Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -

Czy Polska powinna powrócić do projektu budowy Kolei Dużych Prędkości?

Ostatnie wypadki kolumn samochodowych przewożących VIP-ów, oraz tocząca się dyskusja na temat kosztów transportu łączonego do ich transportu, sprzyjają dyskusji o przyszłości kolei dużych prędkości w Polsce. Za granicą nowoczesna kolej, konkurencyjnie dla transportu lotniczego, odgrywa istotną rolę w świadczeniu usług przewozowych na rzecz nie tylko przedstawicieli rządu, parlamentu, czy władz municypalnych, ale przede wszystkim dla obywateli. O wyborze przewoźnika decydują takie zalety jak: wysoki poziom bezpieczeństwa, dostępność, komfort, koszt i szybkość przejazdu. W Polsce nadal brakuje takiej oferty.

Tempo modernizacji sieci drogowej, a szczególnie przyrost dobrych dróg szybkiego ruchu, przy stosunkowo słabym stopniu zaangażowania procesów modernizacyjnych na kolei, wykluczają często, tę ostatnią, jako alternatywę dla podróży. W efekcie tego wzrasta ruch na na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Budowa KDP wymaga znacznych nakładów finansowych jednak do tej koncepcji należy powrócić szybko, aby stworzyć istotną alternatywę dla coraz bardziej zatłoczonych i niebezpiecznych dróg.

Otwartym zagadnieniem pozostaje dyskusja o optymalnej prędkości pociągów KDP. Wydaje się, że specyfika rozmieszczenia największych ośrodków miejskich, względy techniczne, ekonomiczne i ekologiczne, skłaniają do prędkości w przedziale 200-150 km/godz.
 

Robert Sternik w wywiadzie dla Polskiej Gazety Transportowej

Pliki do pobrania

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj