Zmiany w treściach kształcenia
Dawniej | Dziś |
---|---|
uczelnia nastawiona na podawczy system wiedzy | szkoły wyższe same przygotowują treści kształcenia |
koncentracja na wiedzy teoretycznej | uczelnia odpowiada za jakość kształcenia |
niewielki nacisk na kształtowanie umiejętności praktycznych |
Zmiany metod kształcenia
Dawniej | Dziś |
---|---|
Metoda podająca:
| Metoda tradycyjna (wykład, ćwiczenia) Nowa metodyka kształcenia
|
Efekty nauczania
| Efekty kształcenia
|
Zmiany roli uczestników procesu uczenia - student
Dawniej | Dziś |
---|---|
Zostaje wyposażony w teoretyczną wiedzę, opanowuje szablony myślowe i szablonowe sposoby rozwiązywania problemów - nauka przez uczenie się wiedzy teoretycznej. | Student jest odpowiedzialny za jakość procesu edukacyjnego i efektów, jakie uzyskuje; samodzielnie organizuje swoją pracę i formułuje projekty, zdobywa kompetencję wykorzystania wiedzy w praktyce. |
Zmiany roli uczestników procesu uczenia - wykładowca
Dawniej | Dziś |
---|---|
Wykładowca jest odpowiedzialny za to, co wie i umie student. | Zadaniem wykładowcy jest sformułowanie problemów i doradztwo w zakresie ich rozwiązywania |
Przedstawia algorytmy i wymusza trening tych algorytmów. | Podmiotem jest student, który jest odpowiedzialny za proces uczenia się. |
Ocenia według modelu, na ile wykonana praca przystaje do założonego szablonu. | Partnerstwo i wsparcie podmiotu w jego aktywności oraz stymulowanie jego działań. Odroczenie oceny, ewaluacja w zakresie pozyskiwania przyrostu efektów przedmiotowych i podmiotowych. |
Zmiany nadzoru
Dawniej | Dziś |
---|---|
Ocena zewnętrzna - ministerialna | Ewaluacja wewnętrzna:
|
Ewaluacja wewnętrzna w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi:
|
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Dawniej | Dziś |
---|---|
Koncentracja na rozwoju intelektualnym studenta i opanowaniu przez niego wiedzy teoretycznej | Rozwiązywanie problemów wziętych z praktyki życia gospodarczego, społecznego i kulturalnego. |