy edukacyjne.

W tematykę spotkania wprowadził Janusz Stanek, dyrektor PODN w Wodzisławiu Śląskim, prezentując plan spotkania, zagadnienia kluczowe i prowokując zebranych do odniesienia się do tezy, zgodnie z którą przekonanie o szczególnej trudności przedmiotów ścisłych jest stereotypem.

Reprezentujący Uniwersytet Opolski mgr Andrzej Trzebuniak („Doświadczenie pokazuje to, czego nie znajdziemy w podręcznikach”), w efektowny sposób (wykorzystując pokaz) starał się nakłonić zebranych do refleksji metodycznych na temat sposobów przekazywania wiedzy z fizyki. Na kanwie doświadczeń przeprowadzonych przez prowadzącego i ich zestawienia z treściami podręcznikowymi można wysnuć wniosek, że zasada łączenia teorii z praktyką wciąż pozostaje raczej postulatem niż stosowaną normą dydaktyczną.

Nauczycielka Zespołu Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, „Nauczyciel Roku 2013”, reprezentująca ORE, mgr Barbara Halska („Funkcjonowanie e-podręczników w edukacji szkolnej”) wprowadziła zebranych w wirtualny świat metodyki przedmiotowej, prezentując etapowe efekty prac realizowanych w ramach projektu, którego uczestnikami są: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, Grupa Edukacyjna S.A., Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Politechnika Łódzka. Efekty działalności zespołu skupionego wokół tego zadania przekonują, że cyfryzacja źródeł wiedzy jest procesem trwale wpisującym się w przemiany edukacyjne.

W trakcie przerwy kafeteryjnej, uczniowie Gimnazjum nr 2, im. Ziemi Wodzisławskiej, pod opieką Pani doradczyni metodycznej, mgr Agnieszki Rudzkiej-Gajdy, prezentowali – doskonale korespondujące z przewodnim tematem Forum – roboty, drukarki 3D oraz gry dydaktyczne.

Pracownik naukowo-dydaktyczny Politechniki Śląskiej (Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki, Instytut Informatyki), dr inż. Krzysztof Simiński („Absolwent szkoły średniej na studiach politechnicznych”) przedstawił ciekawą syntezę na bazie sondażu poświęconego wiedzy i kompetencjom abiturientów szkół ponadgimnazjalnych wchodzących w rolę studentów. Tego typu refleksja może stać się punktem odniesienia dla działań kształceniowych podejmowanych na trzecim etapie edukacyjnym, a poniekąd ich – swego rodzaju – recenzją. Zgodnie z założeniem ustawodawcy, etap ten ma być poświęcony wprowadzaniu w świat wiedzy naukowej, samodzielności poznawczej, korzystania z wielorakich zasobów w rozwiązaniu różnego rodzaju zadań. Czy rzeczywiście udaje się zrealizować takie zamierzenia? Problem w tym, że niekoniecznie. Tym samym pod znakiem zapytania pozostaje transfer wiedzy na pograniczu dwóch systemów – jednego zarządzanego przez MEN i drugiego – funkcjonującego pod auspicjami MNiSW.

Michał Nowik, z Wydawnictwa Nowik („Wykorzystanie gier edukacyjnych na lekcjach przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i edukacji wczesnoszkolnej”) namawiał do sięgania w procesie dydaktycznym po rozwiązania niekonwencjonalne, wszelako nie stojące w sprzeczności z podstawą programową. Paleta różnego rodzaju gier wydaje się nieprzebrana, zaś płynące z ich wykorzystania korzyści – niewątpliwe.

Pani dr Izabela Jasicka-Misiak („Substancje aktywne biologicznie w roślinach leczniczych”), reprezentująca Uniwersytet Opolski (Wydział Chemii, Katedra Chemii Analitycznej i Ekologicznej), wprowadziła zebranych w świat roślin i substancji wykazujących się znacznym potencjałem aktywności biochemicznej. Rzadko tego typu wiedza przenika do programów szkolnych, ale wynika to nie tyle z uprzedzeń wobec znanych od wieków medycznych zastosowań różnych roślin, co raczej z obaw o sposób przyswojenia (i przetworzenia) tego typu wiedzy przez uczniów.

Na zakończenie spotkania Pan Rafał Fulczyk („Ciekawe nauczanie matematyki”), ze Śląskiej Sieci Metropolitalnej, zachęcał nauczycieli do współpracy z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi wspomagających i uatrakcyjniających proces dydaktyczny.

Zgodnie z założeniem, spotkanie miało trwać do godziny 1700, jednak natłok interesujących treści spowodował, że zakończyło się ono o 1830. Tym to sposobem VI Regionalne Forum Edukacyjne przeszło do historii.

Korzyści środowiskowe z organizacji spotkania wydają się daleko wykraczać poza doraźny wymiar dydaktyczny. Choć jest on immanentnie spleciony z istotą edukacji, to jednak poruszone problemy odnosiły się do planu prospektywnego, każącego postrzegać zadania szkoły nie tylko przez pryzmat nauczania (jako aktywności jednostronnej), ale kształcenia w jego pełnym spectrum – ze szczególnym uwzględnieniem wielopłaszczyznowego dynamizmu przyswajania wiedzy. Rzecz w tym, by wciąż zadawać sobie pytanie: Jak uczyć i jak motywować do uczenia się?

Zapraszamy za rok!


Źródło: www.podn.wodzislaw.pl
 

Obrazy galerii

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj