Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -
  • Czy uczniowie mogą sami zaplanować swoją zieloną szkołę?
  • Dlaczego warto pozwolić uczniom się pokłócić?
  • Czy nauczyciel powinien pozwolić uczniom przejąć kontrolę nad wykonywanym projektem?
  • Dlaczego warto pozwolić uczniom poszukiwać różnych źródeł informacji?

„Każdy człowiek urodził się po to, aby zmieniać świat”, rzekła dziś Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 81 w Łodzi, Pani Bożena Będzińska-Wosik. Pani Bożena zmienia świat, o czym niektórzy z Was pewnie już wiedzą. Jej szkoła, pomimo że jest to szkoła publiczna, jest inna. To szkoła przyjazna uczniom. Szkoła, w której proces edukacyjny skoncentrowany jest na uczniu. A jaka metoda pozwala na zapewnienie największej swobody do działania uczniom jak nie metoda projektu?

Metoda projektu jest cenioną metodą ze względu na to, że łączy „zamierzone działanie wykonywane z całego serca w środowisku społecznym” (Kilpatrick 1918). Co to znaczy? Uczniowie oprócz nabywania wiedzy uczą się współpracować, korzystać z różnorodnych źródeł w celu pozyskania potrzebnej wiedzy, uczą się jak planować pracę w grupie, jak rozwiązywać konflikty; uczą się także negocjować i argumentować. Ponieważ wybór tematyki projektu najczęściej należy do uczniów, mają oni możliwość rozwijać swoje zainteresowania. A przede wszystkim uczniowie uczą się samodzielności i odpowiedzialności (a czyż nie to właśnie zakłada Plan Daltoński?).

Jakie mogą być zatem interdyscyplinarne projekty edukacyjne? Oto przykłady:

  • Zaplanuj event edukacyjny, do uczestnictwa w którym zaprosisz rodziców.
  • Zaplanuj wycieczkę do kraju anglojęzycznego dla swojej rodziny.
  • Zaprojektuj grę planszową, która dotyczyć będzie Twojej ulubionej lektury.

Praca metodą projektu pozwala uczyć się poprzez działanie oraz działać interdyscyplinarnie. Uczniowie podejmują się wykonywania zadań, które ich interesują i w których mogą się wykazać. Jedna osoba może zająć się organizacją, druga może być odpowiedzialna za graficzną stronę projektu, trzecia może być odpowiedzialna za zaprezentowanie gotowego projektu. W metodzie projektu każdy znajdzie coś dla siebie. A praca nad projektem będzie doskonałą okazją do rozwijania kompetencji społecznych, umiejętności funkcjonowania w grupie czy radzenia sobie z konfliktami. Czyli tego wszystkiego, z czym musimy sobie radzić w codziennym życiu!

Poniżej prezentujemy przykłady projektów studenckich realizowanych w tym roku akademickim przez studentów kierunku filologia angielska specjalizacja nauczycielska z elementami neurodydaktyki:

  • w SP nr 81 w Łodzi – warsztaty świąteczne CHRISTMAS FUN

https://www.ahe.lodz.pl/aktualnosci/studenci-filologii-angielskiej-na-w…

  • w British Centre – FUN DAY

https://www.ahe.lodz.pl/aktualnosci/studenci-filologii-angielskiej-w-br…

  • w ramach Senioraliów – Tea Time, czyli pogawędki o herbacie

https://www.ahe.lodz.pl/aktualnosci/tea-time-czyli-pogawedki-o-herbacie…


A na koniec krótki film na temat tego jak ważna jest umiejętność współpracy i uważność na drugiego człowieka:
https://www.youtube.com/watch?v=qhU5JEd-XRo

Obrazy galerii
Pozwól mi zrobić to sam, czyli o metodzie projektu
Pozwól mi zrobić to sam, czyli o metodzie projektu
Pozwól mi zrobić to sam, czyli o metodzie projektu
Pozwól mi zrobić to sam, czyli o metodzie projektu

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj