Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -

Dziekan dyscyplin naukowych Grafika Wydziału Artystycznego AHE w Łodzi zaprasza 17 grudnia na wystawę on-line dr hab. Elżbiety Dul-Ledwosińskiej, prof. AHE.

dr hab. Elżbieta Dul-Ledwosińska, prof. AHE - absolwentka Wydziału Grafiki Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego). Dziekan kierunku grafika, profesor nadzw. w katedrze sztuk pięknych Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, specjalność grafika cyfrowa. Prowadzi pracownię grafiki warsztatowej oraz zajęcia z obszaru sztuk wizualnych dla studentów wydziału humanistycznego i programu Erasmus+. Z Polskim Uniwersytetem Wirtualnym współpracuje od 2007 r. prowadząc zajęcia na platformie e-learningowej. Dorobek w zakresie grafiki artystycznej, udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą, m.in. European Biennal Competition for Graphic Art, Brugge, Belgium, International Biennale of Engraving and New Images of Sarcelles, France, International Exhibition of Small Form Electrographic Art, Budapest, Hungary, Biennale Grafiki Cyfrowej, Gdynia, Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Łódź.

Autorka zaczynała od technik klasycznych. Początkowo specjalizowała się w druku wypukłym, a od lat 90-tych zafascynował ją obraz cyfrowy. Dwudziestoletnie zmagania z tą techniką doprowadziły ją do serii graficznych Quadratum, które można traktować jako podsumowanie i zwieńczenie tego okresu. Cykle Quadratum to grafiki barwne wykonane w technice druku cyfrowego na papierze bawełnianym, w formacie B1 w nakładzie numerowanym, drukowane na ploterze EPSON. Wszystkie prace oparte są na stałych schematach kompozycyjnych, które tworzą trzy podstawowe elementy: dwa kwadraty umieszczone centralnie na pionowej osi oraz swobodnie malowane, rysowane tło. Na tym układzie zbudowane zostały główne założenie ideowe oraz treść i wartość estetyczna wszystkich grafik cyklu.

Czym są dwa kwadraty? Dlaczego czasem się przenikają? Dlaczego czerń w moich kompozycjach jest czasem na górze, a czasem na dole? Za każdym razem są dwoma pojęciami, które zmieniłam w kwadraty. Są jak niebo i ziemia w pejzażu, jak metafora i oksymoron, jak dwie pory roku, jak dwoje w sytuacji dialogu. Na przykład umieszczenie elementu u góry zwyczajowo wywołuje wrażenie lekkości, swobody, wolności. Podkreślam lub kontrastuję to wrażenie w zależności od tego, jaką strukturą wypełniony jest dany kwadrat. Ciężar i konotacje kwadratu buduję w każdej pracy w inny sposób: fakturą, barwą, nasyceniem, transparentnością. Tak jak Kazimierz Malewicz uważam, że linia prosta oraz niewystępujący w przyrodzie kwadrat są symbolami przewagi człowieka nad chaosem. Wprowadzam te elementy geometryczne do swoich prac badając struktury przestrzeni i obiektów.

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj