Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -

Kończy się kolejny rok akademicki, kończą się i kursy prowadzone w tym jakże trudnym dla nas wszystkich roku. Kluczowe znaczenie dla naszych studentów, obecnych i przyszłych nauczycieli, odegrały niewątpliwie kursy oferowane w ramach specjalizacji nauczycielskiej. To one stanowiły bowiem platformę, gdzie studenci nie tylko pogłębili swoją wiedzę na temat szeroko pojętej edukacji, poznali konkretne metody, techniki i narzędzia pracy z uczniami na zajęciach językowych, ale przede wszystkim mieli możliwość wymienić się refleksjami dotyczącymi obecnej edukacji, w tym tej zdalnej.

Na kursie „Nurty edukacji alternatywnej” staraliśmy się poszerzyć nasze dotychczasowe spojrzenie na edukację. Na warsztat wzięliśmy pedagogikę Rudolfa Steinera, Marii Montessori, Celestyna Freineta; gorąco dyskutowaliśmy też o edukacji demokratycznej. Ten kurs pokazał nam, że jest wiele dróg, którymi możemy podążać oraz jak wiele możemy zrobić w dzisiejszej szkole, my, nauczyciele, bo to od nas tak naprawdę wszystko zależy.

A co o kursie mówią sami studenci-nauczyciele? Poniżej przedstawiamy opinie naszych studentów o kursie w pytaniach i odpowiedziach!

Jak wyglądały zajęcia?

Przed rozpoczęciem naszego kursu poszukiwałam nowych pomysłów i alternatywnych rozwiązań edukacyjnych. Podczas kursu z przyjemnością czytałam, oglądałam i chłonęłam nowe, inne pomysły, rozwiązania metodyczne. Zamieszczone na platformie materiały (prezentacje, filmy, wywiady, artykuły) były bardzo pomocne, przystępne i ciekawe w poznawaniu alternatywnych nurtów edukacyjnych. Pochodziły z różnych źródeł, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Uważam, że pierwotnie założony cel udało mi się osiągnąć. Poznałam wiele inspirujących idei, które okazały się sprawdzonymi, wieloletnimi metodami stosowanymi wiele lat temu, a jednak tak bardzo wpasowującymi się w dzisiejszą edukację i odpowiadającymi na potrzeby uczniów, ich wszechstronnego rozwoju.
Myślę, że atrakcyjnie dobrany materiał podczas kursu to jedno, drugie – to wypowiedzi na forum, poznanie opinii, doświadczeń innych studentów. Te wszystkie elementy w połączeniu ze spotkaniami na webinarach sprawiły, że kurs był bardzo przyjemny i twórczy. Praca w grupach projektowych stworzyła szansę do lepszego poznania, współdziałania w zespole, wymiany pomysłów i doświadczeń. Bardzo cenię sobie to, że ten kurs bardziej nas zbliżył. Pomimo pracy zdalnej. I to jest fantastyczne.

(Sylwia Rutkowska, filologia angielska, studia II stopnia)

Jak kurs przełożył się na projektowanie i prowadzenie Waszych zajęć szkolnych?

Kolejny rok szkolny będziemy organizować na podstawie programowej lecz zupełnie bez podręczników. Opisałam listę projektów, które zrealizuję z uczniami. Na ile to będzie możliwe odejdę od typowych sprawdzianów, natomiast będziemy robić różne projekty jako prace klasowe.
(Mariola Prokurat, filologia germańska, studia II stopnia)

Co dał Ci ten kurs?

Przede wszystkim spojrzałam na edukację z zupełnie innej perspektywy. Zrozumiałam, że nie istnieje tylko jedna słuszna droga uczenia i że surowość i dyscyplina nie zawsze jest skutecznym sposobem motywowania. Czuję, że ta świadomość pomoże mi udoskonalić mój warsztat pracy z uczniami i otwiera przede mną nowe możliwości, za co jestem niezmiernie wdzięczna.
(Beata Banasiak, filologia angielska, studia II stopnia)

Dzięki wspólnym spotkaniom zobaczyłam, jak ważne jest wspieranie indywidualnego rozwoju każdego dziecka poprzez podążanie za jego potrzebami i możliwościami na danym etapie rozwoju. Kiedy dziecko ma wybór i swobodę uczenia się, robi to szybciej i efektywniej. Uświadamiając sobie, że jest alternatywa dla dzisiejszej edukacji, można wiele zdziałać i zamierzam iść w tym kierunku i wdrażać różne rozwiązania do swojej pracy.
(Ewelina Chojnacka-Wikiera, filologia angielska, studia II stopnia)

Dzięki temu przedmiotowi spojrzałam na naukę pod zupełnie innym kątem. Zobaczyłam, że istnieje wiele sposobów nauczania i że metody, które do tej pory znałam, niekoniecznie są jedynymi dobrymi. Dzięki kursowi, będę potrafiła wspierać swoich uczniów w nauce i dostrzegać ich mocne strony a następnie je rozwijać.
(Ola Borkowska, filologia angielska, studia II stopnia)

Kurs wprowadził nas w świat edukacji, o jakiej marzy każdy uczeń i nauczyciel. Przedstawione modele nauczania pokazały, że nauka i szkoła to nie tylko nuda, obowiązek i monotonia. Nauka może zaciekawić, sprawiać ogromną przyjemność. Ciekawym a zarazem bardzo istotnym elementem każdego nurtu był fakt, że dziecko/uczeń stało na pierwszym miejscu.
(Anna Teska, filologia germańska, studia II stopnia)

Kurs przyczynił się do zmiany w sposobie mojego myślenia o uczniach, o budowaniu z nim relacji, a także o możliwościach kształcenia, które mogą być naprawdę bardzo ciekawe i skuteczne. Myślę, że teraz jestem otwarta na innowacje, już nie będę się bała w tym kierunku podążać.
(Paulina Frankowska, filologia angielska, studia II stopnia)

Ten kurs dał mi dużo więcej niż przykłady ćwiczeń czy metod przyswajania wiedzy z j. angielskiego. To nie tylko inne spojrzenie na ucznia, jego potrzeby, możliwości, ale nowy obraz szkoły, relacji uczeń - nauczyciel a przede wszystkim roli nauczyciela. To zupełnie nowa perspektywa, którą mogłam zaobserwować i doświadczyć poznając kolejne alternatywne szkoły. Każdy z nurtów niesie ze sobą wiele wskazówek, pomysłów i inspiracji, które chciałabym wnieść do swojego nauczania.
Bardzo inspirująca była dla mnie wymiana doświadczeń na forach z kolegami i koleżankami oraz praca nad projektem, gdzie mogliśmy wymienić się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na omawiane tematy oraz czerpać ze swoich doświadczeń zawodowych.  

(Renata Rakuś, filologia angielska, studia II stopnia)


Nasz kurs z uwagi na pandemię odbywał się w całości zdalnie. A mimo to udało nam się osiągnąć tak wiele! Myślę, że nasi studenci już teraz nie mogą się już doczekać 1 września, aby móc zrealizować choć część swoich projektów ze swoimi uczniami! Trzymamy za nich kciuki!

 

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj